Tethering som klarar Cisco VPN

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av larsblixt, 27 nov 2010.

1. larsblixt

larsblixt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har en X10 pro som jag skulle vilja använda som modem mot företagets nät vi använder Cisco vpn klient. Någon som vet om det finns någon programvara (tethering) som klarar detta?

2. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Det borde fungera teoretiskt eftersom din mobil bara delar med sig av sin internetuppkoppling vilken inte är spärrad, dock brukar vpn-anslutningar kräva stabil uppkoppling. De brukar koppla ned om man tappar internet-anslutningen och så får man koppla upp sig igen när man får tillbaka internet-anslutningen.

Men jag vet inte säkert om det fungerar eftersom jag aldrig har testat en Cisco VPN-klient. Vad jag däremot har testat är att fjärrstyra min dator hemma från min X10i när jag har varit ute på resande fot.
    Det fungerade faktiskt helt ok, och var inte så trögt som jag hade väntat mig att det skulle vara.

Fick konfigurera en forward i min brandvägg hemma bara för att det skulle funka. Men det behöver ju inte du eftersom din din VPN-klient säkert redan är färdigkonfigurerad för anslutning liksom ditt företags brandvägg är klar att ta emot anslutningar.

Last edited: 27 nov 2010
  3. larsblixt

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja teori och praktik är inte riktigt samma sak, jag lyckas då inte koppla upp mig fast jag har internetkoppling på datorn. Ska kanske testa igen. Kan ju också vara andra saker som gör att det inte fungerar. Så frågan är det någon som kör cisco vpn med mobilen som modem?

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    I de Ciscovpn jag har lekt med har det använts L2TP och Gre.
    Bägge kräver Protokoll 41 forwarding (ALG).
    Det är alltså på lager 3 enligt OSI-modellen.

Det finns moduler för att korrigera detta i Linux. Kan tänka mig att det även finns moduler
    färdigkompilerade för Android att lösa detta.

Dock minns jag inte namn men prova sök på "Linux nat vpn" alt "ip masq Linux vpn".

// A

5. larsblixt

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack, det tycker jag också. Och det är det jag letar efter, jag kan inte vara ensam med att vilja få det att funka. Windows Mobile fungerade direkt utan några extra program.

Får leta vidare.