Tips och råd till en novis

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by moraggarn, Dec 30, 2017.

1. moraggarn

moraggarn Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har börjat kika efter en ny mobil. I dagsläget har jag en moto g3 som jag haft i två år. Moto g3:n fungerar egentligen klockrent för min del och batteriet är fortfarande kanonbra (utan problem 1,5 dygn mellan laddningarna) dock börjar den strula lite vid laddning.

Jag har först och främst kollat efter någon "rugged" mobil och då har jag kikat på Doogee s60, Oukitel k10000 max och BV 9000 pro.

I andra läget så kollar jag på någon av moto- modellerna och då står valet mellan G5s plus och Moto x4.
    Jag är inte i jättebehov av en riktigt stryktålig mobil, dock kan det vara skönt att ha en som tål stryk och vatten då jag jagar och tillbringar en del tid i skogen med andra sysslor, det som mest talar för någon av de tuffare modellerna som jag nämnt är batteriet, i Doogees fall även specsen.

Min moto g3 har hängt med i "ur och skur" och råkat ut för en del med endast några små märken i chassits hörn som följd, denna mobil har som sagt varit kanon, vilket talar för ännu en moto-telefon.

Jag använder telefonen till att ringa,messa, slösurfa, youtube och till viss del streaming och musik. Jag vill helst ha en skärm på minst 5,5 tum, två av de jag räknat upp har "bara" 5,2 tum men då jag hört positivt om dessa så är de med i mina funderingar.
    Det jag nu eftersöker är era synpunkter på de mobiler jag räknat upp eller om ni helt enkelt har några andra bra tips på telefoner för max 3500:-.

Både moto g5s plus och moto x4 kan jag få för ca 1400:- på Cyberphoto just nu om jag förlänger mitt abonnemang hos Halebop. Tack på förhand!

Last edited by a moderator: Dec 30, 2017
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säga att du borde skippa "rugged-modellerna" och istället satsa på en modell som har större publik (ju större publik, desto bättre med uppdateringarna).

Du har inte övervägt Xiaomi Mi A1? Det är en kompetent telefon, den är populär och kör dessutom vanilla Android, så du får regelbundna uppdateringar.

Xiaomi Mi A1: http://www.mi.com/in/mi-a1/

Priset är dessutom mycket bra; cirka USD 180. Enkelt att hitta skal och tillbehör på ex. eBay eller AliExpress.

"Rugged-telefonerna" är sällan mer stöttåliga än valfri telefon du placerar i ett skal+skärmskydd. Finns i min mening inte någon större vinst med dessa. Specifikationerna brukar också släpa efter en generation bland dessa modeller eftersom efterfrågan är begränsad/långsammare releasecykel.

_jonte and thehero like this.
  3. moraggarn

MINA ENHETER

Den har jag faktiskt inte kollat något på, men nu när jag jämförde den med moto g5s plus så var de ju väldigt lika, till Xiaomis fördel så kunde jag se kompass och 64gb i minne.
    Xiaomis telefoner har man ju dock hört mycket bra om. Om man beställer en sådan, var är bästa stället att handla? Är det svenska menyer? Tack för din input bernard

4. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Moto x4 av den senaste generationen är nog inte ett dumt val den är även IP-klassad:
    https://www.moto.com/se/products/moto-x-gen-4

Har man inte skal så kan ju en rugged mobil vara ett alternativ.

Typ kategorin Samsung Galaxy S8 Active nästan som en standardmobil men måttligt ruggad så att säga, en sådan Kinamobil är Vernee Active:
    https://www.gearbest.com/cell-phones/pp_1265762.html?wid=11
    https://www.tomtop.com/p-ps0030b-eu.html
    (Har svenskt språk och Google Play)

Cat finns ju också som ett tåligt alternativ men de verkar inte uppdatera dessa i större utsträckning tyvärr. Så jag skulle nog undvika dem .

Xiaomi är ju ett stort märke så support/uppdateringar kan tala för det märket.

Ett alternativ är att hålla ut till 2018 och se vilka mobiler som kommer då som har android 8.0 förinstallerat, då de troligen har Project Treble implementerat. (gör det lättare för tillverkaren att uppdatera)

bernard likes this.
  5. moraggarn

MINA ENHETER

Vernee Active fick jag se igår att den fanns, den verkade dock väldigt ny på marknaden så man vet ju inte hur en sådan funkar. Jag har jättedålig koll på alla olika märken från Kina, Xiaomi har jag ofta hört men i övrigt har jag ju märkt, de dagar jag nu kollat, att det finns en uppsjö av märken och modeller. Men den där Vernee Active såg ju okej ut men vette tusan om jag som novis vågar chansa på en sådan. Tack för ditt svar John3

6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    De är väl "halvnya" på marknaden sen 2016. Så de har ändå varit med ett tag. Men jag håller med om att det är svårt att hålla koll.;)

7. moraggarn

MINA ENHETER

Att köpa mobil är inte det lättaste, speciellt inte som man gärna kör på något hyffsat säkert där man någorlunda vet vad man får, samtidigt som man gärna vill testa något nytt. Jag är inte den som gärna byter mobil ofta, jag vill gärna ha dem minst två år, gärna mer.

Jag spelar inte eller använder dem till "tyngre" grejer, mobilen används som sagt mest till vardagliga ting och som "dator" att surfa på när befintlig laptop är upptagen. Detta gör ju att kraven på telefon inte är så stora, kravet är att den ska tåla att användas, vilket min moto g3 gjort.

Detta att moto g3:n varit så bra gör ju att jag gärna köper en moto till men då är ju frågan om en g5s plus eller moto x4 är lika bra i det avseendet. I övrigt bör de ju vara bättre på alla punkter.

När jag nu under dagen klurat ännu mer så känns det för tillfället som att det blir någon av g5s plus eller moto x4, dels för att jag kan köpa dem i Sverige och dels för att jag kan få bra pris på dem, under 1500:-. Då är frågan vilken av dessa två man ska välja, moto x4 är ju bättre på pappret tycker jag men den har en något mindre skärm.

Hur märkbar är den lilla skillnaden mellan 5,2 och 5,5? Hursom kommer jag ju att få större skärm än vad jag har idag. Det är i nuläget valet mellan 5,2 eller 5,5 tums skärm som gäller känns det som samt att moto x4 är tålig mot väta.

8. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  9. moraggarn

MINA ENHETER

Här kommer det snabba svar och råd!! Tusen tack!
    Ska sova på saken så får vi se vad det blir men det känns som att en moto g5s plus för typ 1500:- kan vara en bra affär, även om den "bara" är på 32gb, men det är 4ggr så mycket mot vad jag har idag och den har aldrig klagat på att minnet är fullt, bara det är ju en sak som visar på hur mycket jag "använder" mobilen:-). Tack alla!

10. _jonte

_jonte Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den blir nog kanonbra. På med ett rejält skal när du ska ut i skogen bara.

11. moraggarn

MINA ENHETER

Beställde en moto g5s plus under gårdagen, beställde den via Halebop och fick en kanondeal, enligt mig. Då jag under många år använt mig av Halebop och varit nöjd så har jag heller inte tänkt byta vilket gjorde att jag band abonnemanget på 24 månader, köpte telefonen för 1200:- inklusive ett par Urbanears plattan II med bluetooth. Telefonen har redan kommit och jag ska hämta ut den under eftermiddagen.