Fråga: Tips och trix för min nya Iphone 12 Pro Max

Diskussion i 'iPhone 12-serien' startad av Salvion, 14 nov 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jo jag är skitosäker på allt nytt, inte använt IOS sedan Iphone 6...

    Kan jag ställa in så att batteri indikatorn i hörnet visar procent?

    När jag går in på Appstore och laddar ner appar ser det lite olika ut, oftast är det det "molnikonen" men ibland står det "hämta" och jag måste godkänna den med dubbelklick på sidoknappen? Blandannat på Google Keep men inte på dom andra Google apparna? ser inte ut att vara någon betalning.

    När telefonen är låst och det kommer en notifikation ser jag den ju på låsskärmen men var tar den/dom vägen när jag låser upp den? på Android ser man dom ju längst upp, men ios?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej, du kan inte få procent där uppe.

    Dom som har ett moln har du tagit hem tidigare. Alla som det står hämta på är det första gången du tar hem dom.

    När Du låst upp telefonen så ser du notiser om du sveper ner från vänster topp.
     
    Dockland och Salvion gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    För att se batteriprocent sveper du också ned från högra hörnet. Notifikationer ser du om du sveper från mitten uppe och ned.
     
    Salvion gillar detta.
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Aha vad coolt, för det var också nästa fråga som du svarade på, jag undrade var mina gamla appar jag köpt tagit vägen, nu vet jag :cool:
     
    Timpppa gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du vill se en enkel lista på de appar du köpt och ej har kan du trycka på din profilbild uppe i högre hörnet inne i App Store > Köpt > Inte på min iPhone. Där visas både appar du laddat ner gratis och köpt, men som du en har på din iPhone. :)
     
    Salvion gillar detta.
  6. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    290
    Vet ni om jag kan få tillgång till filmic pro på iPhone om jag har betalat för det på Android?
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, du behöver betala igen för iOS-versionen eftersom betalningen ser för nedladdningen.
     
  8. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Mer frågor*


    Imessage:
    Jag håller på att skapa en Profilbild för Imessage men kan bara "se" bilder tagna med denna nya telefon, kan jag "ladda upp" bilder och använda dom? har flera på Google Photos

    Kan tänka mig att jag kommer vilja lägga till bilder i framtiden och vill kunna välja ifrån just Google Foto då i tez SMS och mejl


    Icloud -> Google
    Har haft detta aktivt för många år sedan men aldrig lärt mig det eller betalat för mer, fick nyss en varning att det är på väg att bli fullt.
    Loggade in via Web och ser att jag har använt 3,98 GB säkerhetskopierat och 1 GB kvar, men jag får ingen uppfattning om VAD jag har lagt upp och hur jag kan ta bort irrelevanta saker?
    I Icloud bilder har jag 3 bilder tagna med denna telefon, Icloud Drive är tom som det verkar, samma med Mail, osv...

    Om jag vil köpa mer utrymme var hittar jag det, kan inte se någon sådan meny i Icloud.

    Om jag vill backup alla bilder till Google Foto hur gör jag då enklast?

    När jag startade min Pixel 4 XL (utan sim) såg jag att jag missat ett Duo samtal, kan jag lägga in Duo på denna iphone och ställa in det så att jag både kan ta emot Facetime och Duo samtal? (talar nu BARA om bild/film)

    När jag installerat Duo så söker jag på en kontakt jag känner så kommer bara Duo upp som alternativ på Video och Samtal när jag vil ha Duo på video och min vanliga telefon app för telefonsamtal utan bild, eller har jag missat något? (personen har android lur)

    Vore ju bra om jag kan redigera i Ios kontakter hur jag vill att varje person skall kontaktas och med vad för att/tjänst
     
    Last edited: 16 nov 2020
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    *iMessage*
    Du måste hämta bilden till telefonen för att kunna göra den möjlig att välja som profilbild. I Google Foton väljer du att spara bilden till telefonen. Viktigt att du väljer att spara till bilder och inte till filer.

    För att skicka en bild på iMessage från Google Foton behöver du välja att dela från Google Foton och sen välja att dela via meddelanden, mail eller vad du nu önskar. Du kan också återigen hämta bilden till telefonen och sedan skicka den genom meddelanden.

    *iCloud*
    I telefonen går du till Inställningar > Ditt namn (högst upp) > iCloud > Hantera lagring. Där ser du vad som tar plats. Du kan även ta bort saker för att frigöra mer utrymme. Under iCloud (innan du valt hantera lagring) kan du också stänga av saker du inte vill spara på iCloud.

    Det är även under Hantera lagring du kan köpa mer utrymme till iCloud.

    *Google Foton*
    I Google Foton borde du kunna välja att alla bilder ska laddas upp dit. Bilderna försvinner inte automatiskt från ”Bilder” i telefonen när de laddats upp till Google, utan du får själv gå in och rensa det med jämna mellanrum om du endast vill ha bilderna på Google Foton.

    Detta borde ställas in under inställningar.

    Se till att stänga av att bilder ska lagras på iCloud för att spara utrymme på iCloud. Om du ändå ska spara dem på Google Foton tänker jag. :)

    *Duo*
    Du kan inte ställa in det. Men om du trycker på numret ska den ringa som ett vanligt samtal. Min känsla är att den typ lär sig också, men det kan vara en konstig känsla.

    Detta är en absolut brist. Jag har Teams genom arbetet som också hamnar där en hel del. Tyvärr.

    Har du Duo installerat och tillåter samtal till din iPhone så kan du ta emot samtal från Duo. Det påverkar inte möjligheten att ta emot FaceTime-samtal.
     
    Rosén78 och Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Cupcakes@Cupcakes
    Fan vad du är snäll och tydlig med din info!
    Måste sätta mig ner och läsa allt, återkommer, så mycket att fixa med telefonen.
    (Köpt ny lagring icloud 200Gb och fått in profilbild :) )
     
    Dockland gillar detta.