Fråga: Till er Flash-kungar - Vänligen hjälp en förvirrad novis i djungeln!

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Swype, 11 november 2013.

1. Swype

Swype Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla Android-experter!

Jag har i envishet gett mig in i utmaningen att flasha om min telefon (Galaxy S2, i9100, ej operatörslåst).
    Jag är på resande fot och har haft mycket problem med telefonen på sistone. Vissa av de har jag Googlat lösningar till och meckat till, medan andra kvarstår.
    Det är första gången jag flashar en Androidtelefon, och har till min förvirrings fördel läst på alldeles för mycket.
    Innan jag utrönar det bästa arbetsflödet för min telefon, tror jag att jag kan behöva lite hjälp av erfarna lirare!
    Eftersom telefonen samtidigt är min hotspot-lösning för internetanslutning så vill jag göra mitt yttersta för att förhindra att jag stökar till det. :)

Jag hade önskat slippa köpa en ny telefon och försöka flasha Supernexus 2.0, Supernexus 3.0 eller Cyanogenmod 10.

OBS: Jag har ingen PC, utan bara en Macbook till förfogande.

Otroligt tacksam för svar!

Telefon: Samsung Galaxy i9100
    Android Version: Stock, 4.1.2
    Grundversion: 3.0.31-1418025, dpi@DELL226 #3, SMP PREEMPT Wed Sep 25 18:29:28, KST 2013

• Problem

P1. Jag hade tidigare problemet med att batterinivån hoppade fram och tillbaka mellan olika batterinivåer. Telefonen dog intermittent, startade om och rapporterade 1% batterinivå. Jag hade tre batterier och hade detta problem med samtliga. Dock verkar detta ha stabiliserat sig.
    P2. RAM-minnet slukas på enheten. Jag är ofta över 90% RAM-användning, och detta är efter en återställning av enheten varpå endast ett fåtal appar har installerats.
    P3. Min tethering avbryts konstant, både via WiFi och Bluetooth. Jag kör nu via USB (via 3:e parts-drivrutin) men även där dör anslutningen.
    P4. Inga appar kan flyttas till partitionen för lagring, eller till SD-kort. Ett felmeddelande dyker upp som rapporterar att det finns för lite ledigt minne. Detta tycks vara ett vanligt förekommande problem.
    P5. Jag hade tidigare problemet med att interminnet fylldes upp helt, trots att telefonen var återställd och inga appar installerats. Dock löste sig detta med *#9900# > "Delete dumpstate/logcat" vilket visade sig vara en guldlösning som jag hittade på en forumtråd efter att ha gått igenom många.
    P6. Batteritiden är inte bra. Jag har tre batterier och har försökt optimera inställningar till batteriets fördel, men enheten tycks dra mer ström än vid inköpstillfälle.
    P7. Telefonen hittas inte av Samsung Kies, inte heller med USB felsökningsläge aktiverat.
    P8. Reserverad

• Frågor

Vad jag förstår efter diverse artiklar, forumtrådar, XDA-Wiki's och Youtube-klipp, så är det tre större delar som behöver göras; Roota enheten, installera custom bootloader (ClockworkMod) samt installera ROM/Gapps via SD-kortet. Givetvis behöver jag även göra en backup på mina viktiga filer. Men där är några otydligheter:

F1. För en ren Android-upplevelse samt optimal batteritid - Är CyanogenMod eller Supernexus att föredra?
    F2. Vilket är det smidigaste sättet att Roota min enhet i mitt fall? Enligt denna artikel finns det en APK som kan laddas ned som ordnar detta vilket skall fungera till S2 - Är detta en metod att förlita sig på?
    F3. Är root nödvändigt för att installera en egen bootloader (ClockworkMod)? Enligt denna artikel är det varken rekommenderat eller nödvändigt att roota stock ROM. Istället använder de Heimdall som ett interface mot Samsungs existerande "Download Mode" för att lägga in ClockwerkMod.
    F4. Finns det någon väldigt up-to-date guide för den smidigaste metoden att flasha t ex Supernexus till Galaxy S2, då alla guider tycks ha olika arbetsflöden?
    F5. Då jag inte har fått koll på alla termer ännu, förstår jag inte följande meddelande som återfinnes överst i Cyanogen Mods Guide:

Hjälp för ovanstående vore extremt uppskattat! Jag skickar kanaliserande kärlek och god karma som återbäring! <3

Tack!

Last edited: 11 november 2013
  2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Låter rent generellt som att du har flera problem på samma gång... Det jag skulle försöka med är att fixa till USB-uttaget (guide nedan). Orkar tyvärr inte skriva en guide för Cyanogenmod (var längesen jag använde det så har nästan glömt bort det) men om du vill flasha Stock + roota (stock = vanliga Samsung-romen) så skriver jag med guiden UNDER USB-guiden!

Alltså, två guider i denna post - välj om du vill utföra dessa eller ej ;)

(GUIDE FÖR USB):

USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

- Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

Skriven av: Arbu11

(GUIDE FÖR STOCK-ROM)

Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. EJ GT-I9100G)

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall! Se även till att din mobil har batteri kvar (över 40% är att rekommendera iallafall, men helst mer).

Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

1.
    Ladda ner: http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!

FÖR ATT ROOTA:
    http://www.ibtimes.co.uk/articles/4...-root-official-android412-xwlss-jellybean.htm

Skriven av: Arbu11

3. Swype

Swype Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tack för detta. Batteriproblemet (att nivån hoppas) är dock mer eller mindre åtgärdat då jag bland annat rengjorde USB-uttaget precis som du nämner, för ett par veckor sedan.

Sedan är det som jag nämner Supernexus eller CyanogenMod som jag är ute efter. Och jag har inte tillgång till någon PC så jag vet inte om jag kan köra med Odin? Dessutom var ett av problemen att Kies inte leker med mobilen. :)

Men tack för svar. :)

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Cyanogenmod har kommit ut med en egen installer-app! Du kan väl kika på den? ;) Har ej prövat den eller kollat upp nånting alls angående den, vet bara att den finns numera!

https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cyanogenmod.oneclick