Problem: Telenor och Mms

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Hampa_D, 7 jul 2011.

1. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Har ett problem med Telenor och Mms, det är så att jag kan skicka mms men inte ta imot, har försökt med telenors kundtjänst som skickar en pdf fil med screenshots från en htc tror jag det och det stämmer förvisso med mina inställnigar men lik förbannat kan jag inte ta imot mms.

inställningar:

[​IMG] [​IMG]

skumt är att när jag skickade inställningarna från telenors sida så fick jag två apn's en för internet och en för mms men den för mms är inte aktiveringsbar utan det går bara att ändra settings i den.
    någon annan som stött på samma problem och kanske har en lösning?
    har testat inställningarna i wikin med samma resultat

2. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Har löst problemet men inte på ett tillfredsställande sätt, det visade sig att jag fryst stock meddelande appen pga att man då slipper en call log med en miljard sms-mms osv i. så nu fick jag tina upp den och då kan jag ta emot mms men nu fylls även min call log snabbare än kvickt. skräp får jag nog säga. det första som jag är riktigt missnöjd med på min sgs2

3. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag lyckas varken skicka eller ta emot MMS på min Galaxy S2 med Telenor.

4. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

prova att ta bort apn, och skicka nya från telenors sida

5. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har prövat att skicka inställningar från Telenors sida, men det fungerar fortfarande inte. Måste man ha mobilt internet aktiverat för att kunna skicka?

6. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Enligt Telenors support måste mobilt internet aktiveras för att kunna skicka MMS. Men jag har prövat på en kompis mobil och han kan skicka MMS utan problem med mobilt internet avstängt. Kan någon med Telenor vara snäll och testa att skicka ett MMS utan mobilt internet och se om det fungerar?

7. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har nu forskat lite mer om detta och kommit fram till följande. På min HTC Hero sätts mobilt internet automatiskt på när jag försöker skicka ett MMS, därför fungerar det mycket bra. På min Samsung Galaxy S2 sätts mobilt internet EJ på, och det fungerar inte. Om jag sätter på mobilt internet manuellt så fungerar det. Jag kör med stock-meddelande-appen.

8. fudgadeliq

fudgadeliq Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag höll också på att bli gråhårig av att försöka med alla möjliga inställningar men hittade till slut en lösning för HALEBOP iaf. Jag gick in i APN inställningarna och valde "Återställ till standard" eller något liknande på måfå. Då fungerade det helt plötsligt! Jag har ingen aning om vad som ändrades från de första inställningarna jag hade innan jag började pilla men det fungerar finfint nu. Var likadant på sambons HTC Desire S.

9. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Testa att ändra 'internet + mms' längst ned till endast 'mms'.

Och det ska ju vara 2 separata APN's för mobilsurf och mms så att du är medveten. Testa dessa inställningar: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar#Telenor

Och för att svara på en fråga: Om mms-apn'en är aktiverad som mms längst ned så ska den inte gå att 'aktivera'.

Last edited: 15 jul 2011