[telenor] MMS slutat fungera (efter portering?)

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Nerre, 28 maj 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har haft fungerande MMS på telefonen tidigare men upptäckte ikväll att det inte gick att sända längre (Handcent bara står och "snurrar").

Det enda jag kan komma på som ändrats sen förut är att mitt nummer porterades i början av veckan.

Har snackat med kundtjänst och de hade ingen aningen aning....

Nån annan som råkat ut för liknande?

Surfa med mobilen och allt sånt fungerar utmärkt (både med services och internet).

Ett enstaka MMS verkade gå iväg (men jag gjorde 3-4 försök med samma bild och raderade dem när de inte verkade komma iväg, hittade inget annat sätt att "avbryta" sändningsförsök).

Upptäckte felet när jag skulle visa sambon att hon visst kan ta emot MMS nu (hennes telefon har pajat så hon har en av ungarnas gamla just nu och den var inställd för fel operatör först).

2. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag har oxå porterat över mitt nummer till Telenor och har problem med att ta emot mms och sms från vissa personer, det verkar inte helt och hållet helt klart vad som är problemet men det verkar var kopplat till Telia-kontakter.

Jag har däremot inga problem med att skicka själv...

Last edited: 29 maj 2010
  3. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag ska prova SIM-kortet i min gamla telefon sen, så jag kan utesluta fel på inställningarna.

Suck, i gamla telefonen funkade det.... Frågan är då vad som är knas...

Får testa orginal-appen och se om det är handcent som knasar. Annars vete f-n vad det kan vara...

Last edited: 29 maj 2010
  4. Shox

Shox Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag porterad nyligen mitt nummer från Telia till tele2. Efter detta hade jag stora problem med att ta emot sms/mms från just telia, efter samtal och felanmälan hos Telia är problemen som bortblåsta! kanske värt att testa?

5. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte testat att ta emot, men funkar inte att skicka...

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212

MINA ENHETER

Använder du de APN-inställningar som finns på swedroids wifi? Observera att man ställer in två olika APN, en för internet och en för MMS. Kanske har du bara ställt in en APN? Kanske krockar dina APN med varandra ifall du har lattjat runt med services och internet?

Jag har services för MMS-APN och internet för internet-APN.

m v h Henrik

7. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det HAR ju fungerat med den APN jag har. Men jag vet inte när det slutade fungera eftersom jag inte använder MMS så ofta.

8. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Gå in till en butik och be dem ringa kundservice.
    Det är möjligt att "reboota" abonnemanget, eller starta om alla tjänster som ska ligga där. :cool:

9. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    jag har chattat med kundtjänst och han gjorde en "uppdatering". då gick ETT av dem fem MMS som jag hade provat att skicka fram... Tyvärr vet jag inte vilket eftersom jag hade försökt skicka samma bild alla fem gångerna... och hade raderat dem från min telefon (eftersom jag inte hittade nåt sätt att avbryta sändningen).

Och som sagt var, det funkar med min gamla 3110 Classic, så felet måste vara i telefonen... Håller på och kör backup på allt och ska börja med att testa att uppdatera SenseHero, annars får det väl bli en nyinstallation.

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    212

MINA ENHETER

"den APN" låter som singular?

Jag vet inte riktigt varför, men av någon anledning så brukar det som sagt rekommenderas att man har två APN för telenor, en APN för internet och en annan APN för MMS.

m v h Henrik

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag hade två APN, men eftersom det var samma APN och enda skillnaden var att det fanns MMS-uppgifter i den ena så ändrade jag till en och det fungerade. Självklart har jag nu provat att köra med två olika igen men det hjälper inte.

Jag kör ju en 2.1-ROM och där spelar det ju heller egentligen ingen roll vad som står i APN, man måste köra MMSZap för att ställa in rätt server, proxy och port. Och självklart har jag kollat att det är rätt där också.

Jag tror alltså att det blivit nåt knas nånstans i telefonen, kanske att den på nåt sätt identifierar sig med mitt gamla nummer (som ju inte är giltigt längre efter porteringen).

Det gick inte att uppdatera SenseHero utan wipe om man kör a2sd så jag får klara mig utan MMS tills jag har tid och ork att installera om hela telefonen. Jag kan ju skicka mail och skicka filer med Nimbuzz så det är ingen stor förlust att vara utan MMS ett tag.

Det jobbiga är ju att det inte finns några sätt att felsöka... Man skulle ju vilja testa om MMSC öht svarar, om proxyn släpper in mig etc. Men som det är nu ser man bara den snurrande "skickar"-symbolen som snurrar hela tiden och man vet inte vad det är som hakar upp sig...

12. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Har du testat att återställa standardinställningarna i apn? trycker på menyknappen och väljer där.?

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag provade att dumpa en log med Log Collector och det ser nog ut som det är en bugg i ROM:en.

Standardinställningarna i SenseHero funkar inget bra.