Har velat kunna surfa med min dator via mobilen på resa, men av ngn anledning har jag trott att man inte kan det utan massa konstiga hack. Tills jag hittade följande blogpost: http://www.kryogenix.org/days/2009/...thout-jailbreaking-or-installing-applications Visade sig dessutom att instruktionerna var överdrivet komplicerade. För att använda internet i Ubuntu via HTC Hero behöver man två steg: 1. Koppla i USB 2. Menu > Settings > Wireless controls > Mobile Network Sharing NetworkManager kopplar upp sig automatiskt och det är bara att köra. Jag har Ubuntu 9.04 (senaste utgivna) och har Telenors frisurf. Just works. Fan vad glad jag blev.
Wow, häftigt. Provade just på min stationära Ubuntu dator här, drog ur ethernetkabeln och i med Heron istället, tar ju bara några sekunder Och vad fort det går att surfa också. Testade hastigheten på bredbandskollen och fick 5.48 Mbit/s ner och 0.43 Mbit/s upp så kanske inte så konstigt iofs. Knappt man märker nån skillnad på att ladda en webbsida via Heron eller via ethernetkabeln(10/10 Mbit/s fiber). Trodde precis som du att det är säkert jättekrångligt till Linux så jag har inte ens vågat försöka. Dags att sluta tänka så och prova istället. Tack för att du visade hur man gör Stoffe Är det lika lätt med Windows? Undrar varför det går så mycket segare att ladda en webbsida på telefonen? Är det Heron's webbläsare som är långsam eller behövs det verkligen så mycket processorkraft för att visa en internetsida?
Jag upptäckte också hur lätt detta var förra verkar när mitt bredband hemma låg nere under 12 timmar. Kopplade upp min Vaio med Ubuntu och stillade min internetabstinens med hjälp av Heron
Nej, Heron delar bara ut via USB-sladden. Kanske går att fixa via nån app iofs, men hur är hastigheten att surfa över blåtand egentligen?
Det var vad jag hade trott också... är ju väldigt segt att föra över filer t.ex. även om det är väldigt praktiskt i nödfall. Till telefonen är det fantastiskt med lurar med BT, annars vet jag inte riktigt... och jag är en notorisk sladdhatare annars.
tethering via wifi? Finns det ingen möjlighet att koppla upp sig mellan datorn och HTC hero och då använda sig av WiFi? Dvs telefonen är både modem och WiFi router.. vore jättebra när man är på ställen med dålig täckning för då kan man lägga telefonen på ett ställe med bra täckning och sen sitta em bit ifrån med hjälp av. WiFi...
Hmmm. Det funkar perfekt. Starta bara Wireless Tether for Root Users (om du kör MoDaCo). Lägg telefonen på valfri plats och anslut dig med WiFi. Så gör jag alltid. Skitenkelt.