Telia eller Tele2?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skerved, 20 jan 2010.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag sitter nu här som många andra och väntar på min Nexus One. Den bör vara i min hand nästa vecka.
    Nu har jag ju läst en del om abonnemang här på Swedroids forum. Dock velar jag mellan om jag ska behålla Telia eller om jag ska portera till Tele2.
    Fördelen med Tele2 är väl deras billigare data-abonnemang. Vad talar för Telia egentligen? Jag har haft telias abonnemang i många år och har alltid varit nöjd och har knappt tittat åt andra håll, så det tar emot lite att byta nu.
    Hur är det med portering nu för tiden, går det snabbt och smidigt, eller vad gäller, kommer jag få något glapp i användandet? Jag vill ha samma nummer!
    Det lutar nog ändå att byta till Tele2, och jag tänker på att skaffa abonnemang med detta surfpaket:
    "Mobil surf Medium - 89 kr/mån - 1 GB/mån med hastigheter upp till 6 Mbit/s (efter 1 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s)."

Nåväl, om någon har något tips så är jag glad.

2. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Tele2 suger på data-fronten tycker jag, vill gärna byta men skall pröva att använda i göteborg först. Taskig täckning och problem med Android...

3. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det verkar som om många haft lite strul med Tele2 och Android vad gäller 3G och data, det finns en tråd eller två om det här på forumet. Du får väl bättre täckning ute i ingenstans med Telia. I övrigt tycker jag dock rent generellt inte att Telia verkar vara särskilt prisvärt.

Last edited: 20 jan 2010
  4. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Tja, frågan är ju vad jag ska välja, jag vill definitivt inte ha något strul pga operatören. Men jag ryggar lite för Telias Mobilsurf Extra med 5 GB/månad för 199 kr/mån. 0.5 GB tycker jag är lite för lite. Dom borde ha något mellan där.

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Just täckningen ska vara identiskt med telia (3G) eftersom de delar nät, däremot vad som sker efteråt är en annan sak. Jag har upplevt ganska skakig internetaccess delvis mot googles servrar. Men jag har ett fint avtal på 39kr i månaden för 1GB i månaden.
    iofs "bara" ca 2.2Mbps men det duger fint även när jag använder telefonen för tethering.

6. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

@PatrikS
    Är det som privatperson du har förhandlat fram det priset?
    Kanske kan man göra något liknande med Telia, vet inte hur dom är vad gäller privatpersoner. Jag jobbade mot telias VIP för företag förut och dom var väldigt trevliga och medgörliga, men det är nog stor skillnad mot att vara privatperson.

7. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Att täckningen är identiskt för det är samma nät är rent mumbojumbo, visst sitter de i samma teknikska system med det betyder inte att de hyr lika många celler och lika utbrett. Halebop bor också i nätet men dom suger för det mesta..

8. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
  9. Kvillen

Kvillen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad gäller portningen så kan jag säga att Telia är duktiga på det i alla fall,
    när jag köpte min Spica gick jag från Halebop till Telia, i o för sig äger ju Telia Halebop, men när jag skulle fixa abonemanget så fixade han portningen på någon minut,
    han tog ett simkort utan nummer och programmerade det så att mitt nummer flög över dit, på direkten blev mitt Halebop-sim oanvändbart och det var bara att tuta och köra med mitt nya Telia-sim...

Men nu vet jag ju inte om det är samma procedur för ex. Telia -> Tele2 men kan inte tänka mig att det skulle vara någon skillnad :)

Mvh

10. Blomsternisse

Blomsternisse Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Låter konstigt att det skulle vara sämre täckning med Tele2 än med Telia. Det faktum är att Telia inte fick någon 3G-licens, så de var tvungna att köpa in sig i Tele2:s nät.

11. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

nej nej nej, gammalt avtal ... långt innan de "kom på" att det ska vara dyrt med dataabonnemang.
    Ungefär som att det var gratis att skicka sms från nätet till telefoner förr :D

Till skillnad från andra leverantörer så håller tele2 sina avtal med dig som kund även om de som nytecknar får andra villkor.
    En av anledningarna till att jag gillar dom till skillnad från t.ex teleh*r.

12. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Och vi hade telia på mitt gamla konsultbolag, ofta fick jag ringa med min privata telefon via tele2 för att "nätet var återigen nere".
    Hände 3-4 gånger på ett år.

13. PatrikS

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

hur menar du?

Såvitt så samäger tele2 och telia Sweden3G tillsammans, skulle telia få ha fler celler på vissa platser då menar du?

14. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Telia funkar klockrent för mig. Har testat Tele2 men det var kasst.

15. Fatality

Fatality Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har Tele2 funkar suveränt har aldrig gillat telia..

16. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Samma här.

17. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Detsamma gäller Telia enligt min erfarenhet. Har i och för sig ingen koll om det gäller även sådana tilläggstjänster men abonnemang gäller det garanterat.

18. daviden

daviden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Bor i skåne och rör mig ofta i Stockholm. Har aldrig någonsin haft problem med Tele2 och datatrafik.

19. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Bor i göteborg och har Tele2 deras Data funkar utmärkt, har inte haft några problem alls