Telia - Bedrägeri ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Dezpite, 30 aug 2010.

1. Dezpite

Dezpite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjena. Har en liten historia att dra upp

Jag köpte Iphone 4 från Telia för 4800kr och där efter 99kr i månaden i 24 månader. Jag fick hem telefonen från Telia två veckor efter release på posten. Men jag fick inte med något simkort.

Jag tyckte det var konstigt och jag ringde Telia supporten och frågade varför jag inte hade fått ett simkort också. Då sa dom att det inte fanns något abonnemang på mig och att jag skulle dra till min lokala Telia affär och prata med dom och teckna nytt. Jag drog direkt ut till Telia affären och tecknade Telia mobil max 25 i 12 månader istället för 24. Jag förklarade givetvis inte att dom hade glömt ge mig ett abonnemang.

Några dagar senare fick jag ett brev från Telia att dom hade försökt teckna 24 månaders abonnemanget på mig men att det inte gick för jag redan hade ett abonnemang. ( 12 månaders ). Jag ringde supporten och frågade vad som gällde och dom sa att jag bara kunde slänga pappret och inte bry mig om det.

En vecka senare tröttnar jag på telefonen och känner att jag vill ha en Android lur. Jag lägger ut telefonen på blocket för 7200kr och får sålt den direkt. Efter det sticker jag ut till Telia och försöker säga upp mitt abonnemang. Dom var inte säkra på att det skulle gå men dom gjorde ett försök att skicka mitt ärende vidare till kundtjänst. En vecka senare får jag brev från Telia att dom har gjort om mitt max 25 till Telia refil istället.

Nu sitter jag här utan abonnemang och har sålt min Iphone 4 för 7200kr och köpte den för 4800kr.

Om allt är som Telia säger så är jag inte bunden till ett abonnemang just nu.

Jag är lite osäker på om jag vågar teckna Tele2 Student. Jag är rädd att Telia kanske ser vad dom har gjort för misstag och helt plötsligt sätter mig på 24 månaders abonnemanget igen och att jag helt plötsligt är bunden till två abonnemang. Kanske till och med åker dit för någon typ av bedrägeri? Men jag har ju inte gjort något fel? Det är ju Telia som har strulat.

Vågar jag teckna Tele2 Student och hoppas att Telia inte bryr sig om mig längre?

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ursäkta om jag är lite oförstående här. Någon annan än Telia kan ju omöjligtvis veta hur det der ut i just det här fallet. Hur tänkte du när du postade frågan? o_O

Kontakta Telia och begär ett svar om vad som gäller. Be dem svara skriftligt, alternativt spela in samtalet. Det är ju heller inte omöjligt att svaret kanske finns i de papper/information du redan fått?

Även om du kommer undan abonnemanget så betalar du väl fortfarande 99 kronor per månad?
    Det innebär ju att du i praktiken betalat 7176 kronor för telefonen, + 20 kronor till Blocket. Du har mao tjänat hela 4 kronor... :eek:

Last edited: 30 aug 2010
  3. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Han blev inte bunden till något abonnemang vad jag förstår så enda han betalat är 4800 kr. Alltså han kom undan de 99 kr per månad.

4. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Men de 99 kronorna är väl för telefonen? Han köpte ju enligt inlägget telefonen på (delvis) avbetalning utan ett abonnemang.

5. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Vad exakt var det du tecknade i första skedet? Normalt så får du ju telefonen till "billigare" pris genom att du dels betalar en förhöjd månadsavgift, i ditt fall 99 Kr i 24 månader men sen även att du binder dig till ett abonnemang på samma tid, i ditt fall 24 månader. Vilket abonnemang band du dig till när du köpte telefonen? Vad står det i de papper du fick? Jag försökte hitta något på telia's hemsida men hittar inte var man kan köpa den utan abb. eller för den delen köpa den för 4800 Kr.

Något blev uppenbarligen fel när du fick telefonen vilket är varför de bad dig gå till en teliabutik direkt så de kunde fixa det där. Varför berättade du inte för dom vad som hade hänt? I grunden låter det ju som du försökte trixa till det så du fick den köpt mot en kortare bindningstid (12 månader istället för 24 månader). Om du verkligen köpte den utan bindningstid så borde det väl inte vara något att vara orolig för?

Det låter som Telia ändå låter dig komma undan, däremot har jag väldigt svårt att se att du skulle komma undan de 99 Kr i månaden eftersom de, som andra påpekat faktiskt är avbetalning på telefonen, inte abonnemang. Om de även tar bort dem så har du isåfall väldigt tur och får hoppas att telia inte upptäcker det. De har ju rätt att återkomma en bra bit efteråt med räkningar om de upptäcker att du skulle betala mer.

/B

6. Dezpite

Dezpite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag betalade 4800kr för telefonen med kravet att jag skulle vara bunden i 24 månader. Abonnemanget kostar 99kr i månaden. Så 99kr är för bara abonnemanget

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så för att vara på klara med allt kommer du alltså betala för abbonemanget i 24 månader framåt?

8. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    Så det är ingen förhöjd avgift alltså. Fast om du säger upp abbonemanget så ska du ju rent praktiskt även lämna tillbaka telefonen och få dina 4800 Kr tillbaka? För en olåst obunden iPhone 4 kostar väl klart mer än 4800 Kr?

9. RaketRobert

RaketRobert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Alltså detta är jäkla lurigt tycker jag. En arbetskamrat beställde en iphone 4 från telia på telefon/internet. 2 veckor senare dök luren upp utan att han skrivit på ett enda avtal. Ett avtal på internet kan ju vem som helst göra i hans namn och sedan hämta ut luren.

Även om det är man själv som beställt den så kan man ju ändå hävda att man inte skrivit på något avtal och därför inte ska ha något abonnemang tecknat på sig.

Nu är jag en ärligt människa, dessutom vill jag inte ens ha en handikappste. jag menar iphone. Min tanke är bara att det är jädrans korkat av telia att skicka ut telefoner utan att ett avtal skickats ut, skrivits på och returnerats. För om det är något operatörerna själva är jävligt noga med när man själv hävdar att något är fel så är det hänvisa till avtalet!

10. Etienne

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Det beror lite på hur det görs. Det kan vara svårt att hävda att man inte ingått ett avtal om man faktiskt också hämtat ut telefonen på Posten (där de har obligatorisk ID-kontroll). Man kan ju givetvis börja tjaffsa ordentligt på olika sätt, men jag tror att operatörerna hellre tar den smällen än att göra det krångligare för folk att beställa telefoner.

-

Däremot råkade tjejen ut för en ganska jobbig sak med Telenor. Om man är lite smart så kan man ganska enkelt komma runt ID-kontrollen samt "spårbarheten" om man beställer en telefon på rätt sätt via deras hemsida. Inga tricks eller så, man måste bara veta hur logitiken fungerar med diverse bolag och var ID-kontrollerna ligger i systemet.

Någon gjorde detta och beställde en telefon i hennes namn. Visst, efter massor av tjaffs med polisanmälan och annat så löste det sig tillslut, men det är rätt jobbigt för den som råkar ut för skiten.

Jag vill inte säga hur man gör eftersom det antagligen skulle inspirera diverse fula fiskar att göra samma sak. Men det verkar vara ett rätt vanligt problem hos Telenor. Det finns flera rapporter om liknande saker; exempelvis här: http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=6677

Rätt dåligt faktiskt.

11. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Abonnemang hit å dit, det bedrövligaste i hela historien är ju att han gick å köpte en Iphone 4....

12. RaketRobert

RaketRobert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Haha nästan 10 inlägg skrivna av idioter och så kommer du och ser det mest väsentliga direkt, vad dum man känner sig! Självklart har telia skonat denna stackars trådskapare när de sett att han spenderat en hel seg vecka med iphone 4;)

13. Oxygen

Oxygen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Råkade ut för det med både Tele2 och Telenor förra sommaren! Tog många turer med polisanmälningar och utredningar och brev för att bli av med skiten och räkningar på 25tkr...