Diskussion: The history repeats itself!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Alvin, 10 apr 2012.

1. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Those who forget the past are condemned to repeat it!

Kommer ni ihåg LG Optimus 2X, marknadens första dual core processor och andra överhypade features som den hade? Features som ser jätte fina ut på papper men som inte har någon som helst relevans för hur mobilen fungerar i praktiken. Naiv som man var på den tiden inhandlade man den mobiltelefonen i tron om att hårdvaran kommer att motsvaras av en lika bra mjukvara. Dessutom var man först med en dual core mobil. Häftigt. I efterhand var det inte lika häftigt när man upptäckte alla buggar, vissa mindre allvarliga andra betydligt mer irriterande så som att mobilen råkade ut för slumpmässiga omstarter på daglig basis och var oerhört laggig i menyerna. Jag lyckades dock reklamera mobilen tidigt och valde då en Samsung Galaxy SII som visade sig vara en riktigt bra telefon, inte perfekt men riktigt bra. Perfektion i mobilvärlden existerar endast på papper och kan sällan omsättas i praktiken.

Den här gången var det dags för en quad core processor som återigen låter mer än häftigt i teorin men som fortfarande inte motsvaras av en lika bra mjukvara. Återigen föll jag för hypen, naiv som man är, och i handen har jag nu en mobiltelefon som redan fått många klagomål (screen glitches and anomalies, laggig i menyerna, flimrande skärm o.s.v.) och som redan finns på Tradera. När jag köpte GSII fanns inte många till försäljning på Tradera direkt efter att den börjades säljas. Mycket tyder på att HTC släppt en produkt för tidigt och det spekuleras flitigt huruvida barnsjukdomarna är mjukvaru- respektive hårdvarurelaterade. Med tanke på den fyrkärniga processorn är den faktiska hastigheten inte optimerad på något sätt och frågan är om inte den är laggigare i menyerna än min SGSII. Jag måste bli bättre på att inte stirra mig blint på alla dessa fantastiska specifikationer på pappret utan bege mig ut och testa produkten in real life. Hade jag gjort det innan jag inhandlade min HOX hade jag inte köpt den. Nu kommer jag dock att DOA den och köpa en annan modell, inte för att det finns en modell som är felfri på något sätt men för att det finns bättre mobiltelefoner som saknar alla fancy beteckningar så som quad core och annat överskattat mumbo jumbo.

No more dual cores or quad cores, the only thing that counts is the actual performance. Whether or not it looks good on paper is irrelevant unless the software is as good as the hardware, which it clearly is not in the case of the HOX.

2. mape82

mape82 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

"nu kommer jag att DOA den" fick du en trasig?

3. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Visst är det en risk vi konsumenter tar med att trampa "outforskad" mark! Då får man vara beredd att ta konsekvenserna, de goda och de eventuellt negativa! Där är det viktigt att vi konsumenter är ansvariga, påpekar, felanmäler fel och byter varan (DOA'r) om nödvändigt. Allt för att företaget och vi konsumenter skall kunna få och tillverka en så bra vara som möjligt!

Personligen hoppade jag aldrig på LG tåget då..... det var en LG. Jag TROR HTC kommer sköta detta bättre, jag litar på HTC i detta fallet, att de vet vad de hålle på med. Men visst, säker kan jag eller någon annan ju aldrig vara!!

Av nyfikenhet. Varför blandar du engelska och svenska? ;)

4. MinaNötter

MinaNötter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad kommer du byta till? Google Nexus? Note? Funderar faktiskt på att byta modell jag oxå. Ska till butik o DOA sen.

5. slusk

slusk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan man bara lämna tillbaka använda mobiler hur som helst fast man använt dom och med just anledningen att man inte är nöjd med den?

6. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Den kom med screen glitches, förvrängd information i webbläsaren d.v.s. att bokstäverna flyter ihop på skärmen och flimrande skärm.

I dagsläget anser jag att SGSII är en vassare mobil trots att HOX specarna ser bättre ut på papper.

7. RuffyMan

RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Problemet med LG var att dom hade lovat flera uppdateringar som kom efter 50 år efter.

HTC har faktiskt redan släppt en uppdatering med buggfixar men den finns bara för recensenter än så länge, antar att dom vill få mer tid att testa innan dom släpper den till resten.

Vill bara säga att min lur funkar perfekt, inga problem alls här. Det är ju så hos alla att första batcherna brukar ha fel men det betyder inte att det är HTCs fel eller något, händer alla. Bara att doa och få en ny.

Jag tror iaf på HTC, tycker det är för tidigt att döma dom nu, ge dom lite tid att släppa uppdateringar.

Galaxy S och S2 hade massa barnsjukdomar också, glöm inte det ;)

8. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Med all sannolikhet kommer jag att byta till Galaxy Note, den är inte perfekt på något sätt men känner inte en enda som är missnöjd med sin. Själv då?

9. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Om problemet är hårdvarurelaterat hjälper inga firmware updates i världen och den risken vågar jag inte ta när det gäller HOX.

10. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Om du hade haft min HOX så hade du fått se hur bra den glider, jag har ägt alla dom tuffaste smartphones typ och tycker HOX är den bästa hittills.

Tycker du borde ge den en chans till, vet ju inte direkt vad du har för fel på din HOX men ifall det är hårdvarurelaterat så är det väl bara att köra DOA på den :)

För jag kan lova dig att SGS2 inte heller var perfekt när den lanserades ;) Gäller alla mobiltelefoner och att HTC släpper quad core först so what? Tegra 3 har funnits ett bra tag, kolla tablets som också kör android.

11. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Att den redan finns ute på tradera är ju ett ickeargument. Det har ju med allra största sannolikhet inget med telefonen att göra utan priskriget mellan operatörerna som råder just nu.
    Många som säljer telefonen helt oöppnad t.ex.

12. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Anser du att din som råkar vara fri från de buggarna som nämnts i forumet flyter på bättre i menyerna än SGSII?

13. RuffyMan

Mottagna gillanden:
    910
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Japp, som en dröm telefon, inte stött på några buggar alls faktiskt, telefonen är hel och batteriet håller rätt bra.

Angående flytet så kommer det bli subjektivt ju men jag tycker att det flyter på bättre.

Jämför man SGS2 med ICS så är HOX mycket bättre, gå in på SGS2 sektionen och läs om folk som uppdaterat till ICS om deras klagomål haha :P

14. the machine

the machine Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har ingen av de problemen du beskriver, sedan så är man ju praktiskt taget beta testare av nya mobiler inom det första året, säg den mobil som släpps helt komplett utan att behöva uppdateringar o dyl, det va väl när jag hade min T28 senast som jag inte uppdaterade mjukvaran, tror det var 2002 el nått.

15. Gabe

Gabe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Anledningen till att det ligger massa One X på tradera är ju de sjuka deals Tre och Tele2 har erbjudit där man får ett kanonabonnemang + en svindyr mobil. Många passar då på att ta abonnemanget och sälja mobilen och vips kan man ringa för hur mycket man vill i två år utan att pröjsa nämnvärt för det!

16. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Har själv kört hox:en en vecka. Lämnat in den på doa och inväntar en ny.
    Tillbaka till min galaxy Nexus så länge, och fan vilken skillnad jag känner i flytet. Nexusen är faktiskt snabbare och mycket mer pålitlig än hox:en.
    Här måste jag hålla med TS. specen på pappret är inte allt. Visst, med ett par uppdateringar så blir hox:en grym...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

17. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag köpte LG O2x och hade inga problem, nuvarande ägare (en kompis) har inte heller problem utan är jättenöjd.
    När SGSII kom så var det jättemånga missnöjda med bla androidbuggen osv.
    Många har problem med att skärmen får "inbränningar" på sgsII, ingen problemfri telefon där heller.
    Så det förekommer för alla modeller och inte bara dem som är först med dual eller quad-core.

18. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Samma här, har inga som helst problem med min och jag måste säga att jag är riktigt nöjd än så länge. Lider med dom som har fått en HOX med fel som man måste DOA omgående, men jag tror att man får ha lite is i magen. Om man orkar fortsätta DOA till man har en fungerande HOX så kommer man ha marknadens just nu bästa mobil. Sedan tycker jag att man SKA klandra HTC för de missar dom har gjort, inget snack, men jag tror att dom är ganska hårt pressade, och för mycket står på spel för dem för att goofa bort det här.

Om man kollar här eller på XDA, så kommer det bli en grym community för HOX, och det i sig talar för en mobil med lång livslängd :)

Last edited: 10 apr 2012
  19. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    497

MINA ENHETER

Kommer det inga lurar med quadcore, så kommer det inga appar/spel som använder sig av fler kärnor än två.

Med detta menar jag att stegen ska alltid gå frammåt i teknologin, inte bakåt. Du kanske inte har fattat detta, eller är du bakåtsträvande ?

20. Alvin

Alvin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    578

MINA ENHETER

Was that your best counter argument? If so don't bother wasting my time or yours for that matter. Jag har aldrig sagt att jag är emot ny teknologi men däremot är jag emot all teknologi som inte fungerar och som är överhypad. Vad ska du med alla appar om inte ens grundläggande funktioner fungerar som de skall?