Telias Mobilsurf Alltid och Spotify

Diskussion i 'Allmänt' startad av Rofugos, 28 dec 2009.

1. Rofugos

Rofugos Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som har detta och överstigit 0,5GB? Hur funkar Spotify med begränsningen och hur är det att surfa allmänt med strypt nät?

2. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

Finns kommentareer om detta sedan tidigare. Om jag kommer ihåg så räcker det med två timmar för att slå i taket och att ljudkvaliten sjunker (men det fungerar). Att surfa med den hastigheten (120kbps) är lite sirap, men fortfarande mer än dubbelt så snabbt (i praktiken ännu snabbare, då man sällan kom upp i utlovad hastighet) som ett gammalt telefon-modem...
    ...betänk då även att du i huvudsak surfar på mobilanpassade sidor som klarar sig hyfsat på dessa hasigheter...
    ...men själv skulle jag aldrig skaffa Spotify, så vad pratar jag om egentligen.... ;)

Last edited: 28 dec 2009
  3. gylfe

gylfe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Först och främst så kommer du att använda dina offline listor. mycket, vilket drar ner på MB användningen.

jag har klarat mig under gränsen två månader i rad nu, men då har jag också WiFi hemma.

4. pacman

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

Men jag klarar mig inte under den gränsen någon månad alls, och jag använder inte Spotify...
    ...utan kör slut på dagskvoten (1,1MB) hos Telia varje dag (har ännu inte misslyckats med det), även de gånger jag knappt rört telefonen (mail, rss och annan sync äter upp kvoten under dagen), så det beror ju på hur man använder den...
    ...men nu surfar jag ju upp en hel del också, och då använder jag fortfarande telefonen till stor del över WLAN hemma...

Edit: Har ett företagsabonnemang som blir begränsat efter 5GB och alltid betalas med max 9kr/dag (i de officiella företagsavtalen är det 19kr/dag och 0,5GB, men vi har 9kr/dag och 5GB). :)

5. Drogen

Drogen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har inte haft mitt abonnemang så länge och har inte hunnit få någon faktura än så jag fyller på med en relaterad fråga - får man information på fakturan om hur mycket man verkligen har förbrukat eller är det okänt om man har förbrukat 250 eller 499Mb så länge man ligger under gränsen (jag har 0,5 Gb)..?

Jag ringede f.ö. Telia för att fråga om man kunde följa "förbrukningen" via "mina sidor" el.dyl. för att se hur man ligger till. Det gick inte, men för att vara schysst så gick supporten och kollade vad jag hade utnyttjat hittills. "8 Mb" sa hon. "Jaha, i dag då, eller" svarade jag. "Nä, totalt sedan abonnemanget öppnades (anm. ca 11 dagar)". Telia sa alltså att jag had förbrukat 8 Mb medan 3G Watchdog i luren visade ca 150 Mb. Därför vore det ju intressant att jämföra den officiella siffran med appen i telefonen.

6. pacman

Mottagna gillanden:
    107

MINA ENHETER

Som debiteringssystemen ofta fungerar så är det någon till några dagars fördröjning mellan att datavolymen rapporteras från nätverket och att det kommer in i betalsystemet. Beror dock helt på vilka lösningar som används (realtidsrapportering, eller offline Charging data records).

7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har utan spotify förbrukat 580 Mbyte hos Tre f.o.m 1 December , detta är utan Spotify men jag har kört lite SR och lite smått annat, skulle kunna se på mina äldre fakturor men gissar på tre gånger mer vanligtvis.

Edit :
    Under oktober har jag exakt 999.64 Mbyte användning! och den är normal för mig

8. # brorzan

# brorzan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det verkar lite onödigt att betala drygt 300 kr/månad för att använda mobildata, men det är valfritt. :)