Testning - tips, verktyg

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by b.lindahl, Jan 7, 2011.

1. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har stött på problem med min app för de som kör Android version 2.2.1. Denna version går inte att köra i emulatorn och felet uppkommer inte i 2.2 och inte heller under 2.3 i emulatorn. Jag funderar därför om det finns nåra bra idéer på hur man kan effektivisera testandet hos vanliga användare. Min tanke var att de som vill och har erfarenheter något bra verktyg eller angreppssätt, gärna får dela med sig i denna tråden.

Är spårutskrifter till logcat det man har att tillgå eller finns det något verktyg utöver det eller som på ett smart sätt använder logcat för att få spårutskrifter mm tillbaka till utvecklaren?

Det vore intressant att höra vad ni har för erfarenheter i ämnet.

2. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ska man vara korrekt handlar det i mitt fall inte så mycket om traditionell testning utan om felsökning. Bägge fallen tjänar dock på bra metoder och verktyg.

3. mach

mach Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har stött på samma problem. Värst är det när det är en enstaka tillverkares telefon som beter sig annorlunda från alla andra *host* SonyEricsson *host*.

Det blir extra känsligt när man släpper en betalapp och folk blir galna för att programmet inte fungerar på deras obskyra telefon. De har ju faktiskt betalat 7 spänn! *suck*

För att svara på din fråga. Vi kör just nu ett beta-test-program för Sleep Talk Recorder. Hoppas på bra gensvar från folket här på swedroid.

4. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

I Snowstorm har jag gjort en klass som jag representerar en rapport. När jag påbörjar en "körning" skapar jag en rapport. Rapporten skickas sedan runt i under min körning, och varje "tjänst" lägger till en kort statusrad om hur "tjänsten" gick. När hela "körningen" är klar sparar jag rapporten i Snowstorm. Användare kan sedan kolla på rapporterna, och från dialogen kan man välja att maila rapporterna till mig.

De flesta felrapporter får jag in den vägen, och ofta räcker rapporterna för att jag ska se om något är fel, och i så fall vad som är fel. Om det inte hjälper så ber jag användare köra log collector och maila mig den kompletta loggen. Ibland händer det även att jag skapar specialversioner av Snowstorm för att försöka provocera fram särskilda fel hos olika användare, och få mer loggmaterial.