Fråga: Telefonkontakter och facebookbilder

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Eremiten, 17 apr 2012.

1. Eremiten

Eremiten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Som vanligt har jag lite problem med att länka kontakter och samtidigt få en facebookbild som avatar. Kan man välja vilken som ska bli visningsbilden för en viss kontakt som är länkad till flera? Eller måste jag helt enkelt länka min kontakt endast med facebook?

Nästa bekymmer är att i mina kontakter så står det att det i telefonen finns 0 kontakter, varför? Provade att synka med min gamla DHD via blåtand men fortfarande står dom under facebook & google, finns dom inte i mitt telefonminne då? Jag vet att google ska sluta med att synka kontakter men det var väl inte riktigt ännu?

För övrigt hur nöjd om helst med min HOX (än så länge...) :)

2. Stingray454

Stingray454 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag satt och pillade med att importera mina kontakter idag så jag kanske kan komma med lite tips :) Om du har en länkad kontakt som har flera bilder (t ex en bild från telefonen, en på facebook och en på twitter) så kan du gå in på kontakten, välja redigera kontakt, och sedan klicka på bilden längst upp till höger. Då får du välja vilken av de tre bilderna du vill använda för personen.

Om du synkat kontakter via Google hamnar dom automatiskt i "Google"-gruppen enbart. Dessutom om du skapar en ny kontakt så väljer man grupp längst upp, och den defaultar till Google också. Du kan gå in på Kontakter och i menyn välja Hantera Kontakter -> Importera / Exportera kontakter för att flytta dem till telefonens lagringsutrymme.

Däremot testade jag själv att exportera alla mina kontakter till SIM-kortet - tänkte att det kan vara praktiskt att ha alla sparade där om man t ex ska byta telefon mm. Det som hände då är att om jag börjar slå ett nummer så ser jag dubletter av alla i listan med matchande nummer - en från mina google-kontakter och en från SIM-kortet. Gissningsvis blir det samma om man exporterar till telefonens minne. Eller vet någon om man kan styra vilka listor som visas under kontakter på telefon-sidan när man slår ett nummer?

3. Eremiten

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vad säger man! Tack som fan! :) Lyckades bra med bilderna.

Exporterar man till telefonen blir det bara en fil som man kan återställa med. Ditt problem löses inte bara med att bocka ur SIM under fliken telefonbok uppe till vänster i kontakter?

4. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Kul att kunna hjälpa till :)

Aha, ok, jag trodde att den kopierade alla kontakter till en separat lista som var lagrad på telefonen. Då måste jag nog också göra en backup!

Nej, tyvärr hjälpte det inte att bocka ur SIM under kontakt-fliken. Då såg det bra ut på den sidan, men när man börjar slå ett nummer på själva telefonen visas alla SIM-kontakter (med ful sim-ikon som avatarbild) i alla fall, och det verkar inte finnas några settings för det :(

Det kändes iaf inte akut att ha nummer lagrade på sim-kortet heller, så jag plockade bort dem därifrån igen så såg det bra ut.

5. Eremiten

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag trodde det löst sig men fan vad det ska vara svårt...

Hur fungerar egentligen det där med länkning? En kontakt har ju ofta en massvis med länkade konton (läs typ 4-5 st), vissa har bilder andra inte. En länkad facebook-kontakt har ju i princip alltid en bild, en google-kontakt kan ju ha det om denna lagt in någon bild, så fortsätter det ju med alla länkningar.

Vad gäller bilder i telefonboken, verkar det löst sig med att göra som du säger förutom att det ibland under mystiska omständigheter verkar försvinna...

Men hur funkar det med backupen på googles servrar? fastnar något där? Kan jag redigera kontakter via nätet? Tror att jag gör det via google´s kontakter men vet inte om jag gör rätt...

Och så slutklämmen, stock sense använder bilder i t.ex. sin meddelandeapp likaså GO SMS, men lik förbannat så fattas hälften av alla mina kontakters bilder i GO SMS men inte i sense, varför? Samma sak med Circle Launcher om man vill snygga till det på hemskärmen med en snygg widget som ska ploppa upp med kontakter så är 3 av 10 gråa tomma kontaktbilder, varför?

6. Stingray454

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Länkningfunktionen är (som jag förstår det - är lite ny på detta också) en del av HTC Sense. Jag kikade i mina Google Contacts, dvs då man går in via nätet på googles sida och redigerar sina kontakter. Där ligger kontakter + telefonnummer, sedan har de lite info kopplad till sig. Det står på sidan typ "facebookid: 123456 / twitter: @someguy". HTC Sense är smart nog att se att det finns t ex länkade facebook-konton och använda bilder / info från det. Andra program som använder ens kontaktlista kanske inte har stöd för det däremot, så de skiter fullständigt i alla kopplingar. Det är min gissning iaf.

Man tycker ju att det borde finnas en funktion för att plocka ut nuvarande bild som man satt på en länkad kontakt och spara den på google-kontakten, men jag har då inte lyckats hitta nåt sätt att göra det :(

7. Eremiten

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Ja, det låter rimligt. Men det verkar ju vara så att man inte kan ha kontakter lokalt i telefonen? Jag har iaf noll st och inte kan jag importera heller. Måste väl gå att lyckas lägga ihop kontakterna på nått sätt? Type "merge" istället för länk? Borde inte vara så komplicerat att lägga ihop alla kontakter till en så att all information finns under en och samma kontakt.

Provar nu en app härifrån som laddar ner bilder från facebook och sätter dit dom på googlekontakterna as we speak, får se hur det går...

EDIT: Det är för övrigt mycket märkligt att vissa bilder funkar och inte andra och att även sense väljer att visa vilka bilder lite godtyckligt...

EDIT2: Varför ser jag inte mina kontakter via HTC sync? Är det pga att det inte finns några i telefonen...? :)

EDIT3: Har nu bilder på samtliga länkade konton på en viss kontakt, syns fortfarande inte i GO SMS eller Circle Launcher! Blir tokig!

Last edited: 19 apr 2012
  8. Crusty

Crusty Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

jag får det inte att funka på min xperia s. facebookappen är inställd på att synka allt.

om jag går in i kontakter så är facebookkontona länkade, men det verkar inte som att bilderna hängt med. Hur ska man göra?