Telia har helt stängt av 3g kopplingen efter jag uppnådde 500 mb

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hojte, 28 jan 2010.

1. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Som topicen, så har alltså telia helt stängt av min 3g uppkoppling efter att jag överskred min 500mb gräns vid 17 tiden idag. Står ju på deras hemsida att dom bara begränsar och inte stänger av det helt -.-, och deras support är ju retard jävla bot >.>

Men är det någon som vet vad man kan göra, nåt nummer för att komma direkt till levande person eller något som kan hjälpa mej?, mobilen är ganska värdelös utan 3g ju ^^

2. deville

deville Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Testa att ringa 90200 till kundtjänst.

3. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

det är det jag gjort för att mötas av den väldigt trevliga boten

4. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Vidarebefordrade denna tråden till en kompis som jobbar på Telia. Kanske hjälper. :)

5. greyhound

greyhound Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hade samma problem en gång, men det kom igång efter ett tag. Nu var det länge sedan det hände och har bara hänt en gång dock.

6. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem för tillfället. Har även jag överskridit gränsen och är nu totalt handikappad. Så fort jag kommer inom hemmets wifi-nätverk så blir det tredje världskriget i fickan då all chatt, facebook och mail uppdateras samtidigt.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Billig räkning... ^^

Får man fråga vad du har gjort för att nå upp till 500MB? Det är ju rätt mycket. Över 500 apps. Eller över typ 3000 email/mms.

Har en jobbtelefon och betalar inte data men om man börjar använda för mycket lär ju företaget ta ett snack med en så det skulle vara intressant att veta hur man når till så mycket :)

8. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Ladda ned mail och surfa på www.aftonbladet.se från laptopen? Det senare blir inte så många sidladdningar om man inte har reklamfilter eller kör med mobilfunktionen...

9. AndroidSpica

AndroidSpica Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter skumt, jag streamar radio, laddar ner mail, surfar under hela dagarna och klarar gränsen på 500 mb

10. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Försökte vara lite rolig bara...

Aftonbladets startsida var på drygt 2MB sist jag kollade upp det. Så man behöver inte surfa särskilt mycket på den typen av sidor för att budgeten skall ta slut...

11. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

jag streamar radio/spotify och kollar aftonbladet, svd, buss och tågtider på sj, och lite sånt

denna månaden har jag försökt överskrida gränsen så snabbt som möjligt för att kunna se hur hastigheten blev, om man kunde streama spotify eller inte och sånt. Har dock aldrig tillgång till wifi förutom vid ovanliga tillfällen ^^

tack :)

12. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hände mig med(Har också Telia) när jag var på skidresa, surfade upp 500mb i bilen på vägen upp, så slutade min 3G funka, men fixxade det(läs längre ner). Det dom gör är att begränsa det till 64kb/s... totalt surfade jag 3,5gb under den veckan... alltså 3gig med 64kb/s xD

Lösning:
    Gå in i settings>wireless controls>mobile network settings> och så ska "use only 2G networks (saves battery)" vara bockad

Telia har en maxgräns på 9kr/dag(kostar 9kr så fort du blir uppkopplad), så 279kr/mån om du använder det varje dag :P

Last edited: 28 jan 2010
  13. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

haha va fan det funkade xD, men ska ju vara 120kb/s enl deras hemsida. Men jag bockade för only 2g network först, sen tog bort det och det var då det funka

nån som vet nån app som kan kolla hastigheten?

eller så tar man mobilsurf alltid för 69, billigare än 279kr/mån ;)

14. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gå in på www.bredbandskollen.se eller www.speedtest.net med browsern
    annars kan du ladda ner appen "speed test"

Går inte med "Telia Koll 189" :(
    Jävla kontantkort i abonnemang (mitt abonnemang står i mammas namn eftersom jag är minderårig och hon vill inte att jag ringer upp hennes pengar :P)

15. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Haha, då tror jag att jag vet jag vad som hände...

Telia har inte stöd (ej konfigurerat, eller inget stöd - det kan jag inte räkna ut baserat på detta) att från policy-servern omförhandla bandbredden för en användare när den fortsätter vara aktiv på samma radio-access.

Om detta stämmer så borde dett gått lika bra att avaktivera data helt och sedan aktivera det igen (eller starta om mobilen), för då måste gatewayen fråga policy-servern.

Intressant att testa ifall jag springer på samma problem...

16. Hojte

Hojte Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

speed test såg bra ut :)

kan mycket väl vara så, nu när jag testat speedtest får jag 200kb/s + :P

17. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:O Fusk :P
    Jag fick överleva med 64k i en hel vecka xD

Antagligen för att jag lät den stå kvar i "use only 2G networks", tänkte inte på att prova att bocka ur den ^^

18. pacman

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Du hade ju i alla fall täckning med Edge men troligtvis med bara en tidlucka (59kbps). Annars hade du fått klara dig på 9,6kbps... ;-)

Misstänker att QoS-klassen säger 64kbps, men att GSM-nätet ändå bara ger dig en tidlucka...

19. Love

Love Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja 500mb kommer man ju inte långt på, kan man ju göra slut på på en dag om man kör lite Spotify o youtube...

Mitt tips: 3:s "fri surf för Blackberry" (nej, man behöver inte ha en Blackberry-lur). Hade tidigare fri surf för 90 kr i månaden med 3 utan trafikbegränsning. Men någon gång innan Jul fick jag ett sms som sa att min hastighet var begränsad till 64kb/s för att jag hade överskridigt gränsen. De hade ändrat från obegränsat till en gräns på 5 gb och hade inte längre något alternativ utan datagräns. När jag började prata om att säga upp abbonemanget kom det fram att de hade ett som hette något i stil med "fri surf för blackberry" som var helt utan spärr för 129kr mån. Inte så pjåkigt.

20. Sallad

Sallad Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad är det för hastighet på det paketet då? Kör med det Max paketet nu på 10Mbit/s för 149kr/mån och en maxgräns på 10gb, om blackberry inte är någon spärr på och samma hastighet så är det ju bara att byta direkt

Last edited: 31 jan 2010