Fråga: Telia Airties ihop med Telenors router

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Perafon, 19 jun 2024.

1. Perafon

Perafon Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Jag funderar på om jag varit dumsnål och gjort bort mig.

Telias fiber som jag är väldigt nöjd med har stigit i pris. Efter förhandling om ny bindningsperiod hamnade jag på 554 kr/mån för 250/250, totalt med 6 mån rabatt inräknad exkl. Tv.

Eftersom jag är skild med 3 barn och måste vända på slantarna och telenor erbjöd samma hastighet för 399 kr/mån så nappade jag.

Frågan är om jag kan lita på Telenor när de säger att Airties-extendrarna som är köpta av Telia och fungerar felfritt ihop med Sagecom-routern från Telia, kommer att fungera ihop med Telenors router.

Har de lurat mig och ska jag skynda mig att utnyttja min ångerrätt? Ett strulande nätverk blir en katastrof ihop med ungarna.

Last edited: 19 jun 2024
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du konfigurerat allt till att lira som ett meshnätverk är jag nog tveksam till om detta kommer fungera med Telenors router, om den inte har specifikt stöd för att skapa ett meshnätverk med Airties.

Du kanske kan använda dem som en access point annars, dvs där de får ett fristående SSID. Du skulle kunna testa det genom att byta läge på dem i Airties-appen antar jag (?): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.airties.companionapp&hl=en

Fördelarna med ett meshnätverk är dock att nätverket avgör vilken av puckarna alla enheter skall ansluta till hela tiden, beroende på signalstyrkan osv. Om du har separata nätverk/SSID behöver signalen bli så dålig att enheten nästan tappar nätverket för att den skall ansluta till ett annat nätverk med bättre signal, vilket kan ställa till det lite, men beror helt på förutsättningarna.

Perafon gillar detta.
  3. Perafon

Mottagna gillanden:
    0
    Det var så länge sedan jag anslöt extendrarna till routern att jag har glömt hur jag gjorde :teeth:

Däremot kom jag på nu att det var inte med Telias appar, vilka var så dåliga att de inte gick att använda.

Alltså var det mer eller mindre plug and play. Jag tror inte heller att det kommer att fungera med Telenors router, då anslutningen borde ha styrts av Telias programvara.

Jag förstår i grova drag vad du menar och ett meshnätverk passar nog en glad amatör som mig bäst. Jag har inte tiden att ägna mig åt för mycket inställningar.

Om man räknar med nya extendrar och startavgift så är förjänsten marginell.

Jag får nog ringa och ångra mig imorgon :ehm:

Tack för svar <3

4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag har 5 Airties köpta vid 3 olika tillfällen, varav 3 begagnade. 2 st 4930 och 3 st 4920.

De är anslutna och konfigurerade separat via kabel till den första AP:n och sedan resten via WiFi med Airties egen app och fungerar utmärkt oberoende av router, vad jag märkt iaf. Visserligen kör jag Telia fiber just nu men har kört andra routers innan. Det är viktigt att man följer instruktionerna för att ansluta varje ny AP/nod annars kan det strula.

Det krävs lite meckande för att ha full kontroll, så grundläggande kunskaper om nätverk krävs för egen konfiguration. Alla noder går att logga in separat på så man har rätt bra kontroll om man vill. Jag har satt samma inlogg på alla 5 och inte det som står i botten eftersom det då strular kan strula med åtkomst när alla 5 är ihopkopplade. När väl allt är uppsatt rätt kan man stänga av allt hur man vill och starta igen och mesh-systemet hittar alltid tillbaka till rätt läge utan vidare handpåläggning. WiFi i Telias F1-router är avstängd då den ibland kunde krocka med Airties på oförklarliga sätt.

Har med Airties perfekt fungerande WiFi över två våningar och aldrig problem med att springa runt med grejerna, den skiftar nod som den ska.

Edit: Betalat 1570 kr totalt för alla 5, vilket jag tycker är klart prisvärt sett till funktion och prestanda.

Last edited: 20 jun 2024
    Perafon, bernard och chraist gillar detta.
  5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Kör två teliainköpta airties som ett egen nätverk via en annan leveratör, första är då kopplad med sladd och den andra går trådlöst och det funkar fint. Men kör du alla trådlösa direkt mot teliaroutern?

Perafon gillar detta.
  6. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Frågar du mig så tyckte jag att jag skrev det, möjligen otydligt: Första är ansluten via ethernet, alla andra trådlöst. Alla 5 kommunicerar via WiFi med varandra (kartan i appen) och kopplar man från 2 fortsätter nätverket med 3. Man kan alltså flytta runt och ha sig när det väl är konfigurerat från början. De hittar varandra och återansluter automatiskt.

Edit: Som jag skrev är WiFi avslaget i F1-routern, så jag vet inte hur du tänker att den ska kunna ansluta trådlåst till Airties då?

Perafon och bernard gillar detta.
  7. Perafon

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har i nuläget Telias router Sagecom f@st 5370e på entrévåningen, med wifi aktiverat och två airties 4930 på de två andra våningarna. Detta fungerar i nuläget felfritt och sömlöst.

Jag vill minnas att jag anslöt med kabel i en Airties som jag sedan kunde koppla ur och flytta och att en av Telias appar kunde vägleda mig och visa en karta, signalstyrka och hastighet.

Jag har aldrig använt Airties egna appar och i nuläget går det inte att komma in varken i Airties eller Telias appar. Enda sättet är att logga in i routern via webläsare. :eek:

8. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Airties egen app i P7P:

Screenshot (20 juni 2024 15_50_13).png Screenshot (20 juni 2024 15_49_52).png

Yoko666 gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  10. Perafon

Mottagna gillanden:
    0
    Seger!

Efter ethernet-anslutning av en Airtie och omstart av routern har jag nu lyckats att logga in och ansluta i Airties-appen, som ser ut som din MultiMan.

Frågan är nu bara om jag har någon användning av det ihop med Telenors router som är rätt begränsad enligt vad jag läst någonstans?

11. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Ingen aning med Telenor. Borde inte vara någon skillnad. Det är ett mesh-nätverkssystem som ett turkiskt bolag vad jag vet som ligger bakom. Vad jag märkt så kan det användas hur man vill, även om en del brandas i firmware med t ex Telias namn. Inte märkt att det påverkar något när man väl resettat med knappen baktill. Men som sagt, inbyggda WiFi i routern krockade ibland trots att det är Telia (som väl är det bolag som sålde Airties brandade i Sverige).

Första paret jag köpte direkt från Telia kom inte i Telia-box utan i Airties-box. Andra paret från Tradera kom i Telia-brandad låda (såldes som 4920, men var 4930). Den sista 4920 kostade 70 kr på Sellpy då deras personal inte kan någonting annat än mode, så den var benämnd med nätpluggens namn, helt obegripligt, men jag kände igen Airties direkt och slog till. Var samma när jag fyndade en Chromecast Audio, den kallades något helt annat än vad det var. Stackars säljare som skickar in.

Jag använder appen för att kontrollera enkelt om hela nätverket fungerar efter t ex strömavbrott samt när jag ansluter fler noder, primärt iaf.

Glad midsommar till er alla!

12. Perafon

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar!

Eftersom jag nu kan komma åt Airties:en via appen (telias appar är värdelösa) så har jag sagt upp Telia och provar Telenor. Jag får återkomma när jag bytt och provat.

Mvh