The sd card is damaged you may have to reformat

Diskussion i 'Hero' startad av Gorm, 23 okt 2009.

1. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har läst på detta forum ett tag och fått hjälp vid flera tillfällen. :) Nu har jag en egen fråga.

Jag har ett problem med minneskortet (SanDisk 8GB, class4) i min HTC Hero. När telefonen laddar ur sig och stänger av sig själv så säger den "the sd card is damaged you may have to reformat" när man sätter på den igen (med ”laddsladden” i). Telefonen hittar inte kortet.

Stoppar jag i kortet i datorn så hittar den det inte. Jag formaterade om kortet via telefonen och då funkade det som förr tills telefonen stängde av sig igen då samma problem uppstår.

Stoppar jag i 2GB-kortet som kom med telefonen så verkar det funka utan problem och jag lyckas inte återskapa problemet. Jag har även testat att starta om och plocka ur batteriet utan resultat.

Känns ju som om det är minneskortert det är fel på men tänkte höra här först om det finns alternativa förklaringar. :) Tack på förhand och tack för ett bra forum!

/Johan

2. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Din beskrivning låter ju som om det troligtvis är minneskortet som är kasst...

3. johbra

johbra Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Huawei Mate 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 pro
    Telefon 2:
    Samsung Note 4
    Platta:
    Lenovo yoga tab 3 pro
    Har haft precis samma problem med samma minneskort som du har. Fick kortet utbytt och det har fungerat utan problem sedan dess.

4. Castigation

Castigation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hade ett billigt klass 2 kort och fick detta problemet vid div tillfälle om och om igen. Bytade till ett klass 6 och har inte haft ett enda problem sen dess.

5. Gorm

Gorm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för svaren, det blir till att kontakta inköpsstället. :)

/Johan

6. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag formaterade i telefonen och sen har det inte varit några problem...
    Men det är ju FAT32 så du kan ju testa att sätta in i en Windowsburk och göra en ordentlig avmontering och se om inte det löser problemet.

7. matkoh

matkoh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmmmm.

Jag har då formaterat mitt 16 GB kort i min linuxburk, skapade 3 partitioner: 13 Gb FAT32, 2.5 GB EXT3 samt resten som swap. Funkar som en dröm, programmen som normalt hamnar på internminnet styrs över till EXT3 delen, och minnet har ökat rejält.

8. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

har också haft exakt samma fel på min magic med ett 4 gigs sandisk. Nu kör jag transcent, problem solved.