Tips på appar/spel till TOTAL nybörjare?

Diskussion i 'Applikationer' startad av mb-dape, 21 jan 2014.

1. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Mormor, 75 år, har skaffat en Asus Transformer med tangentbord. "Det där internet ska ju vara bra". Och tydligen är datorer ute enligt kompisarna på PRO -det är surfplattor som gäller.

Jag tvivlar inte på att hon kan ha nytta av den, OM hon kan lära sig använda den. Här pratar vi om en pensionär som aldrig har använt en dator och som tror att hennes mobiltelefon av märket Doro är trasig när den är avstängd.

Jag har rootat den och höjt DPI så allt är nu stort och tydligt. Installerade också Go Launcher EX som har smidiga funktioner för att förstora både ikoner och text. Med hjälp av den har jag även skalat bort ALLT onödigt. Den enda startsidan består nu bara av en klock/väder-widget och 8 appar/genvägar till t.ex. Aftonbladet och regionala nyheterna på SVT Play. :)

Hon kommer i nuläget inte att kunna trycka sig vidare till någon app-drawer eller inställningar eller liknande utan jag tänkte samla allt hon behöver på startskärmen.

Hon VILL väldigt gärna lära sig, så fråga nr 1 blir: Har ni några tips på bra appar till pensionärer?

Ett bra sätt att lära sig är nog att spela spel, eftersom jag själv inte spelar så mycket på min platta blir fråga nr 2: Har ni några tips på ENKLA spel till pensionärer?

Det är inget fel på hennes syn, däremot kommer hon ha stora problem att med "touch-tekniken" i början så det får inte vara några spel som kräver att man är snabb, utan i så fall mer kluriga/puzzel-spel.

Tack på förhand!
    /Daniel (och Inga-Lisa)

2. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Jag har ingen erfarenhet av någon specifik App men en enkel patiens typ den som finns i Windows borde ju träna upp touch-känslan om man ska dra korten på rätt plats.
    Tetris är ju alltid gångbart men bör kanske vara av en enklare och tråkigare variant..

Kom nu att tänka på Bingo men vet inte hur det skulle vara/om det finns någon lämplig app, när man nu är ensam som spelar?

Övrigt intresse hos mormor? Laga mat, sticka, virka, schack osv? Vad var hon aktiv med/i i sin ungdom? Kanske finns där något intresseområde som går att ta upp?

Fåglar? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.snakebunk.guide.birds

Last edited: 21 jan 2014
    mb-dape gillar detta.
  3. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tack för svaret!

"Harpan" från Windows fungerade perfekt! Då kan hon träna på hur man ska trycka och dra i sin egen takt.
    Kör den som heter Solitär+, enkel och tydlig.

Bingo var också ett bra tips, men där var det svårare att hitta någon bra app.

4. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
    Jo... Appar utan reklam kanske? Kanske är värt några kronor för att inte mormor ska ringa och fråga vad som hänt när hon klickat fel.

mb-dape gillar detta.
  5. hetp0st

hetp0st Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Google+, en familjecirkel och massor med postade bilder från familjen där resten av familjen kommenterar och gör allt lite mer aktivt?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

mb-dape och Mikael8.0 gillar detta.
  6. CyBeRooT

CyBeRooT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fixa henne Viber eller Tango, så att hon kan lära och sms'a med sina vänner, barn osv, personer som har viber och/eller tango. Du kan väl köra med Viber kanske? Men tango har videosamtal också, så det blir nog bättre för henne, aja, kör med de och lär henne hur man skriver sms via Tango och hur man väljer kontakt för att ringa nån för Videosamtal eller bara för att ringa, via Tango. Tycker att det här borde vara också en bra början, för det är ganska lika som Facebook, med "Like" funktion eller kommentar funktion i Tango som man kan kommentera bilder o sån. :)

mb-dape gillar detta.
  7. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Wordfeud! Spela mot henne :)

Google Earth imponerar på vem som helst och är lätt att använda.

Duolingo är bra om hon är nyfiken på att lära sig ett språk.

Google Play böcker om man vill ha något att läsa, och Google Play tidningskiosk för nyheter på engelska. Båda väldigt intuitiva program.

Last edited: 26 jan 2014
    mb-dape gillar detta.
  8. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tackar, det blev Skype då resten av familjen använder det mest. Dock är ju Skype-appen för android under all kritik...

9. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Wordfeud är tänkt att bli nästa steg, det är lite väl invecklat för henne än så länge.

Google Earth var däremot ett bra tips! Tackar!

10. bobisinflaska

bobisinflaska Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min mormor gillar candy crush. :)