Hej alla Android-experter!
Jag har i envishet gett mig in i utmaningen att flasha om min telefon (Galaxy S2, i9100, ej operatörslåst).
Jag är på resande fot och har haft mycket problem med telefonen på sistone. Vissa av de har jag Googlat lösningar till och meckat till, medan andra kvarstår.
Det är första gången jag flashar en Androidtelefon, och har till min förvirrings fördel läst på alldeles för mycket.
Innan jag utrönar det bästa arbetsflödet för min telefon, tror jag att jag kan behöva lite hjälp av erfarna lirare!
Eftersom telefonen samtidigt är min hotspot-lösning för internetanslutning så vill jag göra mitt yttersta för att förhindra att jag stökar till det. 
Jag hade önskat slippa köpa en ny telefon och försöka flasha Supernexus 2.0, Supernexus 3.0 eller Cyanogenmod 10.
OBS: Jag har ingen PC, utan bara en Macbook till förfogande.
Otroligt tacksam för svar!
Telefon: Samsung Galaxy i9100
Android Version: Stock, 4.1.2
Grundversion: 3.0.31-1418025, dpi@DELL226 #3, SMP PREEMPT Wed Sep 25 18:29:28, KST 2013
• Problem
P1. Jag hade tidigare problemet med att batterinivån hoppade fram och tillbaka mellan olika batterinivåer. Telefonen dog intermittent, startade om och rapporterade 1% batterinivå. Jag hade tre batterier och hade detta problem med samtliga. Dock verkar detta ha stabiliserat sig.
P2. RAM-minnet slukas på enheten. Jag är ofta över 90% RAM-användning, och detta är efter en återställning av enheten varpå endast ett fåtal appar har installerats.
P3. Min tethering avbryts konstant, både via WiFi och Bluetooth. Jag kör nu via USB (via 3:e parts-drivrutin) men även där dör anslutningen.
P4. Inga appar kan flyttas till partitionen för lagring, eller till SD-kort. Ett felmeddelande dyker upp som rapporterar att det finns för lite ledigt minne. Detta tycks vara ett vanligt förekommande problem.
P5. Jag hade tidigare problemet med att interminnet fylldes upp helt, trots att telefonen var återställd och inga appar installerats. Dock löste sig detta med *#9900# > "Delete dumpstate/logcat" vilket visade sig vara en guldlösning som jag hittade på en forumtråd efter att ha gått igenom många.
P6. Batteritiden är inte bra. Jag har tre batterier och har försökt optimera inställningar till batteriets fördel, men enheten tycks dra mer ström än vid inköpstillfälle.
P7. Telefonen hittas inte av Samsung Kies, inte heller med USB felsökningsläge aktiverat.
P8. Reserverad
• Frågor
Vad jag förstår efter diverse artiklar, forumtrådar, XDA-Wiki's och Youtube-klipp, så är det tre större delar som behöver göras; Roota enheten, installera custom bootloader (ClockworkMod) samt installera ROM/Gapps via SD-kortet. Givetvis behöver jag även göra en backup på mina viktiga filer. Men där är några otydligheter:
F1. För en ren Android-upplevelse samt optimal batteritid - Är CyanogenMod eller Supernexus att föredra?
F2. Vilket är det smidigaste sättet att Roota min enhet i mitt fall? Enligt denna artikel finns det en APK som kan laddas ned som ordnar detta vilket skall fungera till S2 - Är detta en metod att förlita sig på?
F3. Är root nödvändigt för att installera en egen bootloader (ClockworkMod)? Enligt denna artikel är det varken rekommenderat eller nödvändigt att roota stock ROM. Istället använder de Heimdall som ett interface mot Samsungs existerande "Download Mode" för att lägga in ClockwerkMod.
F4. Finns det någon väldigt up-to-date guide för den smidigaste metoden att flasha t ex Supernexus till Galaxy S2, då alla guider tycks ha olika arbetsflöden?
F5. Då jag inte har fått koll på alla termer ännu, förstår jag inte följande meddelande som återfinnes överst i Cyanogen Mods Guide:
Hjälp för ovanstående vore extremt uppskattat! Jag skickar kanaliserande kärlek och god karma som återbäring! 
Tack!
Last edited: 11 november 2013