Tips om du ska till USA

Diskussion i 'Off Topic' startad av toffeboffe, 10 apr 2011.

1. toffeboffe

toffeboffe Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hejsan!

Jag har lite tips till alla som ska resa till USA och funderar på hur de ska kunna använda sin kära Android utan att bli ruinerad.

I USA fungerar allt lite annorlunda, dom har bland annat flera olika standarder på mobilnäten och de flesta säljer inte lösa sim-kortet utan vill istället att du köper en prepaid telefon.

Efter mycket letande hittade jag T-mobile, som säljer lösa pre-paid simkort som bara är att stoppa i telefonen. Man kan fritt välja mellan olika abonnemang, de flesta inkluderar fri minuter och vissa har även datatrafik. För t.ex. 70 dollar i månaden får man 2 gb surf och obegränsade minuter och sms.

Om man bara vill använda mobilen till att surfa är det dock smartast att välja "Pay as you go" med tillvalet "Web DayPass". Då har man ingen månadsavgift och du får obegränsad surf för 1.49 dollar per dag, summan dras dessutom bara de dagar du använder det. Det är inte heller någon öppningsavgift. Minsta summan man måste betala är 10 dollar, då får du alltså sim-kort och drygt 6 dagar med fri surf.

Tyvärr är det bara Edge som gäller, killen i affären förklarade att de kör med en annan 3G standard i USA. Vet inte om det stämmer men jag tycker edge funkar bra till det mesta.

I USA fungerar också google navigation (utan root) och det är helt klockrent. Så länge du håller dig i områden med täckning behöver du inte skaffa någon extra gps app. Jag åkte dock till Wyoming, vilket är USAs mest glesbefolkade delstat och internettäckningen var oftast obefintlig. Jag köpte därför Copilot live USA som funkade riktigt bra och som jag kan rekomendera, det kostar dessutom bara 5 dollar.

Om man vill prata billigt med nära och kära hemma i Sverige så kan man använda Skype. Enklast är om vännerna i Sverige ringer till ditt amerikanska nummer från Skype Credit, det kostar bara ca. 15 öre minuten och fungerar riktigt bra. Värt att tänka på är att i USA kostar det även när man blir uppringd, så om du tänker prata mycket via Skype kan det löna sig att ta ett abonnemang med några fria minuter och toppa det med "Web DayPass".

Jag testade att använda skype-appen i telefonen för att ringa gratis till andra skype användare men mitt internet var för segt för att det skulle fungera. Då var jag redan halvt ute i glesbyggden så det kan hända att det fungerar bra i storstäderna, om inte operatören har låst voip-tjänster.

Mera info om abonnemangen hittar ni här på adressen nedan. På hemsidan verkar det som att man måste välja en telefon och abonnemang, men går man in i en affär så kan dom fixa ett abonnemang utan telefon.

https://www.t-mobile.com/shop/plans/prepaid-plans.aspx

Ha det bra!

jako och Anzen gillar detta.