Tips o frågor kring aux kabel med mic

Diskussion i 'Allmänt' startad av Jonaslatt, 15 nov 2014.

1. Jonaslatt

Jonaslatt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hej jag använder peltor hörselskydd på jobbet med aux kabel hane mic hane.
    Pratar mycket i telefonen via peltor dock tar mic upp allt buller runt om. Så folk hör mig ofta dåligt.

Jag lyssnar också åå mycket musik och ljudet är lägre via kabeln än om jag kör radion hörlurarna.

Min fråga är egentligen. Är det skillnad på dyra och billiga kablar?
    Ofta går kabeln sönder när man fastnar i saker mm så köper alltid billig på nätet.

Finns det kabel med buller skydd eller vad det kan heta.?

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är utbildad tv-, radio, videoreparationer. Med det ingick vanlig ellära.

Med det sagt. Arean på en kabel (själva ledaren, inte med ytterhölje) kan påverka volymen. På en signal med så låg effekt (storlek på spänningen och ström)som hörlurs- och signalkabel har är arean inte speciellt viktig. Men visst, vid extremt liten area så... Det finns sen 20 år tillbaka ungefär en kabelareahysteri till tillverkarnas förtjusning då folk lägger lika mycket pengar på kablar som på övriga ljudsystemet i bilen och hemma. Jag tror mig veta vilka som skrattar bäst. Det finns folk, branschfolk som hävdar att man inte ska vända en strömkabel för att elektronerna vant sig att hoppa mellan atomerna åt ett håll och att det då skulle flyta sämre åt den andra...

Din kabel består förmodligen av fyra komponenter, två innerledare (en för mic och två för audio) samt en skärm som bildar gemensam jord. Kanske meningslös information...

Skärmen är viktig för att förhindra yttre störningar, parentes parentes

Till ditt problem. Jag gissar att du inte upplevt högre ljud via kabel med någon kabel för har du det har du väl själv svarat på din fråga eftersom du använt ett antal.

Problemet ligger nog i hörlurarna. De skulle kunna ses som en reciever som väljer ljudkälla, förstärker och dessutom innehåller en radiodel för fm. En sån man kan ha hemma i stereoracket. En del elektronik alltså och Peltor har kanske gjort en dålig anpassning av innivå mellan ljudkällor (radio och aux. förtydligat, din telefon). Det är i alla fall min slutsats men köp en lite dyrare kabel och testa om du är osäker. Säg åt din arbetsgivare att du måste ha en, den kan ju den bekosta en gång, du behöver ju inte vara övertydlig att det är för spotify du behöver den ;)

Last edited: 15 nov 2014
  3. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
  4. Jonaslatt

Jonaslatt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tyvärr finns inget på den sidan till mina lurar.
    Helst skulle man ha lurar med Bluetooth och mic. Men kostar över 3000 och känns lite väl.

Då spelar det ingen roll vilka kablar jag köper. Bara gilla läget då? Vore gött om det fanns med brus skydd i micken.