Telia eller Telenor eller...

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Anders H, 22 apr 2011.

  1. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Funderar på att köpa min första, och jag har ingen koll alls… men är jävl. sugen på Arcen.
    Använder idag mobiltbredband från Telenor 7.2 Mbit/s a 199kr/mån då jag är i stugan ca ½ året, samt nästan varje helg, är mycket nöjd med Telenor mobila bredband. har ett telia abonnemang till mobilen.

    Tänkte om jag köper en Arc med surf abonnemang, det kostar typ samma summa som jag lägger på mobilt surf och mobil surr, (då får jag ju Arcen typ gratis)

    Om jag använder mobilen som ett modem, när jag vill surfa från datorn. Funkar det bra eller kommer jag att ångra mej och beställa ett nytt mobiltbredband? Vill ha minst lika bra som jag har nu…

    Telenor har ingen max begränsning men bara 1, 3 eller 10 Mbit/s, 10 blir ganska dyrt…

    Telia har upp till 6 Mbit/s men data begränsning på 1, 5 eller 10 GB/mån, samma här 10 blir ganska dyrt…
    efter man har förbrukat sin mängd åker man på att betala extra eller så sänks hastigheten till 120 Kbit/s.

    Valde telenors mobiltbredband pga telias sänkning och max data. Men nu vet jag inte vilket som är bättre…

    Har ingen aning hur mycket data jag förbrukar idag, är 5 Mbit/s mycket?

    Hur ser ni på begränsningarna?

    om någon har något tips så är jag glad...

    Telenor skickar med Trådlöst hifi-headset MW600 värde 595 kr och iGrip Universal Car Dock värde 545 kr
    Telia skickar med Spotify Premium & Telia Navigator ingår i 24 mån, värde 1590 kr.


    Funkar GPS i Arc lika bra som en riktig bil GPS?


    En Anders i norrland som har lite koll…
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Navigatorn du får från Telia är riktigt bra. Har lagt min tomtom i byrålådan efter att ha provat Telias.

    Sent from my Xperia Arc using Tapatalk
     
    Last edited: 22 apr 2011
    Anders H gillar detta.
  3. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jag är ingen expert men har man tillgång till WiFi via sin ADSL-lina hemma så är de stora mängderna nerladdning genom 3G ganska onödiga. Jag har själv Halebop Vänner där man får 0,5 Gb per månad om man betalar 300 kr/månad men har samtidigt ADSL med WiFi i huset. Därmed kommer min förbrukning aldrig i närheten av maxgränsen på 0,5 Gb.

    Jag hade nog provat på det billigaste alternativet och tycker man inte det räcker så kan man ju alltid uppgradera. Har aldrig varit med om någon leverantör som inte vill att man ska betala mer ;)

    EDIT: Enligt programmet Plus på SVT hade Telia bäst täckning om man ska använda sig av mobilsurf. Kanske kan vara till hjälp?
     
    Last edited: 22 apr 2011
    Anders H gillar detta.
  4. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hur vet jag om jag har WiFi?
    jag har gratis bredband hemma genom bredband2 (förut riksnet)
    men på sommarhalvåret bor jag i stugan, är bara hem för att kolla posten och vattna om inte alla blommor redan är döda ;-/...
     
  5. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    De flesta? ADSLmodem brukar väl ha Wifi inbyggt.
    Kan du surfa trådlöst med datorn hemma kan du göra detsamma med telefonen.

    Om inte borde typ denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010550796.aspx eller liknande lösa det.
     
    Anders H gillar detta.
  6. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 192
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej
    att använda arc som modem fungerar alldeles utmärkt inga som helst problem, antingen kör du via kabel, eller använder du mobilen som en trådlös router, jag bara provat att använda trådlöst till min dator men inga problem, jag hade fortsatt att använda Telenor, jag kör med fastpris Sverige och har 3mbit i hastighet, och oftas får jag runt 3 mbit i hastighet och ett antal gånger till och med högre hastighet, så jag är nöjd
     
    Anders H gillar detta.
  7. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag har rätt men jag förmodar att du bor i lägenhet och har ett vanligt nätverksuttag någonstans där du kopplar in ditt bredband? Har du i så fall en trådlös router så ska du kunna surfa med mobilen via den. Annars är det bara att göra som "herrn" skrev och köpa en på t.ex.Dustin. Blir ju både snabbare uppkoppling och mindre behov av dyrt mobilt surfabbonemang.

    I stugan lär du i alla fall få ha någon form av abonnemang eftersom jag förmodar att du inte har bredband där.
     
  8. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Mobila bredbandet använder du bara när du är i stugan?
    I så fall skulle jag ha tagit en Arc med Telenor och då med ett abonnemang där surfen bara är 1 mbit/s. Du kan sen lägga på snabbare surf vid behov.
    Har du Pott med surf så kostar det 149 kr/mån extra har jag för mig, med 10 mbit/s istället för 1 mbit/s.
    Du beställer snabbare surf när stug-perioden börjar och avbeställer den när du inte är i stugan längre.
    Gäller månadsvis dock. Men du kommer säkerligen spara pengar på det.
     
    Anders H gillar detta.
  9. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo Mobila bredbandet bara i stugan.

    bra förslag men går det att gå tillbaka till en billigare abonnemang under bindningstiden hos Telenor? det går inte hos telia...

    Anders
     
  10. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hemma går det att lösa, så där behöver jag inte surfa genom mobilen. har ett vanligt nätverksuttag med trådlös router (har inte provat trådlösa delen än.)
    men i stugan vill jag ha en snabb lösning...

    har inget abonnemang i stugan. men kanske billigare att skaffa ett dit också...

    Anders
     
  11. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 192
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej det FredrikLarsson menar är att man kan täckna en tilläggstjänst via minsidor vilket gör att du kan när du åker ut till din stuga höja hastigheten, och när du åker där ifrån så går du in på dina sidor igen och tar bort tjänsten, och får då igen den lägre hastigheten och betalar för den lägre hastigheten
    Nvh Herrn
     
  12. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det låter ju jätte bra :)

    Anders
     
  13. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    fått detta från telenor.
    "Med denna telefon får du standardtillbehör så som minneskort, sladdanslutning till dator och även möjlighet till HDMI-anslutning.
    Dock finns skillnader i form av headset och liknande som beror på vart du beställer telefonen (via kundtjänst, telenor.se eller butik)."

    vad är det för skillnad på via kundtjänst och telenor.se?

    ni som köpte era Arc genom telenor vad fick ni med? 16Gb minne?

    och ni som köpte genom telia? 16Gb minne?

    Anders
     
  14. Droid141

    Droid141 Guest

    Jag postade ett långt inlägg i en annan tråd där jag jämförde div abonnemang med surf. Jag postar de även här då det kanske kan vara till hjälp?

    Jag har räknat lite på abonnemang tillsammans med Arc (24 månader) och märkt att de skiljer en del mellan olika operatörer. Tyvärr kan jag inte bifoga xlsx så jag skriver en enklare variant här.

    Utgår från denna data som är ganska standard för mig.
    Minuter/mån: 200
    Antal samtal/mån: 60
    SMS/mån: 250

    Jag tar inget ansvar för om några siffror är fel, detta är bara en kalkyl för att få en överblick.

    Jag har inte tagit med något abonnemang från 3 då jag inte gillar dom direkt. Jag räknade på ett abonnemang och de var dyrare än alla jag listat.

    Jo, jag själv ligger och väger mellan Telia Max 25 (ingen bindningstid) ink mobilsurf eller något av Tele2 -abonnemangen. Telia just för att Spotify och navigator ingår vilket gör att de lite dyrare priset inte blir så mycket dyrare jämfört med Tele2. Tilläggas ska också att Tele2 tar en massa startavgifter och frakt när man beställer från dom. De gör inte Telia.

    Synpunkter? :)
     
    Last edited by a moderator: 26 apr 2011
    Anders H gillar detta.
  15. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Jag köpte min i butik, fick sladdat headset, 16 GB och läderfodral utöver laddare.
    Dessutom gjorde säljaren fel och jag betalar 10 kr/mån mer än normalpriset...

    Köp via kundtjänst eller webb.
    Webben bjuder på fina tillbehör men hos kundtjänst kan du t.ex få fri månad eller något annat bra.
     
    Anders H gillar detta.
  16. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 192
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Hej jag håller med Fredrick det kan löna sig att ringa kundtjänst framför Telenorshemsida, i mitt fall så vara arc billigare via kundtjänst en via Telenorshemsida, så kolla på bägge ställena är mitt tips
    mvh Herrn
     
    Anders H gillar detta.
  17. Anders H

    Anders H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pratade med syrrans grabb idag han har Telia mobilsurf genom jobbet, när jag sa att jag hade Telenor så sa han att det är bara Telia som funkar i norrbotten och då även ren mobil täckning.
    Telenor funkar bara vid kusten luleå/Boden/Piteå… om det är så, så är valet enkelt för mej då blir det Telia…

    Är det någon som har Telenor och bor eller brukar vara i norrbotten, hur funkar mobil och mobilsurf för er?

    Hur funkar Telenor mobil och mobilsurf på mindre samhällen i södra Sverige?

    Anders
     
  18. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Skulle inte rekommendera Telenor om du ska vara mycket i Norrland öht.
    Här i södra Sverige tycker jag dock att Telenor är toppklass.
     
  19. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 192
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Har du täckning med ditt mobila bredband i stugan så funkar även det att ringa, sedan är det så att Telia är bäst men skillnaderna blir mindre och mindre även där, kolla på mobil.se på däras förra täckningstest, så kan du se hur det gick då och om det finns täckning där du planerar att vara, men sedan finns ingen operatör kan säga att dom har full ständig täckning över allt, inte ens telia kan göra det
    http://www.mobil.se/tester/mobils-tackningstest-2010-hela-listan-1.369292.html
     
  20. fjallmamman

    fjallmamman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag bor i Norrland, där jag bor är det endast Telia som fungerar "överallt." Det är inte lönsamt att bygga ut i Norrlands inland, där endast ett fåtal människor bor. Bättre att bygga ut där det går stora turiststråk, läs Åre, eller E4 som går längs Norrlandskusten. Det är tråkigt att det inte finns fler operatörer att välja bland, men jag är tacksam att vi åtminstone har täckning. Som det är nu kan jag sitta vid en fjälltjärn, ta en bild på fisken min man just tagit upp - och genast lägga upp den på facebook :)