Tiden när man kunde verifiera kortköp med underskrift

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av N6290, 21 feb 2024.

  1. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Jag kom att tänka på att det var hyfsat vanligt för ca tio år sedan att verifiera sitt kortköp med en signatur, man gjorde sin underskrift på ett kvitto typ som näringsidkaren sen behöll. Sen försvann det helt, jag skulle gissa att det var ca 2014-2015 jag senast skrev under på det sättet. Nu använder vi ju alltid PIN-kod (eller blipp, där PIN-kod inte behövs för lägre belopp).

    Varför togs det bort, var det Visa/Mastercard som förbjöd den möjligheten med underskrift?
    Och framför allt, varför hade man den möjligheten överhuvudtaget, varför levde det kvar så länge, när PIN-kod måste vara betydligt säkrare jämfört med en underskrift som vem som helst kunde förfalska? Det var nog främst ett fåtal ställen, typ några krogar, som höll på med signaturer in i det sista vad jag kan minnas. Fanns det något skäl till att bara vissa ställen "levde kvar i det gamla", typ gamla avtal eller något? Eller behövde kortterminaler bytas ut till modernare innan det blev tillåtet att skicka typ PIN-koden över deras internetförbindelse, typ förbättrad kryptering i nyare kortmaskiner?

    Jag har något svagt minne av att man "egentligen" skulle visa id-handling och sen skriva under, men att det fuskades med det förstnämnda kravet rejält. Någon som vet mer? Om någon kortinnehavare skulle ifrågasätta en kortbetalning och påstå att den skett obehörigheten, var det i så fall ett krav att verksamheten letade fram kvittot med underskrift från någon hög? Hur länge var man tvungna att spara kvitton? Någon som varit med om att försöka bevisa att underskriften på ett sånt kvitto gjorts av någon annan, hur gick det?

    Vore intressant att veta, så jag bombade på med frågor ovan haha, ifall någon råkar ha koll ;-)
     
  2. matssoderstrom

    matssoderstrom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro Obsidian

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro Obsidian
    Telefon 2:
    Essential phone PH-1 Ocean depths
    Platta:
    Mi Pad 4
    ROM:
    Pixel Experience
    För lääääänge sen var jag på Åhléns och betalade med kort, visade leg och skrev under med namnteckning. Expediten som verkade vara en sommarvikarie kommenterade min namnteckning: "Det var ju inte speciellt likt!" men nöjde sig ändå. Det var tider det. Ännu tidigare när jag var tonåring så fick jag låna farsans kort och skrev under med min namnteckning utan någon kommentar. Behövde inte visa leg den gången. Har för mig att det var på NK.
     
  3. Hakan2

    Hakan2 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2018
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    387
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det var i samband med att EU's betaltjänstdirektiv PSD2 trädde i kraft 14 september 2019 som det inte längre var möjligt att använda signatur eller magnetremsa för kort utgivna inom EU/EES. Minns dock att många köpställen som var online-kopplade ställde krav på chip+pin långt innan dess, för kort med chip.

    PSD2 - Allt du behöver veta | Swedbank Pay
     
    Kristy, Buzz och edvinnn gillar detta.