Tips o frågor kring aux kabel med mic

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jonaslatt, 15 nov 2014.

1. Jonaslatt

Jonaslatt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hej jag använder peltor hörselskydd på jobbet med aux kabel hane mic hane.
    Pratar mycket i telefonen via peltor dock tar mic upp allt buller runt om. Så folk hör mig ofta dåligt.

Jag lyssnar också åå mycket musik och ljudet är lägre via kabeln än om jag kör radion hörlurarna.

Min fråga är egentligen. Är det skillnad på dyra och billiga kablar?
    Ofta går kabeln sönder när man fastnar i saker mm så köper alltid billig på nätet.

Finns det kabel med buller skydd eller vad det kan heta.?

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är utbildad tv-, radio, videoreparationer. Med det ingick vanlig ellära.

Med det sagt. Arean på en kabel (själva ledaren, inte med ytterhölje) kan påverka volymen. På en signal med så låg effekt (storlek på spänningen och ström)som hörlurs- och signalkabel har är arean inte speciellt viktig. Men visst, vid extremt liten area så... Det finns sen 20 år tillbaka ungefär en kabelareahysteri till tillverkarnas förtjusning då folk lägger lika mycket pengar på kablar som på övriga ljudsystemet i bilen och hemma. Jag tror mig veta vilka som skrattar bäst. Det finns folk, branschfolk som hävdar att man inte ska vända en strömkabel för att elektronerna vant sig att hoppa mellan atomerna åt ett håll och att det då skulle flyta sämre åt den andra...

Din kabel består förmodligen av fyra komponenter, två innerledare (en för mic och två för audio) samt en skärm som bildar gemensam jord. Kanske meningslös information...

Skärmen är viktig för att förhindra yttre störningar, parentes parentes