theetering med routerns egenskaper?

Diskussion i 'Allmänt' startad av plame, 25 jul 2012.

1. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Jag har en Brother HL-2270DW (trådlös laserskrivare).
    Den kräver en anslutning genom samma router som datorn är kopplad till.

Jag har använt den hemma (där jag har bredband i väggen) till min bärbara dator en längre tid och det fungerar strålande.

Men nu har jag flyttat ut på landet där det inte finns tillgång till sådanna finesser som bredband. Då har jag ju som tur är min Galaxy Nexus och wifi-hotspot, som löser problemet med internet, men skrivaren vill ju fortfarande ha sin router. Så nu till the million dollar question:

Finns det någon app som kan agera som en vanlig router, så att jag kan confa skrivaren att tro att mobilen är en router, samtidigt som mobilen theetrar genom den "virtuella routern".

eller...

Finns det någon router som jag kan ansluta wifi-hotspot till (som internetkälla) istället för via ethernet och bredbandet i väggen?

2. droidaren

droidaren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

kika in denna ,något som kallas ad-hoc-lägehttp://welcome.solutions.brother.com/BSC/public/files/dlf/doc002702/cv_hl2250dn_swe_net.pdf

3. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Tack för tipset, fick skiten att skriva ut iaf, men...

Dock finns det ju en enormt stor nackdel med ad-hoc eftersom det innebär att jag måste vara ansluten mot skrivaren när jag vill kunna skriva ut, dvs jag måste då dissa internet för att få skriva ut och vice versa.

nu ska jag försöka installera skrivaren mot "androidAP" som accesspunkt, får se hur bra det går, om det går så återstår väl fortfarande ett problem att vi är två som utnyttjar den här datorn/skrivaren och således måste det fungera lika bra med båda telefonerna.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  5. plame

plame Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Det visade sig fungera utmärkt att installera skrivaren som vanligt och låta mobilen agera router, inga som helst problem.

Fungerar med båda mobilerna, dock verkar det som den döper om nätverket varje gång jag ansluter på nytt så det blir AndroidAP 1, AndroidAP 2... osv, är redan uppe i 18 :)

Jag ska prova cloudprint ngn gång när jag får tid, verkar intressant.

Tack för alla svar. Problemet är nu löst iaf.