Jobbet har precis kopplat in sig på Telia Centrex som är en slags telefonväxel som gjort att de fasta kontorstelefonerna försvunnit och att mobilen numera nås av både ett lokalsamtalsnummer (som förut gick till min fasta telefon) och ett mobilnummer. Problemet för mig är att jag måste slå 00 alternativt +46 före alla nummer (förutom internnumrena) vilket gjort att telefonboken blivit lite redigerad. Ett inkommande samtal på mitt ordinarie mobilnummer syns dock som ett vanligt nummer, dvs utan landskod eller 00 vilket är jävligt irriterande. Har jag ett missat samtal från ett nummer måste jag in och skriva 00 framför numret för att kunna ringa upp personen. Finns det någon inställning att göra så att alla inkommande nummer visas med landskod eller finns det nån applikation som löser mitt problem? Någon fler därute måste ringa med samma växelsystem och ha nåt tips.
Blir lite konfunderad då jag använder Telias Centrex på jobbet och känner inte igen mig med de problem som Du beskriver, för mig låter det,som ditt företag har valt att ha ett låst vxl system,vilket medför att 00 måste slås för att komma ut på externa nätet dvs kunna ringa ut ifrån företaget, det fenomenet hade vi precis i början men nu för tiden går det utmärkt att ringa ut direkt utan att slå 00,som tips så finns det mkt.bra info på telias hemsida om mobil centrex, hoppas att det löser sig för Dig... lyck till
Jag har inte heller dessa problem och vi kör också centrex, vi kan antingen slå kortnr, vanliga numret eller mobilnumret för att ringa internet, det borde vara så att den känner igen numret(nummerserien) och på så vis kan avgöra om det är ett internnummer eller externt.
Ring Telia.... eller IT-ansvarig på ditt företag. Det är en programmeringsak. Var ju några år sedan jag var på Telia men kan inte ha ändrat sig så värst mycket. Säljaren/ konsulenten har missat en sak i kunddatan förmodar jag. Finns riktigt många funktioner i Telia centrex som ingen vet något om. Internkommunikation är inte något Telia är bra på. Vattensäkra skott mellan avdelningar. Tur för konkurrenterna annars hade Telia haft ett rejält försprång...... Man var tvungen att ha egna kompisar inom verket...
Använder också centrex i företaget. Internnummer, t.ex. 4167 som är mitt, går att slå utan problem. Skall man till min mobil så slår man helt enkelt 070219XXX8. Säkert något som ditt företag skall ställa in eller fixa till.
Men om man ska ringa ett lokalt nummer då? Alltså inte internt utan lokalt inom samma riktnummerområde som företaget? Om t.ex. företaget ligger i Stockholm och har ett 08-nummer så förväntar man sig ju att kunna ringa 08-41671234 genom att bara slå 41671234.
Det är ju fortfarande en mobil du ringer från så du lär få slå riktnummer, det fasta numret är ju bara ett virtuellt nummer.
Ja att slå utan riktnummer har ju aldrig funkat på mobil. Precis gått över från fast till mobil telefon?
På jobbet har vi DECT-telefoner på anknytningarna och där behöver man inte slå riktnummer för lokalsamtal. Det funkar ju att ringa andra anknytningar utan att slå riktnummer? :-) (Fast man måste ju slå en nolla före för externa samtal iofs.)
DECT-telefoner är ju normalt en trådlös telefon kopplad till det fasta nätet, dvs du har en vanlig telelinje in till växeln, en mobiltelefon kopplad via en centrex-växel är ju fortfarande en mobiltelefon med ett virtuellt "vanligt" telenummer.
Våra DECT-telefoner går inte på analoga linjer till växeln utan via IP. Jag trodde hela vitsen med att köra mobilen via centrex var att den fungerar som en vanlig hederlig anknytning?
Hur DECT går till växeln är oväsentligt, om de är kopplade från basstationen med analoga kablar eller via nätverkskablar (IP) spelar ingen roll. Saken är att de är på ett eller annat sett direktkopplade till växeln och sedan är det från Växeln du ringer ut på telenätet. Därav behöver du inte slå riktnumret till samma område som ditt riktnummer till växeln är. Med en mobil oavsett om den är med i en mobil centrex eller inte så kopplar den först upp sig till närmaste mobil mast som sedan på olika vägar skickar dig vidare till den centrala mobilväxeln. I den finns det information om hur din mobiltelefon är kopplad mot världen. Bland annat kan det finnas en lista med kortnummer som informerar att om du slår 1234 så skall du till 031-12345678 eller liknande. Det kan också finnas information om att om du slår just ett kortnummer eller ett nummer som ingår i ert företags nummerlista så kan den vara kostnads fri osv. Men det är fortfarande så att mobilsamtalet går genom en mobilväxel och troligtvis aldrig ens passerar företagets centrexväxel. Därav måste du alltid slå antingen +46 eller 00+ riktnummer-nummer från mobilen OM det är konfigurerat på det viset. Som det beskrivits ovan så går detta säkert att konfigurera bort.
Jag försöker se det hela från användarens synvinkel. Om mobilen skall ersätta den vanliga telefonen så ska den ju i såna fall fungera på samma sätt.
och det gör den väl? I en vanlig växel med en vanlig telefon (Eller DECT) så om du får ett inkommande samtal så står det fulla nummret alltså riktnummer + nummer, inte någon 0:a eller 9:a eller 00:a före, normalt sett i displayen. Du får dessutom om du skall ringa ut slå exempelvis 0:a och sedan fulla numret (eller 0 + nummer om det är i samma riktnummer område). Skall du ringa en arbetskamrat slår du bara anknytningsnummer vilket är ett kort nummer utan någon 0:a innan. Om någon ringer till dig så ringer de antingen bara ett riktnummer+nummer eller om det är en arbetskamrat så ringer de ett anknytningsnummer/kortnummer och så kommer de till din Fasta telefon om du har en vanlig växel eller till din mobil om den är kopplad i mobil centrex lösning. Det är ju precis det som rkd ovan beskriver. Så vad är olikt? Skillnaden är att i rkd:s fall så vill han enkelt kunna återuppringa eller spara ett nummer. Något som iofs finns i "växeltelefoner" men inte är helt vanligt. Däremot är det vanligt i en mobil Hur en växel känner skillnad på en anknytning eller fullnummer är bara en fråga om programmering och väntetider och är inget konstigt i dagens tekniksamhälle.
Som det är sagt ovan så finns det en massa olika konfigurationer. vilket inte går att lägga in på ankn nivå utan det blir gemensamt för alla mobila ankn. Finns orsaker till att man vill ha det på ena eller andra sättet. Dels så kan det ju vara företag som reser utomlands och då vill man ju slippa programmera in olika kontaktuppgifter för om man är inom Sverige eller utomlands. Då la vi in programmering att man slapp slå 00+ för att ringa när man var i Sverige då la man in ex +46 8 50459000 i sina kontakter och då fungerade det var man än var. bara ett litet exempel. Har en massa växeltips men dom bevara jag för mig själv ;-) mina säljknep som jag kämpade ihop ......
SipDroid Om du installerar sipdroid (SIP-klient) så kan du använda dess RegEx-motor för att ändra prefix på telefonnumret. Du behöver inte ringa via ett SIP-konto för att använda denna feature... Jag gissar att detta löser ditt problem. Förresten, se till att alla dina nummer sparas i +46-format så slipper du alla problem... ...så presenteras förresten alla nummer i vår Telia Centrex på mitt jobb, så jag antar att det är en inställning...
Vet inte om problemet fortfarande är aktuellt och om ni i så fall har varit inne på vår tråd om Prefixer här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=13781?
Hej vi har också en Centrex växel och då visas inkommande samtal ibland med 00 innan numret t.ex. 000736123456 och ibland visas den som 0736123456. Jag vet att man kan spara två telefonnummer en med 0 utfyllnad och en utan men finns det något som tar bort 00 ifall telefonnummer börjar med det? Har en Xperia X10 mini pro tacksam för all hjälp