Tips om hur man förhindrar sync med google önskas

Diskussion i 'Allmänt' startad av pete, 4 jul 2011.

1. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Förutom det uppenbara att slå av auto sync i settings så har det mesta som har med google att göra blockerats i droidwall (vissa processer behövs, t ex för att market ska fungera) samt contacts sync adapter apk från gapps borttagen så tror inte att den ska klara av att synkronisera de iaf. Tyvärr gick det inte att göra med calendar sync adapter då kalendern försvann helt och hållet då.

Tyvärr dyker fortfarande synkindikatorn upp i notification bar för jämnan när wifi åker på. Fler tips på hur man kan permanent kan stoppa den förbannade processen mottages tacksamt.

2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Vad vill du uppnå? Du har redan givit Google tillgång till väldigt mkt information som man i regel kallar personlig (kalender, adressbok, mailkonversationer, sökhistorik...). I gengäld får du använda grymma tjänster (maps, gmail, google+) utan ekonomisk debitering (observera att jag undviker ordet gratis :P). Att nu försöka blocka ena halvan av denna uppgörelse undergräver hela filosofin med google och kommer bara (på kort eller lång sikt) leda till en sämre upplevelse för dig som användare.

3. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Men om du har stängt av automatisk sync så ska den väl inte dra igång och synca?

har själv både telefon och surfplatta och jag har stängt av automatisk sync och då går den bara igång när jag sätter igång det

har du kollat igenom inställningar? kanske är nån appa eller något annat som syncar?

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Ser lite av poängen med vad du säger, man kommer ju inte ifrån mailen om man använder sig av gmail, och inte sökhistoriken om man använder sig av google. Men iom att jag ej kör auto sync på kalender och ej använder den överhuvudtaget online, och samma gäller adressbok så finns det ingen mening att skicka upp datan. Ser inte hur det skulle påverka användarupplevelsen om jag ska vara ärlig, använder mig bara av en mobil, och när jag flashar om samt då och då annars gör jag lokala backuper iaf, så även om den skulle bli stulen/borttappad så finns det mesta kvar att återställa.

I detta fallet slösar det ju onekligen onödigt batteri, trots att jag inte tror den klarar av att i själva verket synca något nu med alla blockeringar. I vilket fall så ska valet vara mitt.

Tveksam till att det är någon annan app, skulle de ens visa den syncindikatorn i notifications bar?

Kalendern verkar kunna få fnatt iaf, gå in och pilla lite i dess settings, specifikt i vilka kalendrar som skall visas/sync och pilla lite där skall du att den kan få för sig att synca iaf. Kalla det "bugg" om man vill...

5. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kolla i logcat vad det är som synkas?

Antar att du kryssat ur sync under respektive registrerat konto i settings, Gmail, Calendar, Contacts etc?

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag håller med dig om att detta verkar konstigt och att det inte borde behöva ske. Men då är ju frågan: Skickas det någon data? Kan det inte vara vara så att server och telefon skakar hand, konstaterar att inget ska synkas och därefter kopplar ner?

Med tanke på dagens mobilers batteritid förstår jag att du (och andra) vill minimera antalet processer, anslutningar och tjänster men frågan är om det verkligen har någon betydelse. Ponera att det jag skriver ovan stämmer (ingen data skickas) så torde detta inte i realiteten påverka din batteritid.

Jag förstår att det är irriterande att synksymbolen syns när den inte borde men om man vänder på det och antar att:
    Android visar aldrig någon synksymbol (vare sig den synkar eller inte) och du kan inte se vilka processer som körs, hade du fortfarande skapat denna tråd och beskrivit ett problem?

Vart jag vill komma med detta är helt enkelt att man kanske ska låta ett komplext system som Android sköta vissa bitar själv och helt enkelt lita på att systemet inte gör något av ondo... :)

7. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Ska försöka kika, inte allt för hemma med linuxrelaterade grejer men det ska jag nog kunna klara av iaf.

Absolut, med två undantag, man är medveten att det är google som ligger bakom tjänsten så att de är intresserade av att samla in data råder det inget tvivel om. Samt att trots att auto sync har varit avslaget har det förekommit att den har syncat åtminstone kalender förut. Kalla det "bugg" om man vill, men det ska i mina ögon inte finnas inställningar, funktioner eller liknande som startar en sync om det inte uttryckligen står forcera synkronisering och därmed kan göra en override av auto sync inställningen om man har den satt till OFF. Dessa två i kombination lämnar tyvärr lite att önska ur ett tillitsperpektiv. Nu rör det sig inte om någon överdrivet känslig data, men det är tråkigt att det ska behöva vara så.

Huruvida det påverkar batteriförbrukningen eller inte är väl svårt att säga, men som du säger, skickas ingen data så är det helt klart en fördel då det känns som att det är den mest batteridödande boven i syncprocessen. Vad jag vet är att jag ej varit med om att indikatorn har kommit upp stup i kvarten/så fort wifi åker på för tillfället verkar det som. Tror inte det är romspecifikt då jag kört ett flertal olika roms innan.

Allt som allt förstår jag helt klart vad den stora massan vill, och att molnet är bekvämt och så, men tycker absolut att valmöjligheten borde finnas så att man skulle kunna stänga av det permanent om man så skulle vilja.

8. the_slain_man

the_slain_man Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om man kör Cyanogenmod så är det bara att inte flasha google-apps så borde det mesta av syncningen försvinna.