Tips: Tips efter root

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av ftangstrom, 17 aug 2012.

1. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Har precis rootat min Note och har sökt runt på forumet efter tips att göra efter root men hittar inget. Och ja jag har verkligen sökt. Vet ni trådar som handlar om detta så länka gärna bara den så slipper ni svara.

Det jag vill med min root:

- Jag vill ta bort program som ändå inte används som bara ligger och tar energi tex all share som jag inte ens vet vad det är. Hur tar jag bort sånna program nu? Använder jag SuperSU eller vad har jag det programmet till?

- Jag vill byta launcher för att få en mer pure google. Vart byter man? Och hur gör man?

- Eventuellt överklocka lite för att få lite extra kraft. Var och hur?

- Vilka program är bra att ha? Har titanium backup men vill gärna ha tips på fler bra program?

- Lära mig hur man flashar nya roms. Antagligen kan jag söka upp detta men inget prio just nu.

- Kan ni fler bra tips så säg gärna till eller som sagt länka bra trådar.

tack på förhand!

2. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Titanium Backup. Med den kan man ta bort appar.

Gå in på Play Store och ladda ner någon annan launcher; jag tipsar om Nova Launcher.

Först måste din kernel ha så man kan överklocka. Överklocka kan man göra via inställningarna eller appen SetCPU som finns att köpa för ~13kr, fast den finns också gratis för xda-medlemmar. Testa den gratis, gillar du den så rekommenderar jag att du köper den.

Det är helt upp till var och en.
    De jag har:
    AdFree - Gör mobilen annonsfri.
    Clocksync - Synca klockan med en server så den går helt rätt.
    ROM Manager och GooManager - Håll din mobil uppdaterad med senaste ROMen. Installera CWM recovery. Du kan göra mycket med dessa appar, testa gärna.
    De jag kommer på just nu.

Kolla gärna på xda och läs på vad som är risker med att flasha ROM, osv.
    Kolla efter guider hur man gör. Du kan också hitta guider här på Swedroids forum.

ftangstrom gillar detta.
  3. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Först måste jag tacka för ett super bra svar.

Några nya frågor som dök upp då jag är ny i gemet:

Punkt 1: Vilka program i en Note är bra att ta bort för att slippa appar som drar i bakgrunden? Vilka får man absolut inte ta bort?

Punkt 3: Vilka kernels går överklocka? Har franco kernel nedladdat med inte inlagd. Är den bra för överklockning? Gör de nån mer skillnad att byta kernel?

Punkt 5: Får läsa mig vidare på detta men använder jag Rom Manager för att lägga in tex CM9/CM10?

4. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Här finns en lista för appar som är säkra att ta bort, och de som inte är säkra. Listan är för SGS2, men den fanns i Note-delen på xda. Vissa appar som finns på SGS2'an finns ju också på Noten.

Vet inte riktigt, du får kolla runt på de kernels som finns på xda, och sedan läsa ifall de stöder överklockning. Kolla i changelogen också.
    Kollade på franco's kernel, i hans changelog står det: "Removed overclocking at all - it was causing heat and stability issues. If you want OC use Tegrak app", alltså går den inte att överklocka.

Fler fördelar får du, åter igen, läsa om varje kernel.

Det beror helt och hållet på ifall den som fixat med CM9 för Note har lagt upp den i ROM Managers "register" eller vad man ska kalla det.
    Du kan alltid ladda ner ROMen från xda och flasha via ROM Manager, det borde gå.

Till sist så skriver jag min ansvarsfriskrivelse:
    Jag tar inget ansvar om något går fel, ifall det gör det, eftersom det är helt och hållet upp till dig vad du gör med din telefon.

Varsågod! :)

ftangstrom gillar detta.
  5. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Varför vill man överklocka Note:en? En ZTE Blade hade jag kunnat förstå...

6. ftangstrom

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Är stor skillnad i flyt mellan oss S3 och Noten tycker jag så alltså är 2 gånger 1,4ghz för dåligt med kraft. Men kanske inte blir nån skillnad att överklocka för kan ju inte göra hur mycket som helst. Och då kanske inte värt det. JB kanske fixar flytet sen ändå också.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2