Tips på appar till surfplatta

Diskussion i 'Applikationer' startad av Avalin, 2 feb 2012.

1. Avalin

Avalin Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt en Xoom och vill höra vilka appar ni som har surplattor använder och rekommenderar. Finns det några "måste-ha-appar"?

2. afrodroid

afrodroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag kör typ samma appar på flyer som jag gör på min dhd

3. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 487
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    -Dolphin HD är en nice browser för tablets.
    -IMDB har en egen app som är anpassad för tablets. Trailers och annat att kolla på smidigt, I like, is nice :)
    -Pinball HD for Tegra (kostar dock 20 spänn)
    -SwiftkeyX for tablets.
    -Spel med HD i titlen brukar oftast passa rätt bra på tablets.

Kommer inte på så mycket mer, har själv letat en del men hittar inte så mycket, de flesta appar fungerar hyffsat även på tablets.

4. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Swiftkey X på tablets såg inte bra ut...vad finns det för andra alternativ? Jag förstår inte varför sifforna ska vara i mitten?

5. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 487
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har inte hittat något bättre tangentbord. Det är för att du ska hålla i sidorna på plattan och skriva med tummarna och nå alla bokstäver.

6. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

thumb keyboard finkar likadant och är skönt. snyggt. funktionellt.

7. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Jag ämnar att ge Swype en chans så fort jag får hem min platta. (Stöder såväl WXGA-skärmar som svenska.) Kanske kan vara något?

8. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Man kan välja att ha det som ett vanligt tangentbord också.

9. Helldude

Helldude Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag gillar firefox eftersom att denhar adblock och autopager, den stödjer dock inte swiftkey :(

10. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Någon som använder sin platta "proffesionellt" i studier/arbete och inte enbart som leksak? Är sugen på en platta för att göra anteckningar direkt i pdfer och för att kunna läsa artiklar. Hur är läsbarheten och batteritiden, klarar man en hel 8 timmarsdag med föreläsningar? Finns det någon bra app för att anteckna i pdfer? Vet att det finns för ipad men jag vill ju ha android :/. Hur är kompatibiliteten med office, vågar jag öppna ett word dokument eller förstörs alla captions, section breaks och referenser då? Funkar excel? Tror processorkraften är lite för klen för matlab, eller är det någon som har lyckats där?

Last edited: 6 feb 2012
  11. afrodroid

afrodroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag använder min htc flyer för anteckningar på universitet och det funkar utmärkt, medföljande pennan funkar mkt bra speciellt nu när man fått honeycoamb, sedan man fick hc känns det som en helt annan pad, helt klart bättre optimerat för flyern, en hel 8 timmars dag vet jag inte om du kommer klara på en laddning, jag brukar ha föreläsningar på antingen 2/4 timmar, i undantagsfall har jag haft 2+4 timmar och då klarar jag mig lätt på en laddning, bara att skruva ned skärmbelysningen lite så kommer man rätt långt på en laddning, sedan kan man ju ofta även ladda under lunchrast om det nu skulle behövas. Medföljande evernote funkar rätt bra att anteckna i på flyern imo, kan vara lite segt stundvis men är stabilt och bra, tidigare funkade ju enbart anteckningspennan i denna app samt för "snapshot"-funktionen, men nu kan du använda pennan i alla appar och överallt i paden, istället för att använda fingrarna ex, så nu kan man ju dra ner vilken anteckningsapp man vill så får man en som passar en själv.

Givetvis funkar excel, jag har ej haft några problem med att öppna word dokument etc allt har funkat felfritt. Man tycker ju att man borde kunna köra matlab på en flyer, har ju trots allt 1,5 ghz cpu så det borde man ju ändå komma en bit på, vet dock ej om de finns några androidbaserade versioner av matlab.

12. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Sweet :). Vet inte hur era föreläsare gör men våra lägger ofta upp en pdf med föreläsningen. Går det att anteckna direkt i den då, alltså på pdfen, så man slipper skriva allt utan kan fokusera på det som inte redan står i pdfen? Sugen på en galaxy tab och sen köpa till en stylus, alt vänta lite på en fyrkärnig. Ja jag tycker det borde funka med matlab om det finns något för android, kan ta lite tid ibland men kan ju vara värt att slippa släpa på datorn. Eller bara köra på skolans datorer när man ska göra något tyngre... Kan vara 8-17 med föreläsningar ibland men då borde man ju som du säger kunna ladda på lunchen, men det blir drygt om man måste ladda varje lunch. Men klarar den 6h borde det funka.

13. papinho

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

hur?

14. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Tabben klarar ledigt tio timmar vid det användningsområde du har.

Sänt via Tapatalk.

15. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns en liten knapp nere på tangentbordet där du kan växla mellan vanligt bord & det delade. Jag växlar ofta, använder mest det vanliga men växlar till delat vid längre texter.

Sänt via Tapatalk.

16. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Gällande apprekommendationer så köpte jag SyncSMS nyligen. Rekommenderas för er som vill skicka och läsa SMS med er tablet.

17. pgadler

pgadler Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej,

Tja, jag börjar försöka.

Vad gäller Office-filer, är mitt senaste försök Quickoffice HD PRO. Det är stor skillnad på funktionalitet mellan HD-versionen och de övriga. Mycket visas inte rätt samt att skapa-funktionaliteten är ofta mkt begränsad. Documents-to-go t ex har ingen HD-verision vad jag vet.

Ingen av Office-motsvarigheterna är tyvärr ännu i närheten av iPads Keynote/Pages/Numbers, men så har ju Apple själva utvecklat dessa, inte något litet företag....

Vad gäller pdf:er använder jag ezPDf och även Adobe Create pdf.

Rekommenderar vidare Mindjet (som köpte upp ThinkingSpace), SmartDiagram, Springpad (i st f Evernote, tycker jag), Mocha VNC (i st f Splashtop HD då jag även ska remote-styra Linux-burkar, inte bara Windows/Mac). Till detta kan man ju lägga ngt enkelt anteckningsprogram/jotter eller för handskrift/penna, men jag använder hellre mindmaps eller hoppar över till word-filer.

Har inte kört ngt matte-program.

Vidare har jag kompletterat Motoprint med Printershare, då de tar lite olika datafiler för utskrift.

Vad gäller externt tangentbord provade jag först Logitech K400 då detta har inbyggd trackpad, men det gick inte direkt mot bluetooth. Jag körde det tidigare med Unified-mottagaren in i USB-porten på min Viewsonic Gtablet. Till Xoom fungerar t ex Targus iPad-tangentbord och svenska tecken fixas med BlueInput. Men då har jag ingen mus/trackpad....

Tjipp!

Ekofasc gillar detta.
  18. aikelo

aikelo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    334

MINA ENHETER

Måste rekommendera youtube remote . Fantastisk app om man har mediaspelare typ boxee.
    Söker o väljer video med plattan som sen spelas upp på din tv :-)

19. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    För den teknikintresserade är appen Distro ett måste. En mycket smakfull app där du läser tekniknyheter från Engadget, ett nytt nummer av Distro släpps varje vecka & laddas hem via appen.

Via Tapatalk.

Lobo gillar detta.
  20. papinho

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Polaris office är bättre, kan hittas om du googlar.

Förresten så är det där något Google kan börja jobba med, att släppa något liknande till deras OS. Finns det någon sida man kan slänga förslag? Google docs är inte i närheten av Apple's programvara