Telefonen vägrar starta

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Patrick17, 19 oktober 2010.

1. Patrick17

Patrick17 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, rubriken säger väl vad mitt problem är. Bakgrunden tänker jag däremot försöka beskriva så utförligt jag kan, i hopp om att få hjälp.

Det började i lördags, då det kommer upp en notis på min X10 Mini Pro om att det finns uppdateringar att installera. Eftersom jag hade hört att applikationer och sådant riskerar att försvinna, avvaktade jag tills jag kunde komma hem och ostört botanisera bland alla backup-program som fanns att välja på. Under lördagskvällen fanns det dock inte tid till det, och när jag väl skulle sova glömde jag för en gångs skull att sätta i laddaren under natten. Det borde visserligen inte ha gjort någonting, eftersom det var relativt mycket batteri kvar.

När jag sedan vaknar på söndagen är mobilen så gott som stendöd. Jag antog att batteriet var urladdat, för precis så hade den varit för någon vecka sedan. Skillnaden var bara att det inte blev någon som helst reaktion när jag satte i laddaren. Otålig som jag var tryckte jag med jämna på avstängnings/påsättningsknappen, men det enda livstecknet var ett kort vibrerande vid ungefär var tredje tryckning.

Igår googlade jag runt febrilt och hittade tipset om att man skulle koppla in den till datorn och hålla nere bakåtknappen vilket funkade perfekt. Telefonen startade och äntligen kunde batteriet laddas upp igen. Jag antog vid det här laget att det kan ha varit något med att uppdateringen aldrig installerades som spökade, så jag installerade den så fort jag kunde. Eftersom jag räknade med att det kunde ta ett tag gick jag bort från telefonen och återvände inte förrän efter någon timme. Då var den helt slocknad, och jag tänkte att den säkert stängde av sig själv efter uppdateringen varpå jag försökte få igång den igen. Ingen reaktion nu heller, så när som på de välkända vibrationerna.

Funderade på ifall den kanske inte var färdiguppdaterad, och tog därför med den när jag skulle iväg i hopp om att den skulle återfå medvetandet. Det enda som skedde var dock lite oregelbundna gröna blinkningar från lampan uppe till höger. När jag sedan kom hem provade jag än en gång tipset med att koppla in den i datorn, och hålla in bakåtknappen. Det funkade inte alls denna gång. Jag märker dock att den inte är stendöd, för den alternerar mellan att lysa grönt och blinka rött. Samtidigt kopplar den in och ut sig själv från datorn hela tiden.

Något som jag tänkte kunde vara fel var själva laddaren, men då skulle jag inte ha kunnat koppla den till och ladda den i datorn från första början, som jag åtminstone lyckades med första gången den inte gick att starta. Har även provat med jämna mellanrum att ta ut batteriet (och givetvis sätta tillbaks det), utan framgång.

Med tanke på att ett relativt enkelt knep kunde fixa problemet åt mig första gången, hyser jag även nu hopp om att jag kan undvika att lämna in den på verkstaden. Så, (förhoppningsvis tillräckligt) kunniga forummedlemmar, har ni något knep ni kan bidra med som eventuellt kan lösa situationen för mig?

2. datagubben

datagubben Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ta ut SD-kortet?

3. humate

humate Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du mätt batteriet med en multimeter och kollat voltage? o_O

Last edited: 19 oktober 2010
  4. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

5. Patrick17

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade att ta ut SD-kortet, verkade inte hjälpa.

Har tyvärr inte tillgång till en sådan mätare. Lampan blinkar ju oftast rött, vilket den väl gör bland annat när laddaren är i men batteriet är för lågt för att starta. Problemet som jag ser det är att den inte kommer vidare från att blinka rött trots att jag bland annat lät laddaren sitta i över natten. Samtidigt var batteriet högt när jag försökte uppdatera, så jag är inte säker på att batteriet är boven i dramat.

Så som jag förstod det var det en funktion på X10 Mini som fungerade som att ta ut och sätta tillbaka batteriet. Jag har som sagt en X10 Mini Pro, så det spelar antagligen ingen större roll för mig.

Börjar bli frustrerande det här, jag som precis hade vant mig vid att ha allt nödvändigt på samma ställe. Känner mig lätt handikappad för tillfället...

6. Patrick17

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, nu har det helt plötsligt löst sig. Tog ut SIM-kortet för att sätta in det i min gamla telefon, varpå jag på nytt kopplade in min Mini i laddaren. Och vips, lystes skärmen upp och det kom massa gråa bilder som verkade symbolisera att uppdateringen kom igång. Inte långt därefter gick den också att starta. Känns väldigt stabilt att det fungerade bättre utan SIM-kort än med, men jag ska väl inte klaga eftersom jag än en gång undvek verkstaden.