Tips: Tips på abonnemang för surfplatta?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av krpes, 1 feb 2024.

1. krpes

krpes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Har någon tips på ett abonnemang för surfplatta? Gissar mitt databehov är ca 10-20 gb/mån, dvs inte obegränsat nödvändigtvis. Hallon har 20gb för 149kr/månad, Telenor 15 gb/169 kr - men annars verkar det vara obegränsat eller så mobilabonnemang som kostar 200+kr/månad som säljs. Ser ut som om dom flesta operatörer slutat med endast surf?

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 728
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag slår ett slag för Chili Mobil. 129:- för 1 Mbps eller 179:- för 3 Mbps. Det sistnämnda räcker bra för 720p. Frågar du i tråden här på Swedroid så kan du säkert bli tipsad och få 20:- rabatt varje månad.

bernard och krpes gillar detta.
  3. krpes

krpes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    418

MINA ENHETER

Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Har dom tagit bort 3Mbps? I deras prislista ser jag bara 1, 10, 100 och obegränsat? Tror 1an är för slö men 3Mbps kunde funka faktiskt.

4. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 728
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    De har inte 3 Mbps-abonnemanget på frontsidan, du behöver vara inloggad och ha ett abonnemang för att byta till det. Köp 1 Mbps så kan du byta genast när du fått kortet.

krpes och bernard gillar detta.
  5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lite beroende på vilken operatör du har kanske de erbjuder ett extrasim? Tre har exempelvis datasim för 99kr/månad som delar surf med mobilabonnemanget. Osäker på vad andra operatörer har för lösningar.

Kristy gillar detta.
  6. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    709
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Rent generellt är jag skeptisk till familjeabonnemang, oftast innebär det att du redan måste ha något abonnemang som är obegränsat för att det ska vara intressant och i slutändan så betalar du oftast mer än två likartade abonnemang från någon lågprisoperatör. Min inställning är att detta är ett sätt för en operatör att låsa in dig och det ogillar jag starkt. Egentligen skulle operatörerna tjäna mer pengar om man erbjöd mer påhäng abonnemang till en billigare penning för typ 20 kr/månaden.

Jag skulle hoppat på typ Hallons vanliga abonnemang just nu då man får 100 GB laddat och surfa för 5GB i månaden rätt förmånligt. Det räcker typ 1 år och sedan kan man överväga vad som finns därefter. Alternativt säga upp det och skaffa ett nytt nummer. Dessutom är fördelarna att det ingår roaming i EU/EES vilket inte är så säkert med mobila bredbandsabonnemang.

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 018
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu pratade han om extra sim som surfen delas från ditt mobilabonnemang. Jag har så (hos Tele2) och då gäller samma regler som för telefonen. Dock så är roaming spärrat som standard men går att ta bort spärren

8. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ofta blir det ju billigare om du är flera personer i familjen. Hallon erbjuder också familjeabonnemang som även dessa blir billigare än att teckna separata abonnemang. Har du ett mobilabonnemang idag som du är nöjd med är det ofta en förmånlig lösning att lägga till ett datakort till detta istället för att byta båda abonnemangen - om du nödvändigtvis inte vill byta. Även intressant tanke att operatörerna skulle tjäna mer pengar på att sänka kostnaden - det stämmer ju inte riktigt. Jag är rätt så säker på att de som arbetar med intäktsoptimering hos operatörerna har bra koll på detta.

Hur länge 100GB räcker beror helt på vad du gör, det går omöjligt att säga att det räcker ett år. Streamar du fyra Netflix-avsnitt på en timme vardera i månaden i automatisk hög upplösning och inte gör något annat alls går det åt ca 12GB/månad.

Har du ett familjeabonnemang gäller oftast roamingvillkoren även för de extra datakorten och familjemedlemmarna. Det vill säga, har du surf utanför EU/EES brukar detta även gälla extra abonnemangen.

9. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    709
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Det hela bygger på inlåsning eftersom huvudabonnemanget måste uppgraderas och sedan så delas surfen med under abonnemang. Affärsidén bygger på att du tvingas uppgradera huvudabonnemanget till ett högre abonnemang och sedan lägga till extra användare. Tyvärr är den extra användaren mycket dyrare än att skaffa ett löst abonnemang från en lågprisoperatör. Det är intressant om båda har exakt samma användningsbehov men om du har olika behov så är det bättre att skaffa två olika abonnemang istället. Enda fördelen är om man redan har ett obegränsat abonnemang för då är kostnaden lägre, men där har operatörerna också börjat införa begräsningar iform av hastighet eller surfpott.

katho gillar detta.
  10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 578
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det beror ju helt på vilket abonnemang du har idag samt vilken surfmängd, hur många abonnemang och vilken operatör som du kollar på. Givetvis gör operatörerna inget som i slutändan gör att de förlorar pengar.

För två personer med behov av mindre surf blir säkert två separata abonnemang billigast - men säg att du behöver fyra eller fler abonnemang. Även om du har ett behov av mer data blir det troligtvis billigare att dela på ett större abonnemang än två mindre - sjävklart beroende på vilken operatör du har.

Nu är ju detta off topic, mitt förslag handlade om att lägga till ett datakort till ett befintligt abonnemang. Varken du och jag vet vad ts har för abonnemang idag, möjligheten kanske inte ens finns.

4ndroidz gillar detta.