Har fruktansvärt dålig koll på allt vad telefonen anbelangar, så är tacksam för minsta lilla hjälp jag kan få. Jag installerade något skumt program från market vilket har gjort att telefonen nu inte kan starta utan plingar till och visar htc-loggan om och om igen. Hur ska jag kunna återställa när jag inte kan komma åt telefonen från datorn? Står att usb-enheten inte känns igen när jag startar den. Jag har testat att uppdatera drivrutiner. Måste telefonen vara fullt uppstartad för att man ska komma åt den? Har aldrig lagt in någon ny rom eller mixtrat med telefonen tidigare. Känner mig förbannat vilsen måste jag säga. Tack på förhand!
har inte så mycket tid just nu, men du kan börja med att ge oss lite info om telefonen... vad säger fastboot... Det är ett läge du kommer in genom att när telefonen är avstängd hålla ner "bakåt" knappen och trycka på röd lur, altså power on. Ibland när telefonen bootar om av sig själv, som din gör, får man dra ut batteriet, och ibland, igen, sätts telefonen igång direkt när du sätter in batteriet, isf. när batteriet är ute, håll då bakåt knappen och sätt in batteriet. Telefonen borde då gå in i "fastboot" meny, vit bakgrund, med lite info samt några val. skriv ner denna info här. eftersom du sagt att du inte pillat något på telefonen, antar jag att du inte har laddat ner sdk från google... gå in i WIKIN, gå till MAGIC delen och välj root delen som passar dig WIN/LINUX/MAC ... gå in där och börja med att läsa på lite, samt ladda ner och packa upp SDK det kan du börja med, hjälper dig mer lite senare, eller så kanske någon kan ta över och guida honom... hade tänkt att han BOOTAR ett custom recovery genom fastboot boot recovery namnet_på_recovery.img sedan kan han flasha ett rom han väljer genom det. eller tänker jag fel ?
Lyckades faktiskt installera drivrutinerna när jag startade med fastboot, men det gjorde inte mkt nytta. Den hittar ändå inte devicen efteråt, vilket är märkligt. Då borde den ju inte hitta den till att börja med. Så här står det när jag startar i fastboot: SAPPHIRE PVT 32A SHIP S-ON H HBOOT-1.33.0009 (SAPP10000) CPLD-12 RADIO-3.22.20.17 May 8 2009.21:02:32 Jo, tankade och installerade faktiskt SDKn. Men jag vet inte vad jag ska göra efter det, då jag inte hittar devicen. Tack så hemskt mkt för all hjälp!
mm där ser du att du har RADIO-3.22.20.17 alltså "gammal" radio, och då behöver du ett recovery för "gammal" radio, ORG TRÅD Du kan läsa lite om radio, hur man byter från den gamla till den nya och tvärt om här på XDA, MEN ge dig inte på detta ännu, läs genom WIKIn här på swedroid, samt länken till XDA, innan så att du förstår lite mer... Ladda ner recoveryn jag länkade dig innan och spara den i din sdk/tools/ mapp där finns bla. fastboot och adb "kommandot" när detta är klart kan du ladda ner ett rom som är anpassat till gamla radion... leta efter där det inte står "New radio" eller "6.35.x" för de är för den nya radion... du kan prova denna (obs har ej testat den själv men den ser trevlig ut) ORIGINAL TRÅD jag menar efter denna behandling kommer du ha ett custom rom... inte den du hade. du kan iofs försöka först att se om du kan boota in i recoveryn du laddade ner : i ett terminal fönster, gå till din sdk/tools/ mapp genom att skriva cd c:sdk/tools/ eller var du har den... när du är där, koppla in din telefon via USB, boota den till fastboot, så som du gjorde innan... och skriv i terminalen fastboot devices för att kolla att din telefon ses från din dator... HT95NKF09277 fastboot så ser det ut hos mig sedan skriver du fastboot boot recovery-RA-sapphire-v1.6.2H.img det är recoveryn som du nyss laddade ner nu är du i custom recovery menu här kan du välja ett antal olika funktioner, Reboot system now -- behöver nog inte förklaras USB-MS toggle -- mountar sdkortet så att datorn kan se det, här igenom kan du kopiera in det rommet du vill ha till sdkortet, kom ihåg att kopiera in det i root katalogen, inte i någon mapp Backup/Restore -- här skapar du en backup respektive gör restore av backuppen. Backuppen sparas på minneskortet i mappen "nandroid", du kan ha flera backupper. Flash zip from sdcard -- här kommer alla rom du har på sdkortet fram, så att du kan välja ett och flasha Wipe -- en viktig funktion om man flashar ofta olika rommar, om du går in där, den första är som "fabriks återställning", men man brukar wipe allt det brukar heta "Full wipe" i beskrivningar Partition sdcard -- här kan du partitionera ditt minneskort, en del rommar behöver ext partition, det är här du skapar de enkelt OBS. allt från minneskortet försvinner så gör en backup genom att kopiera allt du vill ha kvar till datorn. Other -- annat smått o gott Power off -- ja du I varje fall, när du är här så kan du ju innan du flashar ett nytt rom, prova att göra den första wipen, alltså gå in i Wipe menyn och välj det första alternativet, sedan kan du göra en reboot och kolla om den startar... om inte så skulle jag köra in ett custom rom... då gör du om detta för att gå in i recovery mode fastboot boot recovery-RA-sapphire-v1.6.2H.img väljer "USB toggle", sparar rommet du laddade ner (det är en zip fil som du INTE ska packa upp) på minneskortet, går ur usb genom att trycka på Home. Sedan går du in i "Flash zip from sdcard", väljer rommet, väntar tills det har flashat klart och bootar om... hoppas att det hjälper och hoppas att jag inte skrev fel måste springa nu och hämta min son från skolan! ensam förälder är inte lätt att vara Lycka till ska kolla hur det har gått när jag kommer tbax.
@robocik Varför börja yra om gammal radio och flasha telefonen för? TS kanske inte vill flasha om sin telefon utan behålla den orginal. @kalmah Låter som om du åker på att göra en fabriksåterställning i värsta fall. Kommer inte ihåg exakt knappkombinationen men sök här i forumet så hittar du dem. Börja dock med att ladda upp telefonen helt vilket kan vara en orsak till att den bråkar. Ryck dessutom ur batteriet med för att vara extra säker (låt telefonen ligga i 20 sekunder utan batteri och utan laddkabel i). Fungerar inte det så prova fabriksåterställningen, dock så tappar du alla installerade program, sms och inställningar osv.
Ah.. blev en fabriksåterställning! Tackar så mkt för all hjälp! Men lär ju bli att testa lite annat nu när man väl har fått lite tips om vart man ska börja.