Telenor Frisurf bas

Discussion in 'Telenor & Vimla' started by jimboy, Apr 5, 2010.

1. jimboy

jimboy Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har folk testat detta?

Funderar om det duger och räcker med Telenors Frisurf *BAS* eller är om det blir segsurf?
    Går det att streama med det, SR, SVT, spotify och youtube?
    Ni som har frisurf (icke bas, upp till 6 Mbit/s, hur ofta är ni nere i 1 Mbit/s i Stockholm?

Det som jag tycker är skumt att det står på Telenors hemsida: "3G-hastighet (upp till 1 Mbit/s)" men är inte 3G-hastigheten 384 kbps, var kommer 1 Mbit/s från?

F.ö. tycker alla operatörer att turbo 3G är upp till 6 Mbit/s är det PTS som har varit framme och vill inte att folk skall vilsefaras av 7,2 Mbit/s?

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Turbo3G är 7.2Mb/s men ska skrivas ut som 6Mb/s. på samma sätt är 3G 1Mb/s men ska skrivas ut som 384Kb/s. Är inte helt säker på detta, så någon för gärna bekräfra eller komma med korrekta uppgifter, men såhär är hur jag har uppfattat situationen.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har telenors fria surf för 59:- / mån. Uppmätt med xtremelabs speedtest blir det ca 300 kb/s, men det kan naturligtvis variera beroende på var man befinner sig.

Att streama ljud fungerar alldeles utmärkt, jag har inte provat SR eller spotify, men har lyssnat på webradio med streamfurious.

SVT play och youtube fungerar också. Dock kan den ibland behöva göra en paus för att buffra upp videon då man kikar på youtube.

Tips: Om du känner dig osäker och bara vill testa innan du bestämmer dig kan du köpa ett kontantkort, enligt deras prislista kostar ett startpaket telenor kontant 99:-. Då man beställer till fri surf dras 59:-/ mån från kontantkortets saldo.

m v h Henrik

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För att tjyva tråden lite. Vad har ni för hastighet på Telenor Fri surf 6 Mbit?

Själv kommer jag sällan över 3 Mbit. Hur ser det ut för er andra?

5. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag brukar också ligga runt 3 Mbit ungefär, +/- 0,5 Mbit.

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

fel forum. flyttar tråden

7. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag betalar 59kr/mån men är uppmätt till ca 100kb/sec.. Jag trodde den var begränsad till det? :( Ringde nån nisse från Telesnor för några veckor sen och ville att jag skulle uppgradera till deras 10 kr dyrare service, för 69:- kr/mån och få upp till 6 mbit/sek... Men jag tyckte det var onödigt :P

Tror jag har ca 40 kb/sek upp

Bor i Jönköping

8. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har Frisurf Bas, dvs tjänsten som kostar 69:-/månad och ska ge 1Mbit/s(jag har haft den c:a en månad).

Jag bor centralt i Gävle och kommer enligt speedtest.net appen upp i de utlovade 1Mbit/s via APN internet.telenor.se(default är services.telenor.se för mobiltelefoner).

Det jag testat i form av streaming SR, SVT Play, Youtube(hög kvalitet) och Grooveshark har fungerat i stort sett utmärkt, den enda gång jag upplevt problem var att det hackade i SR Player när jag samtidigt laddade ner appar från Butiken.

Generellt tycker jag tjänsten fungerat snäppet bättre än vad jag förväntat mig då jag egentligen ställt mig in på att köra 6Mbit-tjänsten. Det kommer jag icke att göra som det ser ut idag.

6Mbit/s är turbo 3G enligt PTS och 1Mbit är vad jag förstått en strypt variant på samma tjänst. Ungefär som att andra operatörer har tex 10GB respektive 5GB limit på olika prissatta tjänster.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Även jag beställde den tjänsten en gång i tiden. För 59:-/mån fick man obegränsad surf, dock skall den teoretiska max-hastigheten varit ca 350 eller kanske 384 kb/s om jag minns rätt. Numera går inte den tjänsten att beställa längre, nu kostar 1 Mb/s 69:-/mån.

Dock har jag nu mätt upp hastigheter nedströms som ligger nära 1 Mb/s och jag har inte uppgraderat min tjänst. De tycks också fortfarande bara dra 59:-/mån för mig.

Var det verkligen 6 Mb/s för 69:-/mån? Jag trodde att den hastigheten var dyrare än så.

Ja upp-hastigheten brukar alltid vara mycket lägre än ned-hastigheten. Det är ingenting som de skyltar med i sin marknadsföring.

m v h Henrik

10. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör också 1 MBit/s och det fungerar utmärkt för YouTube och allt. Visst får en film på YouTube buffra en liten stund, men ändå.

Man är ju på hspda iaf så snabbt går det.

11. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

0.384 Kbit/s = 59 :- / Månad
    1 Mbit/s = 69:- / Månad
    6 Mbit/s = 149 :- / Månad
    10 Mbit/s = 199:- / Månad

0.384 tjänsten går ej att teckna längre, man måste ha haft den sedan tidigare.

Jag har 10 Mbit/s tjänsten och ligger omkring 5+ Mbit/s inne i Gävle.
    Misstänker att det är telefonen som flaskar, då jag kommer upp i 8.5 Mbit/s med Mobila bredbandet. :)

12. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Jag har Telenor fastpris Sverige, och in den igår vanlig 3G hastighet och jag kommer för det mesta 1MB i hastighet och det fungerar bra, har inga problem med hastigheten, när jag tecknade fastpris så trodde jag att jag skulle få 0,384kb i hastighet, men jag är mer än nöjd med 1MB i hastighet

13. Cherokee

Cherokee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har den för 59:-/mån och jag kommer upp i 1mbit/sek