Fråga: Tips för att ta bättre bilder

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ella C, 18 nov 2023.

1. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Tar gärna emot tips på hur man kan ta bättre bilder, fånga motiv på ett bra sätt. Vad/hur ska man "tänka". Det gör ju så stor skillnad om motivet fångas på rätt sätt. Känner ibland att man lyckas fånga motivet på ett bra sätt, men att det mer är tur än skicklighet.
    Frågan ställdes i annat tråd "Bilder tagna med din mobil" av @Pannkaka@Pannkaka och tycker den förtjänar mer utrymme.
    @Tiopental@Tiopental @Pannkaka@Pannkaka @dannejanne@dannejanne

Last edited: 18 nov 2023
    paycheck, toobiiias, msandstedt och 2 andra gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker nästan att den enskilt viktigaste punkten är "tredjedelsregeln" eller gyllene snittet, för mer intressanta bilder: https://www.pixpa.com/sv/blog/rule-of-thirds

Det blir genast mycket bättre om man aktiverar rutnätet och sedan på ett sisådär försöker följa den regeln när man gör sin bildkomposition. Oftast lämnar det också lite marginaler för att sedan beskära bilden, dvs mot det vanligaste, som är att ha objektet centrerat och sedan försöka få det att fylla upp så mycket av bilden som möjligt.

Vid porträttfoto är det vanligaste misstaget att inte ha kameran i ögonhöjd eller strax ovan med personen man fotograferar, utan istället fota underifrån eller ovanifrån. Det blir viktigare ju närmare man står, och särskilt underifrån blir i regel rätt osmickrande resultat...

Vad gäller bilder på människor tycker jag slutligen att de mest spännande och bästa bilderna är de som sker spontant, utan att personen nödvändigtvis är medveten om att en bild skall tas och därmed försöker rätta sig för kameran. Ett bra sätt att få till sådana bilder är genom att använda ett teleobjektiv, så att man kan hålla lite avstånd.

Last edited: 19 nov 2023
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Ett tips när det gäller att ta bilder på personer, ta inte en bild, ta många så kör gärna serietagning.

Min syster klagade jämt över att hon inte gjorde sig bra på bilder så jag satte mig mitt emot henne med kameran och lät den ta många bilder och vi kunde hitta några bilder bland dem som hon var väldigt nöjd med!

Kristy gillar detta.
  4. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Tar gärna emot tips på hur man får till en bra komposition. Vad/hur bör man tänka? Förgrund, bakgrund, inramning, perspektiv mm.

5. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 116
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Lite generella tips.

- Undvik att centrera subjektet i bilden. Försök istället att skapa en känsla av djup där ögat "leds in" i bilden. @bernard@bernard beskrev det som "Rule Of Thirds" eller det gyllene snittet. Om du aktiverar 3x3 grid-view i kamerans mjukvara så är det enkelt att se till så att subjektet är placerat i innerkanten av någon av de fyra hörnrutorna

- Om bilden innehåller rörelse, komponera bilden så att rörelsen går in i bilden och inte ut ur bilden. Ta som exempel en cyklist. Om du fotograferar cyklisten när den är påväg ut ur bilden så tappar kompositionen mycket känsla - det är mycket bättre om cyklisten rör sig från en av bildens kanter in i bilden

- Var noga med horisonten så att bilden är i våg. Sned horisont gör att man känner sig lite åksjuk när man tittar på bilden. GCam på Pixels har inbyggt vattenpass. På iPhone kan man använda en app som t.ex. Filmic Firstlight

- Fotografera med den högsta tillgängliga upplösningen i kameran (om det inte är väldigt mörkt och bildkvaliteten blir lidande). Det gör att du enklare kan komponera om bilden i efterbehandlingen genom att beskära den utan att förlora lika mycket kvalitet

- Experimentera med RAW-formatet och en bildredigeringsapp som klarar RAW (t.ex. Lightroom). Då kan du ändra en massa saker i efterhand, t.ex. färgåtergivning och exponering utan att förlora detaljer

- Fundera på vad det vad som fick dig att ta bilden och känn efter om den känslan förmedlas av slutresultatet. Om det finns en mismatch där - redigera bilden så att den verkligen återger den känslan som du tänkte dig

- Våga använda zoomen för att verkligen lägga fokus på subjektet i bilden. Undvik plottriga kompositioner med för mycket detaljer som inte bidrar till det du vill säga med bilden

- Fotografi handlar om att fånga ljus. Var inte rädd att använda starka kontraster för att skapa mer stämning. Fotografera under "golden hour" när solen är låg, det väcker liv i bilderna

- Lägg energi på känslan i bilderna och inte de tekniska detaljerna

6. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 611
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    IMG_7798.png
    Tips för iPhone, vattenpass finns sedan iOS 17 i inställningar för kameran:

Kristy gillar detta.
  7. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 116
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Wow, tack för denna information! Hade helt missat det. :innocent:

msandstedt gillar detta.
  8. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Tack för många bra råd!
    En eloge till er som kan detta, i fototråden kan man ofta se vem som tagit bilden, utan att man vet vem det är. Ni har nästan ett "signum" i ert sätt att fånga motivet. Imponerande!

Jowee och Kristy gillar detta.
  9. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Vilken av dessa bilder, på "samma" motiv skulle ni föredra och varför. PXL_20231120_074923446.jpg PXL_20231120_074848005.jpg

10. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 116
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Knepigt.

Den första bilden känns lite tom, som att den saknar ett "subjekt". Det är såklart inget ovanligt för landskapsbilder men den stora tomma isytan blir tyvärr "dödyta". Den hade nog blivit läckrare som panorama, dvs att du beskär bort en del av isen och fokuserar på trädlinjen och dess reflektion i isen.

Den andra bilden är helt klart mer levande tack vare grenarna och bladen på vänstersidan. Problemet här är att kompositionen känns vänstertung och lite obalanserad. Grenarna skulle ha behövt sträcka sig lite längre in i bilden för att motverka detta.

Kristy och Ella C gillar detta.
  11. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Like this?
    PXL_20231120_074907271~2.jpg

12. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    700

MINA ENHETER

Nu blev det bättre, blir nog ännu bättre om strandlinjen/horisonten inte är i mitten av bilden. Prova att lägga den på nedre linjen i sökaren nästa gång.

Ella C gillar detta.
  13. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Redigerade "Hundbilden" till det bättre?

Före:
    PXL_20231120_145041833.jpg

Efter:
    PXL_20231120_145041833~2.jpg

14. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 099
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det här med att fotografera kan man ju grotta ned sig hur mycket som helst i om man vill och det finns mycket att prata om men kan bara försöka dra det lite kort från min egen synvinkel.

Du har ju redan fått några grundregler förklarade för dig men det roliga med regler är att de kan brytas och det bör man också göra ibland. När? Det är svårt att säga det är helt upp till motivet. Men vill man på något sätt lägga extra fokus på ett objekt så kan det vara ett effektivt sätt vid vissa tillfällen.

Ljus

I grund och botten så handlar fotografering om att fånga ljuset. En scen som vanligtvis kan uppfattas som väldigt tråkig och platt kan skina till liv om ljussättningen är rätt. Vare sig det är solljus (framförallt golden hour) eller artificiellt ljus av något slag. Ljus skapar stämning och det kan göra hela skillnaden för känslan i en bild. Så när jag är ute och går så dras min blick mot olika ljusskällor.

Motiv

Tillsammans med rätt ljus så kan ett motiv sticka ut så mycket mera. Men ett bra motiv kan funka lika bra i sin egen rätt utan någon speciell ljusskälla. När jag går runt i min egen lilla värld så tänker jag alltid mer eller mindre i bildramar. Jag går och automatiskt ramar in olika delar av synfältet och isolerar vyn för att försöka förutse om det skulle passa in som ett foto eller ej.

Komposition.

Komposition är en viktig del när man skall fotografera ett något och här träder rule of thirds in väldigt ofta. Att skaffa sig en känsla för hur linjer och former rör sig in eller ut från bilden i en bra balans med ramens olika kanter och hörn. Med rätt komposition sticker fotot ut lite extra. Med fel kompositon kan bilden förlora känsla eller upplevas rörig. Att försöka få blicken att automatiskt dras mot eventuellt motiv med hjälp av kompositionen kan vara bra att stäva efter. En rak horisont är att föredra men som vanligt kan det ibland vara bra att bryta regler då vissa saker kan göra sig bäst med lite lutning/vinkel i speciella situationer. Det är svårt att ge en bra rekommendation för hur man alltid får en bra komposition för detta innefattar även en liten egen känsla för saker och ting.

Perspektiv

Detta är viktigt att försöka tänka lite utanför lådan och inte bara blint ställe sig och fota något intressant som man ser. Att tänka efter innan på att fånga det med ett litet annorlunda perspektiv kan göra stor skillnad. Bara en sån grej som att stå på gatan bland lite folk och ta en bild, istället för att bara knäppa av bilden gå ned "på knä" så att man kommer lite underifrån. En sån liten sak kan göra att rymden i fotot känns mycket större. Lägg telefonen så nära asfalten du kommer och knäpp av ett foto och man får en helt annan känsla i bilden. Att bara komma ifrån axelhöjd en liten bit kan göra skillnad (åt båda håll). Fånga ett djup i bilden genom att ha något i förgrunden väldigt nära som suddas lite till exempel. Funkar i stan som i natur.

Rätt tillfälle

I kombination med komposition så får man ibland vänta in rätt tillfälle för att kompositionen ska bli fulländad. Till exempel om det rör sig lite människor i bilden eller något fordon av något slag ska hamna på rätt plats. Vid snabbt varierande ljuskälla hela tiden så kan man också få vänta på att det rätta ljuset infinner sig som gör det lilla extra för foton.

Detta är väl de grundläggande principerna jag personligen utgår ifrån när jag letar motiv om man ska försöka förklara det hela hur jag hittar mina motiv men dessa är så pass inbyggda så det går per automatik och man bara får en känsla när det är dags att ta fram kameran och knäppa av ett foto. Det kan komma som en blixt och när jag och min sambo är ute och promenerar är hon van vid att jag ofta stannar upp och kan hamna långt bakom ibland.

Men att ta sig den tiden till att försöka knyta ihop dessa punkter så gott som möjligt kan få ett redan bra foto att se så mycket bättre ut eller till och med vardagliga tråkiga saker att framstå som intressanta.

Vet inte om detta var vad du eftersökte direkt men försöker bara förmedla hur jag själv tänker när jag är ute och jagar motiv eller inte. Går ju att skriva hur mycket som helst om ämnet fotografering och tillvägagångssätt. Men det viktigaste är att ha ett intresse av att vilja ta ett bra foto det kommer man långt med sen är det bara att utforska alla möjligheter som finns. Ibland blir inte resultatet som man tänkt sig i huvudet och då kan redigering ibland vara det sista som behövs för att förmedla känslan man hade.

SwedeWhite, Kristy, Tiopental och 1 annan gillar detta.
  15. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

@dannejanne@dannejanne Tack för svaret. Precis det här jag är ute efter. Förstår att det handlar mycket om känsla och "förmåga" att hitta/se motivet. Det är väl där vi skiljer oss åt. Vissa har en större fallenhet att se det. Får träna...

16. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Gör ofta den här typen av misstag. Hittar ett ok motiv, men missar att hunden får en lyktstolpe i huvudet. Ahh! Fokuserar för mycket på hunden och "glömmer" det som är runt omkring.
    PXL_20231120_194116021.jpg

17. Droid_301

Droid_301 Guest

Tycker du tar fina bilder :)

18. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Tack!

19. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 116
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Kanonfin bild. Men precis som du säger så blir den ännu bättre om du byter perspektiv lite så att hunden blir mer fristående i kompositionen.

Ella C och Kristy gillar detta.
  20. Ella C

Ella C Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    587

MINA ENHETER

Uppskattar feedback på bilder jag lägger upp i tråden "Bilder tagna med din mobil". Om ni vill och orkar. Ni är avundsvärda fotografer!

Kristy gillar detta.