Testning av HiMedia Q5

Diskussion i 'TV' startad av Mattias03, 28 mar 2013.

  1. Mattias03

    Mattias03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Eftersom det är en stark kandidat på marknaden och många frågor så har jag testat IQEL:s Androidbaserade box HiMedia Q5.

    Om ni har frågor eller tycker jag har missat något så bara svara här i tråden så kan jag stå till tjänst.

    Jag ska även försöka ta lite högupplösta bilder i dagarna för att addera värde till tråden.

    Samt, glöm inte att tacka om ni uppskattar tråden!

    1. Första intryck:

    Jag börjar recensionen på ett logiskt sett och berättar hur det var när jag först fick paketet med IQELs HiMedia Q5.

    Första intrycket var extremt bra! Till att börja med var kartongen och utsidan både fin och kompakt därmed såg den även professionell ut. När man öppnar kartongen möts man direkt av ovansidan av boxens aluminiumhölje snyggt ligger nerpacketerat. På ovansidan av boxen finns endast texten ”HiMedia” inprintat i svart färg, den är för övrigt väldigt ”clean”.

    Känslan jag fick när jag först lyfte upp den från kartonen kan helt enkelt sammanfattas till ett ord: ”Kvalitet”. Boxens design är extremt kompakt och stilren och även om jag tryckte på kanterna och lite härochvar knarrade den inte alls eller lämnade några indikationer på dålig konstruktion. Därmed får utséende och byggkvalité högsta betyg! Förövrigt är android-ikonen på framsidan stiligt grå-svart och inte grön som bilderna på hemsidan visar. Personligen tycker jag att den ser mycket proffsigare ut i den gråa färgen då jag tycker den gröna android-ikonen på hemsidan ser aningen ”billigare” ut. USB-uttagen som är tre till antalet och sitter på boxens högersida och kan leda till vissa kosmetiska nackdelar om man har ”fula” USB-stickor eller liknande inkopplade, å andra sidan är de lättåtkomliga. Alternativet hade varit att ha de på baksidan men där är redan packat med andra utgångar och ingångar, så med tanke på att boxen är så pass kompakt är sidan nog den bästa placeringen för usb-uttagen.

    En annan fördel med denna box är att det medföljer fjärrkontroll som man lätt har tillhands när man ska kolla på film eller liknande, då kan man lätt pausa/spela upp.


    2. Spridda tester

    2.1 Se på video som du har i nätverket/NAS/USB minne eller USB hårddisk.

    (Observera att jag enbart testade att streama filmer via WiFi för att sätta det på sin spets.)

    Jag testade först att spela upp filmer via den inbyggda ”FileExplorer”. Där navigerade jag till min NAS och kollade på ett antal 720-filmer utan några som helst problem, även texningen gick hur bra som hels (fick dock ändra .srt-filen till UTF-8 för att svenska tecken skulle läsas in korrekt. Detta var förvånadsvärt då andra liknande produkter jag testat har hackat eller inte klarat av DTS-ljudet.

    Dock fungerade ej Archos Mediaplayer eller XBMC (vilket även är bekräftat och inte särskilt överraskande men ändock synd).

    Om man använder den inbyggda ”FileExplorer” för att spela upp filmer öppnas åtminstånde alla mkv-filer per automatik i den inbyddga videospelaren som faktiskt gör ett väldigt bra jobb (den streamade samtliga 720-film med DTS-ljud från min NAS utan några problem). Dock saknar jag vissa inställningar som t.ex. ändra bildstorlek då vissa filmer jag testade var i fel aspect och inte täckte hela skärmen. En annan funktion jag saknar är att kunna synka textningen till ljudet (ifall det inte är helt synkat). En fördel med den inbyggda videspelaren är dock att den automatiskt döljer status baren (den nedre menyraden) vilket andra mediaspelare så som MX Player t.ex. inte gör.
    De icke självklara kommandona för den inbyggda videospelaren jag hittade var:
    • 7: Ändra undertext-fil
    • 9: Ändra ljud-fil

    Jag testade även att streama videoinnehåll över en nätverksström via BS Player men detta gick inte och den kunde inte öppna .m3u-filen. Detta fungerar dock på Samsung Galaxy S3 men hursomhelts används det inte så ofta.

    Jag testade även att öppna MX Player och streama filmer från min NAS. Det gick också väldigt bra så vad gäller streaming av HD-filmer presterar den exemplariskt.


    2.2 Se online video typ SVTPlay/ YouTube eller vad du hittar på själv.

    Angående att streama från SVTs app ”SVT Play” gick det inte så bra då det hackade rätt så mycket eller inte alls ville spela upp programmet. När jag däremot testade tredjeparts-appen ”Play SE” fungerade det bra. Dock stötte jag på ett problem i Play SE när jag valde högsta bildkvalité, då började bilden och ljudet hacka; den klarade helt enkelt inte av att decoda kvalitén så jag fick använda en extern spelare, som i detta fallet blev MX Player. Enligt uppgift ska SVT Play via deras hemsida även fungera bra så det är isåfall ett annat alternativ.

    YouTube fanns inte förinstallerat vilket jag tyckte var lite konstigt men versionen från Google Play fungerade som den skulle. Det enda negativa var att status baren inte döljs automatiskt. Den klarade även HD-material utan problem.


    2.3 Lyssna på musik som du har i nätverket/NAS/USB minne, USB HDD eller online typ Spotify.

    För att testa streama musik från nätet till boxen använde jag ”Dood’s music streamer” som är en applikation som streamar musiken direkt från ”grooveshark.com”:s servrar. Denna fungerade utan problem.

    Det var heller inga problem att spela upp vare sig mp3-klipp från NAS eller från USB.

    2.4 Internet-hastighet:
    Jag har Telia 100mbit och uppnådde följande resultat med Bredbandkollen:
    Med ethernet-kabel inkopplad: ~90mbit ner / ~11mbit upp
    Med WiFi: ~30mbit ner / ~10mbit upp


    2.5 Antutu Benchmark:
    För att få någon uppfattning om hur boxen presterar rent praktiskt gjorde jag ett antutu-benchmark. Resultatet den fick var förhållandevis dåliga jämfört med android-modeller i toppskiktet, dock märks detta inte av (och spelar därför egentligen inte roll) då den spelar upp full-hd-filmer utan några som helst problem. Resultaten den fick lyder som följer:

    Total Score: 3503
    RAM: 598
    CPU: 1191
    GPU: 1182


    3. Mjukvarumässigt:
    • Alla appar jag testat har samtliga startat i horisontell-läge och jag har inte behövt ändra några inställningar för detta.
    • Den är väldigt stabil mjukvarumässigt och den enda appen som crashat en gång är den inbyggda filmspelaren. Detta hände ca 5 minuter efter jag hade tittat på en film via den filmspelaren och därefter bara surfade i browsern, så appen användes inte aktivt vid tillfället. Dock har inte boxen aldrig hängt sig eller ens fryst till, vilket är imponerande.
    • Man kan inte få systemspråket på svenska (dock så ska det bli åtgärdat någon snart gång i framtiden). Detta var inget som jag brydde mig om då engelska fungerar minst lika bra, dessutom är apparna ändå på svenska så man märker inte av det så mycket.
    • En nackdel enligt mig är att det inte går att avinstallera vissa ”onödiga” appar och specifikt onödiga är ett antal kinesiska appar som man helt helt enkelt får leva med, vilket ändock är lite onödigt jobbigt. (Dock går de ju lätt att dölja beroende på vilken launcher du använder)
    • För att installera en annan launcher gjorde jag exakt som på min telefon: jag bara istallerade en ny launcher via Play, tryckte på ”Home”-knappen, sen presenterades de olika hemskärms-alternativen och kunde enkelt välja den launchern jag ville ha och kryssa i ”Använd alltid detta valet”, summa summarum: det var väldigt simpelt.
    • Ytterligare en nackdel är ”status baren” a.k.a ”notifikationsfältet” a.k.a ”navigationsfältet”, helt enkelt den svarta randen som ligger i nederkanten av skärmen där man har alternativen som ”Back”, ”Recent Apps”, ”Back” ”Menu” etc. Det är viktigt att den finns där men när man använder appar i fullskärmsläge vill man inte att den ska synas och ta onödig plats. Framförallt när man ska titta på film, då är det jobbigt (iallafall för mig) att ha en svart rand nere i filmkanten som stör filmupplevelsen. Dock kan man dölja status baren manuellt genom att gå in i systemmenyerna och kryssa i ”Hide Status Bar” men för att få fram den igen måste man också hitta dit igen för att avvaktivera det.

    4. Hårdvarumässigt
    • När den har varit igång ett tag så blir den också rätt så varm, jag har dock inte tagit reda på exakta °C men känner man med handen så känner man direkt att den är varmare än man förväntar sig.
    • Den har även en LED-display på framsidan där man kan få ytterligare information väldigt lättillgänglig, dock är den rätt så liten så om man tittar på den från avstånd kan man ha svårt för att se vad det står.
    • Om man ska vara extremt kräsen kan WiFi-antennen dra ner på utséendet beroende på hur den står och kan dra ner på själva intrycket av boxen då den är helt tillverkad i aluminium och WiFi-antennen i plast. Dock är detta inga problem och för mig så ser det helt okej ut med en antenn som sticker upp bakom boxen.
    • Fjärrkontrollen gör boxen lättillgänglig (dock lite tjock) och man slipper dra fram tangentbordet eller dylikt för att bara stoppa/starta filmen eller klicka sig runt. Den går på IR så det krävs att man inte siktar rätt in i soffan men annars är signalen hyffsat stark.

    5. Apparna
    • Androidapplikationen ”HiControl” fungerar helt okej som touchpad och man kan spela spel via gyrometern (man kan vinkla/luta telefonen) och boxen registrerar det. T.ex. kan man köra racing-spel eller specifikt bilspel och använda mobilen som ratt och styra genom att luta den till höger eller vänster (ifall bilspelet stödjer det såklart).
    • HiShare verkade mer buggig och även om jag lyckades visa bilder från mobilen till TVn så finns det definitivt bättre appar som fyller det syftet.
     
    IQEL.se, oidia och freddeg gillar detta.