Three kings of the Galaxy

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av obra1, 10 aug 2009.

1. obra1

obra1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hubako, eklund och phete har tillsammans via #swedroid irc kanal fixat en recovery för oss stackare som körde Samsungs uppdatering.

Jag har nu uppdaterat och allt verkar funka prima.. weee äntligen en nice mobil som inte bara går att ringa med!!!

Jag kommer personligen att skicka dessa hjältar varsin goodie bag med prylar.. jag har en liten firma.... som tack för deras engangman ikväll och andra kvällar. Phete fyllde även år ikväll, men ägnade ändå en ansenlig tid åt oss under kvällen.

Tack alla... nu slipper jag köpa en Iphone.

Obra1 aka Oscar

Last edited: 10 aug 2009
  2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kul!

3. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

den lite onyktre obra1 ;) har missat att han inte uppdaterat ännu utan endast flashat ny recovery. jag håller på att stabilitetstesta den wipeade versionen av hubakos backup.

stort tack till hubako för tid och engagemang!

jag har även skrivit en ny android_usb.inf som gör att drivrutinerna för fastboot fungerar även för xp/vista/win7.

wiki kommer när jag testat klart. den är instabil nu och jag får se om den är användbar..

4. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Äger ingen Galaxy men applåderar ändå inför denna givmildhet, snyggt grabbar!

5. obra1

obra1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

förtal!!! 1 rödvinare + 6 öl gör ingen karl onykter... eller? ;-) Jag måste ju fira.

6. juukas

juukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

kul att se sådant engagemang på swedroid!

7. phete

phete Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

haha, detta är underhållning i högsta grad :)

8. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Bra jobbat! Kanske ska titta på en galaxy igen då... :)

9. eklund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

just nu är det verkligen ingen färdig lösning. har fått fram en wipe:ad backup av den nandroid som hubako tillhandahöll. och har fått den att restora. så nu kör jag en ren återställning av en icke uppdaterad galaxy. men har en massa stabilitetsproblem och "laddglappet" är kvar. mängder av force close.

det verkar som det finns väldigt mycket mjukvara som inte fångas i en nandroid backup. t.ex. SPL och baseband. därför så brister det i kommunikationen mellan högnivå-android och lågnivå-drivrutiner/system. contacts funkar inte alls, acore ger force close hela tiden och google account set up wizard vill inte vara med och leka bland annat.

kommer testa lite annat för att se vad man kan göra med detta. men är ganska säker på att det inte kommer leda till någon lösning. vi måste kunna byta ut den hårdvarukopplade mjukvaran för att lösa problemet.

men två bra saker har kommit ur kvällens pill:
    * jag har skrivit en ny android_usb.inf som ger fastboot-kontakt på windows
    * den nya recovery-new.img med tillhörande rectools.tar.gz är grundligt testad och fungerar bra. lite klagande vid restore dock.

kommer uppdatera wiki och lägga upp den icke fungerande nandroid-backupen imorgon.

tack till hubako för nandroid-backup
    tack till phete för hosting av filer

jakten på lösning fortsätter.

EDIT: tihi. verkar som om jag inte kan få in den backup jag gjorde på min egen telefon innan jag började pilla. vet inte om jag ens får en funkande uppdaterad telefon.. woops ;)

Last edited: 11 aug 2009
  10. Simon G

Simon G Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Härligt grabbar! Då hoppas vi bara att ni löser de problem som återstår och att du inte skrotat din telefon Eklund.

Bra gjort i vilket fall.

11. eklund

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

min telefon är tillbaka i brukbart skick med de bekymmer som uppdateringen innebär. vet inte om jag tog backup på min telefon efter jag wipeat, för båda mina backuper ger en helt ren installation. fast jag tror nog att det är något annat som strular, för den initialiseras varje gång jag gör en nandroid restore. jag tycker inte att det ska ske om telefonen var konfigurerad när man gjorde backupen. men men..

jag har uppdaterat wikin och lagt till en sida: https://swedroid.se/wiki/index.php/Installera_drivrutin_för_Windows
    har inte uppdaterat sidan för nandroid backup som fortfarande använder en annan recovery.img då vi behöver testa recovery-new.img lite mer avseende restore innan vi förespråkar den. vill ni använda recovery-new.img så är det samma tillvägagångssätt fast med "-new" och att ni behöver rectools.tar.gz i /sdcard/.