Telenor kontrar INTE 3 & Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av MaXmeOliver, 13 mar 2012.

1. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Hej och välkommen till Kundservice du pratar med Christoffer S. Vad kan jag hjälpa dig med?

Hej, både 3 och Tele2 kör en drive just nu med fastprisabb för 349 där telefonen ingår. Kommer ni att kontra?

Hej Oliver! Vi har en långsiktig strategi i Agenda 2013 som vi följer och vi kommer inte att vika ifrån den på grund av tillfälligt förändrade spelregler på marknaden. Vi kommer aldrig att bli en lågprisaktör, vår strategi bygger på att erbjuda våra målgrupper mobilitet i världsklass. Vi gör det genom att ständigt stärka vår distribution, utveckla vår produktportfölj och stärka vårt varumärke samt att bygga ett helt nytt nät.

Lite dåligt av dem att inte hänga med i svängarna tycker jag.

2. Kaj91

Kaj91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har hitills läst "100"st som frågat om samma sak och klistrat in sina chatt loggar :P Alla har fått exakt samma svar. Sen verkar det vara copy-paste instruktion :D exakt samma text har flera fått.

3. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Om marknaden förändras och dinosaurierna (Telia/Telenor) vägrar att ändra sina spelregler så kommer de i längden att ha svårt på denna marknad.

4. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    "vår strategi bygger på att erbjuda våra målgrupper mobilitet i världsklass" detta citat fick mig att små skratta lite.. Varför skulle telenor bli en operatör i världsklass bara för att dom inte följer med i kampanjens spår och istället bibehåller total för 699 istället för 349 som Tre och Tele2??
    Dom stjälper sig och sina kunder istället för att bli ledande operatör "i världsklass".

Detta drag som tre gjort är riktigt smart där dom säkerligen fått en ganska stor grupp människor att göra en nyteckning hos dom.
    Men enligt Telenor så är man alltså inget ledande mobilt företag i världsklass som erbjuder kunder en riktigt bra deal då och då (som vilken affär som helst även gör vid tex mellandagsrea osv) som dessutom kan vara en fördel till kunden vilket säkerligen många är tacksamma för.

Tycker deras svar bara visar varför man inte ska vara en Telenor kund.

Last edited: 14 mar 2012
  5. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Öh... Om du faktiskt använder det som du får ut från varje kund som väl blir en högre vinst för Telenor så har de också mera pengar de kan investera i sitt nät. Ganska enkel matematik. Dessutom får ju både Tele2 och Tre en hel del storanvändare i och med denna kampanj som belastar deras nät. Telenor kanske inte ser det som en så stor förlust heller att bli av med de största förbrukarna av telefonsamtal/SMS/MMS utan tänker som så att deras nät då kan fungera bättre med lägre belastning som följd.

Sedan så erbjuder ju varken Tre eller Tele2 lika bra villkor som Telenor när det gäller själva surfen. Tre och Tele2 sänker ju till 64kbits efter 10GB, Telenor säger att de förberhåller sig rätten att sänka till 0,5 Mbits (500 kbits) de gånger då nätet är överbelastat och då för de kunder som kommit över 15 GB.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nyhet för mig. Inte för att jag kanske tänkte byta till Telenor men ändå!

7. conny85

conny85 Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Hur ofta kommer man över 10gb i surf/månaden på en tel. Jag är en riktig surf tomte som Tankar ROM:ar dagligen på ca 200mb + ute på nätet och glor och jag har som max kommit upp i 6gb och då har jag verkligen fått kämpa. Så skulle det vara ditt argumentet för att använda Telenor framför Tre eller Tele2 just för att man får 500kbit istället för 64kbit efter 10gb så blir jag lite chockerad.

Även andra operatörer arbetar ständigt med att förbättra sina nät och tjänster, vad är det som gör telenor unik på denna punkt för att dom fortsätter med sitt 699kr. Jag har pratat med tre då en vän arbetar där och dom har planerat denna kampanj länge och då förbättrat sina nät just för att utesluta belastningar och mängd av nya kunder osv och därmed har dom kunna tänka på dessa bitar och göra förbättringar så det finns kapacitet för en markant ökning av kunder .. Men det är din åsikt och uppenbarligen förstod du inte min poäng så vi släpper det.

Last edited: 14 mar 2012
  8. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Nu glömde du i och för sig att den "fria" surf Telenor erbjuder gäller hastigheter i 3 mbit/s. Det är inte helt "fritt", om du frågar mig. Tele2 erbjuder 10 mbit/s och Tre erbjuder 32 mbit/s, klart mycket närmre vad telefonerna själva klarar av. Givetvis kan man betala extra för att öka sin surfhastighet till 10 mbit/s hos Telenor - men då är det verkligen inte längre "fritt".

9. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Själv har jag förbrukat cirka 8 GB hittills denna månad och då har jag inte använt min mobil för att dela med mig av Internet till dator och har wifi som jag använder hemma. Jag använder mobildata mest för att lyssna på we7 (typ Internetradion). Blir ibland YouTube och SVTPlay och förstås Facebook. Men inte som streamar HD-video hela tiden. Sedan har jag 3 i dagsläget och ligger konstant på typ 0,4 Mbits vilket jag tycker fungerar alldelese utmärkt. Tyvärr hade de inget abonnemang där de erbjöd detta. Med min gamla X10 Mini Pro kom jag dock upp i "bara" runt 5 GB per månad, men har verkligen skjutit i höjden med dataanvändningen med Galaxy Note.

10. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

jag fick detta sms igår ""Hej! Vi vill väldigt gärna behålla dig som kund. Så gärna att du just nu får 7200 kr i rabatt på valfri mobil om du förlänger ditt abonnemang i 24 månader! Det innebär att du kan skaffa nya iPhone 4S 16 GB utan extra kostnad! För 699 kr/mån kan du ringa och sms:a så mycket du vill. Dessutom ingår fri surf på riktigt. Det enda du behöver göra är att ringa oss på 0200-111 222 och förlänga abonnemanget. Erbjudandet gäller veckan ut. Hälsningar Telenor"

11. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Räcker de inte med alla de trådarna som redan finns om det här lågpriskriget?

12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du får ju en iPhone 4S 16GB för 349kr/månaden hos 3 eller 345kr/månaden hos Tele2...så om man så gärna vill kunna surfa mer så kanske det är värt dubbla priset? :)

13. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Det är ju frågan vad man prioriterar och hur mycket man använder saker och ting. Tror de som pratar väldigt mycket kanske inte är samma kunder som använder mer än 10 GB. Vet inte faktiskt. Själv har jag svårt att tänka mig att jag kommer prata bort mer än 399 kr/månad som ingår till ett minutpris av 19 öre... Känns som nästintill en omöjlighet för mig i alla fall.

Kommer nog testa lite videosamtal dock.
    Måste ha reda på vilka människor som har den funktionen på sin mobil dock :P

(videosamtal direkt till andra mobilen, alltså inte någon app, har redan kört Googles videosamtal och Skype, fungerar väl helt okej)

14. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Så om du skulle teckna helt nytt abonnemang nu skulle du hellre betala 699 i månaden istället för 349?

Angående operatörerna så tror jag att både tre och tele2 kommer tjäna väldigt mycket mer än telenor nu framöver när den här kampanjen håller på.

Även att de måste skaffa sig dubbelt så mycket kunder för att komma upp i kostnaden för telenors abbonemang.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja det är sant, men du kan köpa till extra data hos 3 för 1GB 29kr, 5GB 89kr, 10GB 159kr - vilket innebär att du kan köpa till 21GB för 347kr samtidigt som ditt abonnemang inkluderar 10GB, så du får 31GB surf i hastigheter upp till 32mbit/s för 696kr/månad jämfört med Telenors 699kr där de har rätt att begränsa ditt abonnemang vid hög belastning i nätet efter 15GB.

Och använder man mer än 31GB datatrafik/månad via telefonen skulle jag tänka på att skaffa ett bredband - mobilt som fast :)

16. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Mycket möjligt.
    Dock har jag inget behov av ett fastprisabonnemang och tycker det är trevligare med i praktiken obegränsad surf. Får ju dessutom med 3 000 SMS och ja, tror aldrig jag kommer använda hela potten på 399/månad när det bara kostar 19 öre minuten som skrivet..

Men om man vill ha ett bra abonnemang med "gratis" telefon är ju både Tele2 och Tres erbjudanden bra. Dock är jag tveksam om Tre och Tele2 gör så mycket vinst per abonnemang på dessa då det inte blir så mycket mera än vad telefonen kostar som de får ut under bindningstiden. Men det beror ju också tror jag på hur mycket personerna som nappar ringer. Om de ringer lite och generellt använder mobilen lite så är det nog vinst för Tele2 och 3.
    Annars tvivlar jag på det.

Jag skulle nog inte betala 700 spänn/månad om det fanns andra bra abonnemang med i praktiken obegränsad surf, vilket var just vad Telenor hade en kampanj på. Att det inte är helt obegränsat med tal spelar ingen stor roll för mig. Ringer kanske något samtal per dag, skickar ett gäng SMS och använder väl runt 1 GB/dag.

17. minutz3

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Tror jag kommer hamna runt 30 GB/månad faktiskt.
    Har fast bredband hemma och kör på wifi med det.
    Men som skrivet, är ingen storpratare, och även om jag var det tror jag 399kr/månad och då 19öre/minuten räcker ganska långt... Orkar inte riktigt räkna på hur mycket det blir, men 5 minuter kostar ju ungefär en spänn, så typ 2 000 minuter per månad då då kan jag ringa. Då har jag inte räknat med startavgiften förstås så blir ju betydligt mindre.

18. Beckim

Beckim Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S20+
    Jag har tre abonemang hos telenor och jag kan bara säga en sak att Telenor=shit.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

19. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Telenor är det enda bolag där jag varit nöjd med surfande. Har både Telenor och tele2, tele2 utlovar upp till 10mbit nedanstående Telenor lovar upp till tre och ändå går det fortare när jag surfar på Telenor, det är underligt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 324
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag är nog lite snurrig, men har du ett telenor abonnemang för 399kr/månad eller telenor faspris, eller 3 fastpris? :P