Telenor 3G-problem i och kring Eskilstuna, nån som vet nåt?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av osvanberg, 13 dec 2012.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hej

Nu sedan en vecka tillbaks har Telenor nåt helvetes problem med sitt 3G-nät där jag bor (i Eskilstuna....men även i kringliggande städer, västerås, katrineholm, strängnäs mm).

Problemt är att "nätet på nåt vis totalt prioriterar 2G-nätet", eller hur man ska uttrycka det. 3G finns och man kan ansluta till det vid manuell nätsökning eller "ny" nätsökning. DOCK mobilen ligger bara kvar på 3G nätet nån till några minuter, sen skickas man ner på 2G-nätet och mobilerna växlar sen ALDRIG upp igen (oavsett hur dålig teckning 3G-nätet får).

Telenor håller på "att felsöka". De är mycket ohjälpsamma i detta och de har ännu inte gått ut med en officiell anledning till detta, eller ens erkännt att de har problem här i trakten. Jag har väl felanmält nu typ 15ggr sen i torsdags.

Om man kikar på deras Facebook-sida så ser man ett 30-tal inlägg om exakt detta problem i mitt område (sen i torsdags). Det har uppkommit för samtliga sedan i tordags förra veckan. Jag känner dessutom typ 10 personer här i stan (Eskilstuna) som har Telenor, och vi har alla samma problem, trots att vi bor i olika delar av stan och alla har olika mobiler.

Jag har givetvis testat allt som går i form av omstarter, olika mobiler, olika APN:er, manuell/automatiskt sökning av nät osv. Man kan ju dessutom låsa mobilen på endast 3G nätet, visst det går faktiskt. Men då telenor har för dålig teckning (sedan tidigare) i min lägenhet för 3G så kan jag inte så permanent då jag hemma har mobilen som enda telefon.

Nån som vet nåt om detta och har nåt vasst stalltips ang ovan problem? Tacksam för hjälp!

/Ola

2. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Tips.
    Gör en kopp te, koka lite knäck eller annat julpyssel och lugna ned dig.
    Telenor lär redan känna till problemet och arbetar med en lösning, eftersom det berör ett så stort geografiskt område och många kunder är det prioriterat. Att du ringer 15ggr hjälper inte ett dugg.

Om du gjort en felanmälan borde det finnas ett ärende-nummer, om du har fått det kan du luta dig tillbaka tills du får ett SMS om att det är löst.

3. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Nja, dessvärre inte sant för tyvärr funkar inte Telenors kundtjänst (outsource:ad tjänst så klart) så bra. De för nämligen inte vidare felanmälningarna till teknikerna om inte tillräckligt många ligger på dem. I mitt fall har det visade sig tydligt senaste dagarna när jag återkommit till dem med mer info så de ska kunna felsöka vidare: "nej, det har vi ingen felanmälan på" har jag fått till svar flera gånger.

Så jo, det handlar nog om att ligga på tyvärr. Speciellt i detta fall då de inte erkänner att felet existerar.

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är nog bara Telenors tekniker som vet vad som händer - vad du kan göra är att vänta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla