Testhjälp

Discussion in 'Applikationsutveckling' started by buurd, Oct 3, 2010.

1. buurd

buurd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har precis lagt ut en applikation på Market. Silly simple men ändock en applikation. Jag undrar om det finns någon som skulle vilja hjälpa mig att testa den på olika telefoner. Jag har bara haft möjlighet att testa de på en HTC Hero så det finns ju rätt många fler telefoner där jag inte vet om den fungerar eller ej.

Appen heter "MyDrinks"

Tack på förhand
    Roland

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Testade på min HTC Desire.
    Den ser buggig ut med stjärnorna, i Porträttläge ser jag 5 stjärnor och nästan en hel 6:e.
    Om jag vinklar den får jag upp 9 eller 10 stjärnor.

Försökte skanna in Barcoden på min Coca Cola jag har i kylen, men hur stilla och skakig och klar och allt jag än var, så lyckades den inte skanna.

3. buurd

buurd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har lagt in att den ska visa 5 stjärnor men det verkar inte riktigt ta. Däremot har jag fixat scannern, trodde det var min kamera som inte ville vara med.

v0.2 är upplagd.

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För att numStars ska funka i RatingBar behöver den ha android:layout_width="wrap_content".

Testa även att sätta texterna "Name of the drink", "Description of the drink" som android:hint istället för android:text.

Jag har inget framför mig att scanna. När jag klickar 'Save' utan att ha lagt till någon bild eller scannat, så får jag Force Close (NullPointerException at se.javalia.myDrinks.activity.AddDrink$1.onClick(AddDrink.java:71))

När jag öppnar kameran ifrån appen, för att fota, och klickar 'Klar' när jag har tagit en bild, får jag också Force Close (java.lang.OutOfMemoryError: bitmap size exceeds VM budget)

Detta gällde v0.2 från en HTC Desire.

5. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Ett litet tips, nästa gång du ska lägga ut en app, lägg upp den här först så slipper du släppa grejer som inte fungerar på market. Rating systemet är ju lite som en lavin, börjar det gå uppåt så ramlar det på, å andra sidan får man dåliga ratings i bölrjan är det svårt att hämta upp det.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Som asperon skrev. Följ gärna androids guidelines med beta-testning och liknande innan du släpper den på market. Mest för att inte få skitrecensioner i början som kan göra en lite ledsen i ögat eller rent utsagt förbannad.

Och om alla skulle göra det hade allt fungerat så mycket smidigare...

7. buurd

buurd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för alla bra tips Jag har lagt upp en version 0.3 som jag hoppas ska fungera lite bättre.

Om att inte ladda upp för tidigt på market så är det naturligtvis ett problem. Jag förändrade texten lite som förtydligade att applikationen inte är färdig för användning så jag är inte så oroad för det. Det är kanske inte alla som är införstådda med att versionnummer under 1 brukar betyda att man inte anser sig vara färdig.

8. buurd

buurd Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Suck, blir visst en 0.4 snart. Stirrade mig blind på att det inte blev något fel när man sparade utan att bilden var på plats så jag missade att bilden inte fanns där när den skulle....

Det är nog dags att börja försöka att skriva testcase tror jag :-)