Telias kompetensnivå....

Diskussion i 'Samsung' startad av Frodo4, 5 jul 2011.

1. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funny story

Var precis nere på Teliabutiken för "att fingra på paddorna" när en ung säljare kommer fram till mig och inleder med att säga att han i förra veckan var på utbildning på "Androidplattorna" och att 10.1:an såg skitbra ut och kommer bli en "utmanare" till iPad2 (so far so good)....skulle precis ställa den magiska frågan om SD-kortplats i 10.1:an då han utbrister "Jag gillade speciellt att man har en liten penna som du kan skriva på skärmen med och skicka resultatet till vänner och bekanta".......Ridå!

Jag ställde aldrig frågan om SD-kortplats.......

/Frodo4

2. Tatty

Tatty Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Haha! Han fattade inte att det är en HTC flyer utbildning möjligtvis då!!

3. phila54

phila54 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Alltså Galaxy Tab 10.1 kommer få ett tillbehör som stylus penna, och sedan som en miniapp finns ju "min pen memo", där man kan skriva ett memo antingen med fingret eller pennan. Som man sedan kan skicka till vidare till vänner och bekanta.

Fiffigt med de där miniapparna, hoppas det kommer några som är lite användbara också :)

4. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Killen blandade helt klart ihop 10.1 med Flyern!.....om inte Telia Blir world exclusive med 10.1:ans Framtida (?) stylus förståss....då står jag där med lång näsa.......:)

Hur som helst är det konstigt att de verkar så "outbildade" på Telia....var på en annan Telia butik där jag pratade med två(2) säljare som hade noll koll på android versioner, SD-kort e.t.c. Skall man vara "först" med något (på sin marknad alltså) borde man väl ha stenkoll på sin produkt?.....det tycker jag i alla fall

/Frodo4

5. phila54

phila54 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det kanske han gjorde, men faktum kvarstår är att det finns en app som heter penmemo i 10.1. Vad han använde för penna eller tab/slate vet jag inte, om de som finns på Kjell.com fungerar vet jag inte heller :) Men det är faktiskt möjligt att han menade det på just tab 10.1 :) Men jag var ju inte där så jag vet inte.

Verkar redan finnas en penna som funkar med 7" och Galaxy S så den borde väl fungera med 10.1 också
    Samsung ET-S100CBEJSTD Stylus Penna - Galaxy S I9000, P1000 Galaxy Tab

Jo tycker säljare är okunniga överlag, de vill mest bara sälja :/ De borde kunna lite mer om produkterna de faktiskt säljer, och så enkla grejer som att den har Android 3.1 och ingen SDkortplats borde de faktiskt kunna lära sig, det är ju inte så att de jobbar gratis misstänker jag, så lite borde de väl veta :) Och det borde man kunna kräva, misstänker att Samsung inte är helt nöjda med sammarbetet med Telia.

6. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

De 17 åren jag var säljare på Telia/Televerket så kan jag räkna på min ena stympande hand de produktutbildningar jag var på. Däremot värdelösa säljutbildningar räcker inte händerna till. Var på en enda säljutbildning som gav positiv energi resten var bara malplacerade utbildningar. Man fick lite info via ett brev. Men i början så kunde man plocka ut lite demoapparater och lära sig själv på sin fritid. När jag anställdes så anställde dom teknikkunniga nu är det personer som inte har teknikbakgrund som anställs . Men tror inte det är enbart Telia utan alla som har samma tankesätt.

De som jobbar i butikerna är ofta nyanställda som är emellan två jobb utan det riktiga intresset fick jag som känsla. Dom som kan något i Telia förflyttades långt bort från kunderna...

7. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

8. Nightfly

Nightfly Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia 5 II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia 5 II
    Det är väl inte omöjligt att Samsungs säljare har demonstrerat någon funktion med penna som Telia-killen fastnade för. T.o.m. den officiella bilden på Tab 8.9 har ett Penmemo fönster:

9. Tatty

Tatty Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Även i deras officiella demo visar de upp "pen memo" - funktionen, där de faktiskt skriver/målar med FINGRET. Annat vore ju nästan falsk marknadsföring eftersom pennan inte ingår i köpet. (Om det utryckligen på ett synbart sätt står att penna inte ingår..)

Last edited: 6 jul 2011
  10. Tatty

Tatty Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

11. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Kan vi inte ändra topic till "Frod4´s kompetensnivå..."?

12. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kanske vore en bra idé...:)

Jag har aldrig haft några problem med att erkänna när/om jag har fel så detta kopplat med ett intresse av den "skrivfunktion" som förevisats ovan stövlade jag in på samma Teliabutik för 30 minuter sedan och fick "some quality time" med samma säljare och dess kollega (som inte gått internutbildning....det diskuterades under mitt besök) för att komma fram till hur "landet ligger" gällande "penna" till 10.1:an.

Vi kan konstatera att samanblandningen med Flyern VAR korrekt och att även andra Basic kunskap fortfarande fattades efter "utbildningen".

Jag öppnade med att säga "synd att den inte har en INTERN SD-kort plats och svaret blev "Jasså?" med ett evigt snurrande på 10.1an letandes efter den "försvunna" kortplatsen. Även min kommentar att "synd det inte går att ringa via 3G/GSM"(yes, I am one of those...) fick den kurscertifierade att utbrista "men den har ju 3G...det borde väl gå?"

Jag frågade även om "Hur många Gb internminne har den och fick svaret "32Gb.....tror jag"...Intressant tyckte jag och undrade då vad priset var för denna version?...Säljaren rapade snabbt upp priset(!) på 16Gb versionen....Då jag ifrågasatte detta kunde den utbildade säljaren Tilsammans med sin kollega få fram det rätta svaret 16Gb...:)

Förrutom dessa Faktafel gav dom ett trevligt intryck....I mitt fall är jag dock mer intresserad av Kunskap än trevlig gemenskap när jag går till butiker som t.ex Telia

Jaja, Detta gäller ju inte ALLA Telia anställda men det är alarmerande att inte mycket fastnat efter genomgången internutbildning

/Frodo4

Last edited: 6 jul 2011
  13. DroidGurka

DroidGurka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Efter Frodo4 sista inlägg tror jag vi kan enas om att vi kan ändra tillbaka topic till Telias kompetensnivå.... :)

14. Frodo4

Frodo4 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

....Den intressantaste informationen jag fick under mitt besök var att "de(10.1:an) skall ha skickats idag ifrån lagret och vi förväntar oss att få dom imorgon Torsdag eller Senast på Fredag till vår Butik"

Man kan ju alltid hoppas att DETTA är korrekt information i alla fall...:)

/Frodo4

15. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Jag jobbar i Audio Video butik och jag sitter och snöar in mig på allt som finns! Och jag kan stolt säga att jag kan mycket om allt tekniskt!

16. vinyl

vinyl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då vet vi vem vi ska fråga om allt.

17. archen

archen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178

MINA ENHETER

För en gångs skull är vi två iaf som fått samma info

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

18. geck0

geck0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hörde en riktigt rolig konversation när jag var inne på teliabutiken och kände på galaxy taben för några veckor sedan. Den handlade om galaxy s2:

Säljaren: Ja den här har ju dubbla processorer, den säljer väldigt mycket just nu
    Kund: ok, vad är det för bra med det då?
    Säljaren: ehmm... .... Det blir liksom otroligt mycket bättre bild på skärmen

Och så fortsatte det i den stilen... jag garvade inombords :)

19. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det der er ikke bare Telia, det er en generell selger feil.
    På 3 forsøkte de å selge en LG telefon til min fru, og han snakket og og snakket om GH, dualcore og RAM....men hun bare avbrøt ham og sa "jeg vil ikke ha den. den er ikke fin. jeg skal ha en iPhone"
    De burde lære å lese sine kunder bedre. Og "jag garvade inombords" ;)