Problem: Telefonen stänger av sig själv - problem med batteri/annan hårdvara?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Lunait, 26 nov 2012.

1. Lunait

Lunait Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag har nyligen börjat få problem med att min SGS2 plötsligt stänger av sig själv. Jag installerade en custom kernel för ett tag sen, men under lång tid därefter hade jag inga problem - det är först nu de börjat dyka upp. Ibland händer det direkt när jag startat den, ibland kan jag använda den i flera timmar innan det händer. Ibland har jag problem med att starta den igen efter att den stängt av sig. När den väl startar igen kan det hända att batteriet gått ner 20-30%.

Det jag provat för att försöka lösa problemet är följande:
    * Laddat ur batteriet helt, tagit ur det i ett par minuter, laddat upp det fullt med telefonen avstängd.
    * Fabriksåterställt och rensat cache
    * Installerat en annan ROM (CM10), då fick jag problem med att den startade om sig när jag skulle välja launcher - vilket den ville göra varje gång jag startade telefonen. Skumt.
    * Installerat både annan ROM och ny kernel (Resurrection Remix 3.1.2 med Dorimanx-kernel). Då försvann omstartsproblemet vid val av launcher, men valet dyker fortfarande upp varje gång jag startar telefonen även om jag väljer "Always" efter att jag valt ADW Launcher EX som jag vill köra istället för den som följer med RR. Inte heller detta löste problemet.

Mellan varje installation av ROM och kernel har jag såklart fabriksåterställt samt rensat cache och (såvitt jag vet) följt de andra instruktioner som ROMen/kerneln kräver.

Det jag misstänker nu är något slags hårdvaruproblem, antingen batteriet eller något på moderkortet på telefonen. Om det är batteriet borde det ju gå att lösa genom att köpa ett nytt, men det är inget jag provat ännu. Jag köpte telefonen i juli 2011.

Vad tror ni? Har någon haft samma problem?

Last edited: 26 nov 2012
  2. Lunait

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu hände det igen. När jag fick igång telefonen igen startade batteriet på 1% och gick sedan upp till 11%. Är det batteriet i sig eller mjukvaran som hanterar det? Jag har nollställt batteristats i recovery-menyn.

3. Galaxxy

Galaxxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag hade samma problem, ibland hade jag 97% och när den startades om hade jag 38%, när den startades om en tredje gång kunde jag ha 74% etc.

Jag lämnade in min och vad jag kommer ihåg bytte de själva uttaget för laddaren, batteri. Hade dock en del fler problem.

4. Lunait

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, ok. Ja, det här är ju det enda problem jag har med telefonen. Samsung har väl 2 års garanti vad jag minns, men jag har ju rootat min, bytt ROM och kernel etc. så jag gissar att garantin inte gäller längre p.g.a. det. Om det går att fixa genom att byta batteriet gör jag ju gärna det, men om det är något annat problem är det ju bortkastade pengar att köpa nytt batteri...

5. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Bara återställa allt till orginal och återställa Flash Countern så "gäller" garantin.

6. Lunait

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, lade just märke till att batteriet verkar vara lite uppsvullet och inte ligger platt emot t.ex. ett bord om jag tar ur det ur telefonen. Hos litiumjonbatterier brukar det ju vara ett tecken på att de är på väg att dö. Kanske kan vara värt att prova ett nytt batteri iallafall, innan jag skickar in den. Vore otroligt skönt att slippa återställa den och allt sånt.

7. Lunait

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bytte batteri och nu verkar allt fungera som det ska. :)