Till alla som klagat hur ja skriver

Discussion in 'Off Topic' started by mantis79, Jul 25, 2011.

1. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Detta e varför jag missar eller kanske skriver lite konstigt jag har dyslexi därför jag missar punkt o komma m.m eller skriver konstigt så svårt förstå. Tänk på det om nån skriver märkligt eller stavar märkligt fråga hellre än kritisera.

Sent from my X8 using Tapatalk

Last edited: Jul 25, 2011
  2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Även om man har dyslexi så borde man vet ifall det passar i de olika subforumen...

3. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skriver där jag mest är o läser eller skriver så det så

Sent from my X10mini using Tapatalk

4. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du skapar trådar i dom tavlor dom hör hemma, inte där du är mest aktiv.

*Flyttade tråden till rätt tavla*

Edit: Ett tips är ju tangentbordet SwiftKey, med det tangentbordet behöver man inte ens försöka stava rätt, den förstår ändå vilket ord du försöker skriva. Imho är det ett perfekt tangentbord för oss lata och för dom med läs- och skrivsvårigheter.

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Att säga att man har dyslexi och att alla ska förstå det funkar inte i längden. Visst, du har läs och skrivsvårigheter, men du kan göra något åt det. Jag säger inte att du kan fixa det till 100%, men nog fan kan du fixa till det något så när, om du ens vill ha det fixat.

Som Hund skrev, så finns SwiftKey till mobiler, och till alla webbläsare (typ Firefox, eller Chrome) så finns faktiskt rättstavningsordlistor. Inte svårt alls att använda. Du kan göra något åt det, träna bort det till viss del.

6. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Precis, det funkar inte bara att säga "Jag har dyslexi" och så får alla finna sig i det.

@ts; du skrev att du gör trådar osv där du är mest och läser/skriver. Det är bara ren lathet om du inte orkar söka dig fram till rätt tavla.

7. goonsquadx8

goonsquadx8 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mantis79: Personligen så tycker ja du borde bara rycka på axlarna o skita i va fan annat folk tycker inklusive vad jag än säger, passar de inte så sucks to be you (oss) liksom :)
    ---------------------

till er andra som kritiserar han o säger mer eller mindre "ryck upp dig" så säger jag skäms på er, har man ett handikapp så har man, att säga det inte är en ursäkt är fan som att gå fram till någon med downs o säga 2hörrö ditt jävla cp sluta se så konstiga ut gör något åt saken för de vill du väl?". Det där visar mer fördomar och liknande vilket inte gynnar någon.

finns ett talesätt som går "har man inget vettigt att säga eller tillföra så säg ingenting alls"

för övrigt så ha en trevlig kväll/dag/morgon eller vad de nu är för tid när du läser denna rad :)

Tillägg:

Hur i hela helvete ska han kunna läsa rättstavningsprogram om han har LÄS OCH SKRIV SVÅRIGHETER.

Herregud alltså de här inlägget platsar på WTF moments på riktigt.

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Tanken var god, men har man inte dyslexi själv är det nog svårt att sätta sig in i det. :)

9. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

I stora drag har @goonsquadx8 enligt mig rätt. Varför ska ni gnälla på någon?

Likadant som att jag skulle säga hur jävla fet Sir Knight är, att det inte fungerar i längden och att han bör göra någonting åt det för att det finns verktyg som hjälper dig, såsom löpband, cyklar, löpsträckor, gymnastikskor, viktklubben.se etc.

P.S: Bara en referens, inget personligt och jag vet inte ens vem Sir Knight är.

Liksom "tanken var god, men är man inte fet själv så är det nog svårt att sätta sig in i det" rymmer inte inom diskussionen.

10. goonsquadx8

goonsquadx8 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag var på en anstalt i mina ungdomsår så var det en kille som hade kraftig dyslexi, o ingen hjälpte honom förutom jag, vi satt varenda dag i 3 års tid o kämpa för han skulle kunna läsa en lätt läst bok som är 99% bilder typ. Så att hävda man kan träna bort de är arrogant för samt väldigt ignorant. visst tanken var god men inte särskillt genomtänkt va ?! :)

Lås tråden och låt oss återgå till att modda våra x8:or tills dom kan göra en macka åt oss (helst med skinka och jalapeño samt cheddar ost) ;)

11. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Dyslexi går till stor del (om inte helt) att träna bort. Det är lite svårare med ett kromosonfel. För övrigt så kan en ordlista hjälpa till väldigt mycket, genom att visa vilka ord som är fel, och hur det ska vara. Dyslexi betyder inte att det är omöjligt att stava rätt, bara att det är lättare att stava fel.

12. Ascii

MINA ENHETER

Jag undrar verkligen hur i helvete du tänkte när du skrev det där. Bara för att man har en svårighet att läsa, så betyder inte det att man inte kan läsa alls! Rättstavningsprogram kan hjälpa en hel del med de svårigheterna, och det vet jag. Jag har haft en dyslektiker som klasskamrat i tre år (för ett antal år sedan) och han gjorde allt han kunde för att träna bort detta.

+1

13. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Självklart går dyslexi att träna bort till stor del men det kan vara väldigt svårt. Sen ska man inte dra alla med dyslexi över en kamm. Det finns olika grov dyslexi och kanske ts har en väldigt grov form vad vet jag.

Vill ge några tios till ts då jag själv har en del skriv svårigheter som ni säkert sett i en del av mina inlägg.
    1. Använd ordlista och alla hjälpmedel du kan få.
    2. Skriv mycket använd gärna swedroid för att ha en plats att skriva på om du gillar det här.
    3. Ta det lungt när du skriver finns ingen anledning att stressa. Om det är något ord du är osäker på kolla upp det.
    4. Fundera innan du börjar skriva vad du vill skriva.
    5. Läs igenom det du har skrivit när du är klar.
    6. Låt inte din dyslexi stoppa dig. Detta tipset gäller inte bara här så swedroid utan alltid.

Sen till alla er som tycker aty han.inte försöker tillräckligt.
    Det är inte så enkely för alla och jag tror säker ts försöker sitt bästa och även om han övar så kommer det bli svårt att komma upp i samma nivå som någon utan dyslexi.

Undra hur många fel jag gjorde i detta inlägg men jag skyller på telefonen :P

Sent from my Nexus One using Tapatalk

14. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    kolla upp det?
    Va fan, nyss var det ju någon i tråden som sa att han hade lässvårigheter och inte verkade kunna läsa?
    Nä nu blir jag förvirrad här, vad är det som försiggår?
    Hehe, jag skyller på iPoden om det blev några stavfel ;D

15. swematte

swematte Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmmm...frågan är vem sir knight är....

16. Ascii

MINA ENHETER

Varför är det frågan?

Sent from my iPod touch using Tapatalk

17. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Varför skulle han inte kunna använda sig av ett rättstavningsprogram? Han har ju tydligen kunskaperna för att kommunicera på ett forum, eller skriver någon annan åt han? ^^

18. Alto

Alto Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lol, jag trodde det va dreamhawk som hade skrivit massa inlägg i denna tråd, @Sir Knight du måste byta tillbaka din avatar XD

sry för OT

19. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Visst, det går att träna bort sin dyslexi till viss del men det är verkligen inte bara att "rycka upp sig" eftersom man med stor sannolikhet mår lite dåligt av att inte klara av nånting som är så grundläggande i vårat samhälle som att läsa och skriva. Det är lite som att säga till en deprimerad person att "det ordnar sig ska du se".

Att klaga på TS stavning tycker jag att vi ska låta bli, han har all rätt i världen att uttrycka sig efter egen förmåga, jag såg ingen regel om korrekt stavning och grammatik. Däremot är det oförlåtligt att medvetet posta i fel forum bara för att det är bekvämt. Det är ju en sak om man gör det av misstag på grund av slarv, klantighet eller ovana men att göra en vana av det; inte okej.

20. baracken

baracken Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad gör lite felstavning här och var :) vem har inte stavat fler någon gång? :)
    Ordspråket "if you can't win the argument, correct his grammar instead" ;)

Nej men för att vara allvarlig :) använd som sagts ett tangentbort i telefon som stavar någorlunda rätt åt dig, om du nu inte redan har det. Kan inte läsa mycket vara en bra sak att göra också? Tänkte att man lär sig väl lite hur det ska skrivas då, kanske har helt fel med det :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk