Fråga: Telia "låst" note2 lte låsa upp?

Diskussion i 'Galaxy Note 2 LTE' startad av Rotor2000, 13 feb 2013.

1. Rotor2000

Rotor2000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag skulle köpa en note 2 LTE på det lokala mediamarkt. Då påstår säljaren att det finns två varianter och att dom bara har Telia varianten hemma. Jag har tele2 och enligt han så fungerar det inte då.

Jag frågar är den operatörlåst och går det att låsa upp? Får ett svävande njaaaaaa till svar och summa summarum så visste han ingenting men jag vågade inte köpa den eftersom han påstog att den var låst på nått mystiskt sätt.

Så är det nån som köpt en Telia "låst" note2 Lte som fått de å funka med tele2 ?

2. Trevlig

Trevlig Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Det är bara två mjukvaror, är den olåst är det bara och köra.

3. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

skulle väl vara onödigt om dom "låste" telefonerna och det ändå gick att köra andra operatörer i den ändå. Operatörerna låser ju lurarna av en anledning.

Men sen brukar det gå att låsa upp operatörslåsta lurar på dieverse sidor för en kostnad.

4. L-Å

L-Å Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S25 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch
    Jag köpte min på en Teliabutik. Den fungerar utmärkt med Tele2.

5. Rotor2000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men har alltså Telia och Tele2 olika mjukvaror i dem så att det inte går att få 4G på den andres nät så det var det säljaren menade? eller är det bara en klassisk operatörlåsning?

Som står här och vad jag fattar av andra trådar så verkar ju en del köpa mobiler av tele2 och köra telia och tvärtom..

Frågan är väl om det går när säljaren säger att den är Telialåst på ett sätt han själv inte vet hur?

6. rome73

rome73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

De olika operatörerna använder sig utav lite olika frekvenser, så om du köper en lur från en operatör är den inställd på deras frekvenser. Byter du operatör kanske de endast använder delvis samma frekvenser och dä kommer du inte kunna utnyttja 4G fullt ut.

Vilka operatörer som använder vilka frekvenser finns det andra som har bättre koll på. Googla på "4G frekvenser" så drunknar du i frekvenslistor m.m.

Om det bara är mjukvaruskillnader eller om det även är hårdvaruskillnader har jag inte tillräckligt koll på för att uttala mig om.

7. Rotor2000

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja som jag förstått det av swedroid recension och av andra sidor så stödjer ju själva modemet alla frekvenser som används i Sverige och därav finns de bara en variant inte två olika med olika modem som på SIII.

Frågan kvarstår dock om den dom säljer är Telia låst med en speciell låsning eller om det är vanligt operatörlåst som man kan låsa upp.

8. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Verkar bara finnas en som heter n7105 som stöder alla frekvenser som använda i sverige enligr både gsmarena och samsungs egen hemsida. Vill själv göra samma sak. Köpa en på mediamarkt och använda valfritt sim. Det ska nog vara lugnt. Vet dock att de som chattar på samsungs hemsida är bättre än de som svarar i telefon, för varken de eller någon i butikerna verkar veta... Skillnaden verkar bara vara att telefonerna kommer förhandsoptimerade för en viss operatör men att det är inställningar som går att anpassa..

9. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Och om den nu faktiskt skulle vara låst är det nog inga problem. forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2014982