Det beror lite på hur det görs. Det kan vara svårt att hävda att man inte ingått ett avtal om man faktiskt också hämtat ut telefonen på Posten (där de har obligatorisk ID-kontroll). Man kan ju givetvis börja tjaffsa ordentligt på olika sätt, men jag tror att operatörerna hellre tar den smällen än att göra det krångligare för folk att beställa telefoner.
-
Däremot råkade tjejen ut för en ganska jobbig sak med
Telenor. Om man är lite smart så kan man ganska enkelt komma runt ID-kontrollen samt "spårbarheten" om man beställer en telefon på rätt sätt via deras hemsida. Inga tricks eller så, man måste bara veta hur logitiken fungerar med diverse bolag och var ID-kontrollerna ligger i systemet.
Någon gjorde detta och beställde en telefon i hennes namn. Visst, efter massor av tjaffs med polisanmälan och annat så löste det sig tillslut, men det är rätt jobbigt för den som råkar ut för skiten.
Jag vill inte säga hur man gör eftersom det antagligen skulle inspirera diverse fula fiskar att göra samma sak. Men det verkar vara ett rätt vanligt problem hos
Telenor. Det finns flera rapporter om liknande saker; exempelvis här:
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=6677
Rätt dåligt faktiskt.
Click to expand...