Telia Airties Air 4960

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av stelex, 12 jul 2024.

1. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Jag köpte två extendrar som var köpta på Telia med aldrig använda. När jag försöker ansluta dom till mitt WiFi från en Telia F1. Jag läser av QR-koden på 4960 med appen Telia Smart Kontroll som säger att extendrarna redan är aktiverade i ett annat nätverk.
    I stället anslöt jag en nätverkskabel från F1 till en 4960 och då fick jag grönt fast sken i 4960, tog sedan bort nätverkskabeln :)
    Sen tog jag nästa 4960, jag tog båda 4960 och tryckte på bådas WPS. Nu har jag grönt sken i båda 4960 :)
    Men hur vet jag om det fungerar på "riktigt"? Finns väl ingenstans att kontrollera detta?

Kollade i denna tråden, men blev inte riktigt klok på om jag gjort rätt? (Mod kan flytta min tråd om det behövs)
    Telia Airties ihop med Telenors router

Ändra: Just det, jag fabriksåterställde 4960'orna med resetknappen innan.

Last edited: 12 jul 2024
  2. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Du kan inte ha nollställt på rätt sätt om den varnar för befintlig anslutning i annat nätverk. Gör om det momentet. På mina behöver man hålla minst 10 sekunder som jag minns det. Rent allmänt kan det vara upp till 30 s beroende på märke och modell.

Jag har redan skrivit i andra tråden hur jag kontrollerar funktionen och ställer in, via Airties egen app, men den kanske inte fungerar med 4960? Jag har bara 4920 och 4930.

Edit: https://airties.com/wp-content/uploads/2023/01/Air-4960R-User-Manual.pdf

Edit 2: Airties Vision verkar bara fungera med brandade enheter och kräver att enheterna används i t ex Telia eller någon annan ISP, så jag får köra vidare på gamla appen så länge den fungerar. Pengar talar än en gång.
    Jag kan iaf inte få igång mina enheter via denna nya app, men gamla Airties WiFi fungerar.

5 sekunder.

"To install the Airties Wireless devices, please download “Airties Vision” application on your mobile device"

Airties Vision-appen låter dig ställa in, övervaka och kontrollera ditt Airties-drivna Wi-Fi-nätverk för hemmet. I några enkla steg hjälper appen dig att installera dina Airties Wi-Fi-mesh-förlängare och se din hemnätverkskarta, enheter och anslutningar i realtid. Du kommer att kunna köra ett hastighetstest, hantera vem som har Wi-Fi-åtkomst – och när – genom föräldrakontroll och gästnätverksalternativ.

Airties Vision-appen är designad för att fungera med nya Airties Wi-Fi-produkter och stöder inte äldre Airties-modem eller repeatrar. Produkter som stöds för närvarande är Air 4960, Air 4960R, Air 4930 och Air 4920. Dessa produkter tillhandahålls av din internetleverantör.

Nya funktioner som nyligen introducerades:
    • Genomför ett hastighetstest direkt via appen
    • Förbättrad säkerhet med funktioner för anti-hacking och avböjning av hot med rapportering på blockerade enheter och webbplatser
    • Enklare identifiering av anslutna enheter genom lista över modell/märke istället för bara MAC-adress

Appens höjdpunkter:
    • Få steg-för-steg-guide för installation av Airties Wi-Fi-mesh-förlängare
    • Visa din nätverkskarta tillsammans med anslutningsindikatorer i realtid
    • Lista alla anslutna enheter, byt namn på dem och prioritera topp 3
    • Definiera profiler för familjemedlemmar med skräddarsydda åtkomstregler, eller skapa en tillfällig gästanslutning
    • Kontrollera din nätverksdataanvändning
    • Konfigurera ditt Wi-Fi-nätverksnamn och lösenord

Airties Vision-appen uppdateras regelbundet med nya funktioner och möjligheter, håll utkik efter kommande releaser!

Version
    3.14.16
    Uppdaterades den
    29 maj 2024

Last edited: 13 jul 2024
    Kristy gillar detta.
  3. stelex

Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Airties appen som finns länk till i den andra tråden går inte att ladda ner till min P8P då den är skapad till en äldre Androidversion.
    Jag har provat att återställa i upp till 60 sekunder med resetknappen, har testat på båda 4960, men det vill inte ändå.
    Ringde Telias support som också sa 5 sekunder och att den skulle vara återställd då. Men ändå står det att den är aktiverad i ett annat nätverk.
    Ändra: Aha, det var inte appen i andra tråden du menade, det var Airties Vision.
    Den har jag installerat nu, men måste ju ändå fabriksåterställa mina 4960 först.

4. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Vi har väl ändå samma Android-version? Den gamla appen är från 2019 och går utmärkt att hämta och använda på min P7P. Har du ställt in något som spärrar äldre appar?

5. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har inte sett att Telia sålt 4960 och den finns inte på hemsidan. Var är de köpta och vem sa att det var från Telia? Länk till annons? Kom de i Telia-kartong eller något annat som säger att det är Telia? Det kan ju vara så att de har någon specialfirmware som inte går att återställa hursomhelst. Airties verkar ju ha tagit brandingen/låsningen till en viss ISP ett steg längre med Airties Vision.

Edit: Hittade att de verkar ingå i vissa paket: Bredband 150/150

Ingen aning vad som felar om de inte går att återställa om du köpt via en seriös säljare.

6. stelex

Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Airtiesen är sålda av Telia och ligger i kartonger märkta med Telia. Enligt Telias support ska det inte vara något problem att använda dessa, det är bara att återställa dom innan.
    Men jag har lagt många timmar med att försöka återställa. Ändå säger Telia Smart Kontroll appen att dom är aktiverade i ett annat nätverk. Telias Support förstod inte heller varför det blir så?
    Android 14 och jag har inte gjort något speciellt med telefonen. Har många appar, men detta har jag inte råkat ut för innan med någon annan app.
    Sen vill jag helst använda appen Telia Smart Kontroll.

7. stelex

Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Så här säger Gemini:
    1. Leta upp återställningsknappen. Den sitter på baksidan av enheten, i ett litet hål.
    2. Tryck in återställningsknappen. Använd den lilla pinnen och tryck försiktigt in den i hålet. Håll knappen intryckt i 5 sekunder.
    3. Släpp knappen. När du har hållit knappen intryckt i 5 sekunder kan du släppa den.
    4. Vänta på att enheten startar om. LED-lampan på framsidan av enheten blinkar snabbt under återställningsprocessen. När återställningen är klar startar enheten om och återgår till fabriksinställningarna.
    Viktigt:
    • Om du återställer en AirTies Air 4960 som en del av en mesh-nätverk måste du återställa alla enheter i nätverket inom 1 minut och 30 sekunder.
    • Fabriksåterställning av enheten raderar alla dina inställningar, inklusive ditt Wi-Fi-lösenord och nätverksnamn. Se till att du har den här informationen till hands innan du fortsätter.

Kristy gillar detta.