Telenor portering via hemsidan funkar ej...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nerre, 23 apr 2010.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag beställde förra veckan ett Telenor Messa Mera och passade på att fylla i portering i beställningsformuläret på hemsidan (man får en kod via SMS som man knappar in i formuläret).

Men jag har inte fått minsta kvittens på portering så jag chattade med kundtjänst, och där var kortet som jag nyss fick inte ens registrerat på mig, än mindre fanns det nån påbörjad portering...

Varför ska man fylla i allt på hemsidan när det ändå inte funkar? Skräp... Nu dröjer porteringen bergis längre än jag hade räknat med.

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

beror ju på från vart du porterar nummret. om det fanns bindningstid kvar bla.
    Rent generellt så ska det vara enkelt gjort.

3. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men alltså, jag har ingen bindningstid eller nåt kvar (jag har inte haft nåt med bindningstid de senaste 15 åren).

När man beställer kontantkortspaket från deras hemsida så finns det ett val om portering. Man bockar i det, fyller i sitt nuvarande nummer, klickar på knappen, får ett SMS med en kod, fyller i den koden (jag jag tror man fyller i namn, adress, personnummer, nuvarande operatör osv också) och så klickar man iväg sin beställning.

Allt det gjorde jag, men hos Telenor finns det inget spår av att jag gjort det...

Kontantkortspaketet kom idag, men trots att mitt namn och adress står överallt på pappren där så var det kortet inte reggat på mig i deras system...

Varför ska jag fylla i en massa grejer när det ändå inte används?

Jag fick säkert betala för det där SMSet också!

4. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Vad har detta med Android att göra? Bara undrar

5. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ah, såg inte att Allmänt låg under Android ju.... borde ju legat under Övrigt alltså... sorry.

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Hade också stora problem med telenors portering och deras chat tips ring dem istället brukar lösa problemen betydligt bättre. Har suttit lång tid och chattat med telenor utan att de fattar vad det är man vill och vad man gjort. Det slutade med att jag ringde dem och då hittade de alla uppgifter som behövdes så testa ring.
    Lycka till!

7. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Innan du överför ditt nummer till Telenor (vilket är 'gratis' enligt dem) så måste du prata med din nuvarande operatör. T.ex för alla Tele2:are så måste man först göra ett konto hos dem (gratis) och sedan ska det vara okej att gå över hos en annan operatör.

8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Eftersom jag är döv är det lite bökigt att ringa. Och när jag porterade från Telia till Tango för några år sen gick det hur smidigt som helst via Nätet.

Man behöver bara kontakta operatören om man inte har reggat kortet, men mitt kort är såvitt jag vet redan reggat på mig i och med den förra porteringen.

9. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Okej då bör du stå på dig i chatten för de har de där uppgifterna någon stans det är bara att de har ett uselt system som de inte själva kan hitta i. Jag bytte från telia till telenor. det tog minst 2 veckor längre än vad de sa i början riktigt störrigt.

10. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hon skulle skicka hem blankett. Men jag vet inte om det är säkrare att ta med sig den blanketten och gå till Telenorbutiken på lunchen. Då kan jag passa på att fråga om autogiro också (det står på hemsidan att man ska fylla i en blankett, men tankningsbeloppen för Messa Mera finns inte med på den blanketten, och det är en satans massa fält om olika avbetalningar och grejer som ju inte är relevant när jag inte har köpt nån telefon från dem).

11. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

12. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag HAR ju chattat med Telenor. De skulle skicka hem blankett. Fast jag redan fyllt i all info på hemsidan och dessutom beställt en porteringskod via SMS. (Som jag antagligen fick betala för.)

Deras formulär på hemsidan verkar alltså inte fungera (det är det som jag blev irriterade på). När jag väl skickar in blanketten kommer det knappast vara några problem, jag har porterat förr (mellan Telia och Tango) och det gick smärtfritt.

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Liten uppdatering: Jag har fortfarande inte fått hem nån blankett för portering, som kundtjänst lovade att skicka den 23:e...

Ska nog gå till Telenorbutiken i Kista på lunchen och fråga om de vill ha mig som kund eller inte... Än så länge har de ju inte fått in några pengar på mig (kontantkortspaketet kostade ju inget och chatta med kundtjänst kostar ju inget heller).

14. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vilken cirkus...

Jag har ju som sagt tidigare chattat med kundtjänst en gång, då var kortet inte registrerat på mig så hon fixade det (sa hon, hon frågade efter SIM-nummer och personnummer och sånt).

Jag har dessutom registrerat kortet på Telenors Mina sidor (med fullständiga personuppgifter).

När jag var in i Telenorbutiken på lunchen idag så visade det sig att kortet inte är registrerat på mig.... Nåja, han fixade det och hjälpte mig att fixa en porteringsfullmakt.

På väg hem fick jag SMS om att porteringen inte gått igenom (det är mitt eget fel, jag tog för givet att mitt gamla nummer var reggat eftersom jag tidigare porterat det från Telia till Tango). Väl hemkommer går jag in på Comviqs hemsida och reggar det gamla kortet (Tele2 har numera köpt upp Tango från Optimal Telecom).

Men jag blev lite osäker då på om jag måste fylla i en ny porteringsfullmakt eller inte, så jag tar mig en chat med Telenors kundtjänst igen.

Gissa vad de säger? Det kortet är inte registrerat...

Nåja, femte gången gillt eller nåt. Upptäcker sen efter registreringen att uppgifterna på Mina sidor faktiskt har ändrats. Tydligen finns det nån koppling dit i alla fall. Jag hade tidigare skrivit in min e-mail där och den fanns inte kvar, gatuadressen var isärskriven (det lär inte jag har gjort) och dessutom stod både för- och efternamn i fältet för förnamn (det tillät inte formuläret, jag fick flytta efternamnet till efternamnsfältet för att kunna spara ändringarna).

Återstår att se hur det går med porteringen, registreringen hos Tele2 lär visst ta upp till en halv vecka så jag lär få lov att ta en dust till med dem.

(Sen fyllde jag ju i ett avtal för kontantkort också i butiken, för att få hemskickat papper för autogiro. Ska bli kul att se om det funkar....)

15. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Hoppas inte jag får samma problem. Ger en uppdatering när jag "påbörjat arbetet".