Tips på bästa abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Pienso, 15 aug 2012.

1. Pienso

Pienso Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Har provat tele2 i ca 2 år och är riktigt missnöjd både med täckning och mobilsurf och vill teckna ett abonnemang som både har väldigt schysst surf och täckning.

Vill hitta ett abonnemang som har billigt eller helst fria minuter och gratis sms till alla operatörer( mina kompisar har olika operatörer). Kikat på studentabonnemangen för Telia 149kr/månad, 3gb surf ingår, 49öre i minuten+ 5000 fria sms varje månad, men är deras surf bra? Står att det ska gå att surfa upp till 6mbit.

3 ska ju tydligen vara bäst på mobilsurf men vill hitta något balans mellan surf, bra pris och bra täckning. Behöver inte en telefon, har redan s3.

2. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad jag vet så delar Telia och Telefon 3G nät. Så same same där tror jag nog.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

acr gillar detta.
  3. NitroSvennen

NitroSvennen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag funderade precis som du på studentabonnemang men det slutade med att jag fortsatte på Telenor då jag är extremt nöjd med täckning, surf och service!! Jag kan varmt rekommendera abonnemanget "Telenor surfa pott 149"!!

Det kostar 149 kr/mån och då får du 3000 fria sms till alla och du får ringa och skicka mms för hela månadsbeloppet (149kr alltså). MMS kostar 1,99kr/styck och minutpriset ligger på 69öre (rätt säker på det), öppningsavgift är 99öre men som sagt allt detta ingår ju i potten på 149kr,,

Surfen är upp till 1mbps och du har helt fri aurd, ingen övre gräns på 1gb eller 5gb,det är helt fritt!! 1mbps kan låta långsamt men jag sitter också på en s3a och det flyter på extremt bra här i Västerås iaf!!!! Kan varmt rekommendera detta!

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia kommer inte att ha bättre täckning än Tele2 då de delar 3G-nät. Du bör köra på 3 eller Telenor.

3 har det bättre 3G-nätet enligt många tester, deras 3G-nät täcker dessutom större yta numer än vad Telenors gör. Telenor har dock ett 2G-nät, det kan vara bra att ha där 3G inte riktigt räcker till (vilket är relativt få ställen nu förtiden).

Vad kan du tänka dig att betala varje månad? 3 har ju t.ex. 3Trygg Max för 549kr/månad där 5GB surf i upp till 32Mbit/s ingår. 3000 minuter samt SMS/MMS ingår också.

Jag kan leta lite till och se vad jag hittar hos 3 och Telenor om du svarar på,
    -Vad är maxpris för ett abonnemang?
    -Om det blir bättre pris med bindningstid, kan du tänka dig det då? (Telefonen du får med kan du ju t.ex. sälja eller liknande)
    -Hur mycket ringer du?
    -Hur mycket SMSar du?
    -Hur mycket surfar du?

Det blir mycket lättare att hitta något passande abonnemang då :)

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    "Abonnemanget omfattar ej IP-telefoni.

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 15 GB under de senaste 30 dagarna. 15 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 350 timmar strömmad musik, eller 150 timmar strömmad video."

Internetdelning kommer också spärras för detta abonnemang (vet ej när, men Telenor har gått ut med att det kommer).

Så, helt fri surf håller jag inte med om. Har man inga planer på att internetdela så kan det dock vara bra. Mängden surf är ju största som går att få på ett mobilabonnemang idag :)

6. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Typ 300 kr max i månaden, vore jävligt schysst att sälja av en helt ny telefon och samtidigt få ett abonnemang och använda i s3.
    Ringer kanske mellan 30-50 samtal i månaden max, 200 sms i snitt i månaden.
    Surfar mellan 1,5 gb till 3gb ungefär. Väldigt intresserad av snabb surf och bra täckning, dock alla i familjen har 3 och väldigt dålig täckning i huset. Mitt befintliga comviq kontaktkort har bättre täckning i det här huset, tjejen har telia och hon verkar jämt har täckning, rätt schysst surf.

Last edited: 16 aug 2012
  7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3
    Ett förslag kan vara 3Mini Plus med tillvalet 3Mobilsurf Plus. Detta ger dig då 2GB surf i upp till 6Mbit/s. SMS kostar 0,19kr/styck och samtal kostar 0,99kr i öppningsavgift + 0,19kr/minut. Fast kostnad för abonnemanget är 49kr/månad och surftillvalet 89kr/månad.
    Jag räknar med att dina samtal är 10 minuter långa i snitt samt att du ringer 40 samtal och skickar 200 SMS;
    fast månadskostnad 49+89= 138
    SMS 200st 38kr
    Samtal öppningsavgift + minutkostnad = 39,6+76
    Total månadskostnad=49+89+38+39,6+76=ca 292kr
    För mer surf, 5GB i upp till 10Mbit/s lägger du till 60kr.
    -ingen bindningstid

Telenor
    Har ni dålig täckning med 3, så har ni nog dålig 3G-täckning med Telenor också (beror på vart i Sverige ni bor).
    Pott med surf 249
    3000 fria SMS, 15GB fri surf i upp till 16Mbit/s, 0,99kr i öppningsavgift och 0,39kr/minut.
    Med samma uträkning så blir priset som följer:
    fast månadskostnad 249kr (som allt dras av)
    SMS 200st 0kr
    Samtal öppningsavgift+minutkostnad=39,6+156
    Total månadskostnad:(39,6+156)-249=249kr där du har ca 53kr kvar att använda

Halebop
    Om du verkar gilla Telias täckning, kanske Halebop är något bättre. Om du däremot inte gillar Tele2s 3G-täckning så skulle jag låta Halebop och Telia vara. Värt att tillägga är att Telia just nu har överbelastning i sitt 3G-nät. Det skrivs ganska mycket om det på deras Facebook-sida, till exempel.
    Halebop Rubbet
    4000sms, 4GB surf (upp till 10Mbit) samt 200 samtal ingår
    med samma uträkning:
    fast månadskostnad 249kr
    SMS 200st 0kr
    Samtal 40 stycken 0kr
    Total månadskostnad=249kr

Comviq
    Om du inte har något emot att behålla Comviq så har de ju släppt ett abonnemang nu.
    Fria SMS, samtal samt 1GB surf ingår
    Du får helt enkelt en fast kostnad, 245kr/månad för abonnemanget. Men om du inte vill ha Tele2/Comviq så är ju detta ett dåligt alternativ också.

SLUTSATS
    Det flexiblaste abonnemanget är 3Mini Plus, där påverkas din månadskostnad av hur mycket du ringer. Ringer du t.ex. väldigt lite en månad, så blir det ju inte så jätte hög kostnad. Ringer du t.ex. samtal på 5 minuter, istället för 10 så blir det ju nästan 40kr billigare/månad, skulle du ringa t.ex. 30 samtal som är 5 minuter i snitt en månad så blir ju kostnaden också lägre - även om du SMSar mindre så blir det lite lägre. Så det är det mest rörliga abonnemanget.

Telenors abonnemang har en fast månadskostnad, fördelen med detta är att du får 3000 fria SMS. Ringer du mycket en månad, så kan kostnaden överstiga 249kr/månad - den kommer dock aldrig sjunka under 249kr/månad.

Halebops är ganska säkert också, men om du inte gillar Tele2s täckning (Speciellt 3G) så kommer du inte gilla Halebop heller. Fördelen med detta abonnemang är att du kan ringa 200 samtal som är hur långa som helst, utan att behöva oroa dig över kostnaden. Ringer du mer än 200 samtal så kostar det ju extra.

Comviq - inte ett alternativ egentligen om du är missnöjd med Tele2s täckning. Dock är detta ett ganska prisvärt alternativ utan telefon. Men det är snåligt med 1GB surf, vill du ha mer surf så kostar det ju extra.

-Är du inte nöjd med Tele2 täckning idag, välj inte Halebop eller Tele2. Om jag var dig så skulle jag köra på Telenor eller 3. Jag hade nog valt Telenor om jag var i samma sits som dig och brydde mig om kostnaden samt inte var i behov av en ny telefon. Även att surf ingår och att SMSen ingår är ju ett plus.

Egentligen är ju det mest prisvärda, ett abonnemang från de erbjudandena som Tele2 och 3 hade i våras. 3 körde ju med obegränsade samtal/SMS och MMS samt 10GB surf i upp till 32Mbit/s för 349kr/månad - här är t.ex. en som vill överlåta abonnemanget http://www.blocket.se/halland/Abonnemang_3total_349_kr_manaden_41467304.htm?ca=10&w=3

(Vill be om ursäkt om detta är lite rörigt, men det tog ett tag att skriva ihop detta samt att jag är lite trött!)

acr gillar detta.
  8. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

tack för all info du har lyckats ta fram, jävligt mkt tack. Dock går det att köpa ett abonnemang och på så sätt få en telefon gratis o sälja den privat? Den kan väl inte vara operatörslåst om det inte så att säga är 3, verkar som de ger bort mobilen gratis. Köper man 3surf max24 så får man ju en mobil för 0kr/månaden? Eller stämmer det verkligen?

Men det lutar mot telia eller 3.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Köper du t.ex. 3Surf Max för 299kr/månad med 24 månaders bindningstid så kan du få de flesta telefoner utan extra kostnad. Just nu får du även halva priset till nyår med alla 3s abonnemang om du tecknar med 24 månaders bindningstid.

Tänk på att med 3Surf Max tillkommer det du ringer och SMSar för utöver fasta kostnaden på 299kr (149,50 fram till nyår), då skulle jag säga 3Pott 399 är ett bättre val, med ett surftillval då. Så ja, det stämmer! :)

10. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 333
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    kan alltså bli dyrt.

11. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Men funka ju även att få en mobil gratis med surf bas, plus eller max oxå. Men skulle vilja ha ett abonnemang med 2gb surf i månanden men en hastighet minst på 10mbit hade varit riktigt awesome. Men verkar ju smartast att ha 399kr pott och så får jag välja men blir dyrt ändå varje månad, 500kr i månaden, men går det inte att sänka min pott efter ett tag så att det kostar 199kr, på så sätt att jag får mobilen gratis o sedan ändrar abonnemanget till 199kr i månaden istället?

Hitta detta i villkoren: 3Mobilsurf 0kr-Pott 499
    0 kr/mån Enbart tillgängligt på utvalda prisplaner. Inkluderar 10 GB data/mån med en hastighet upp till 16 Mbit/s i nedlänk och 4,6 Mbit/s i upplänk. Vid överskridande av 10 GB data begränsas hastigheten till upp till 200 Kbit/s. Vid nästa månadsskifte blir det automatiskt full hastighet igen. Gäller inom Sverige. För utlandspriser se separat prislista. Ingår det 10gb surf då i potten utan tillägg alltså?

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Surfen du ser i avtalet gäller endast vissa utvalda modeller, just nu endast iPhone, så ta t.ex en iPhone 4S med 3Pott 399 så ingår 2GB surf i (om jag inte har fel) upp till 10Mbit/s (kan vara upp till 6Mbit/s också). Kör du en iPhone 4S med 3Pott 499 så får du 10GB surf i upp till 16Mbit/s. Dessutom så får du halva priset fram tills nyår.

Detta kanske är det bästa valet? Alltså med 3Pott 399 - om 2GB räcker för dig. Vill du, så kan du ju lägga till ett SMS-paket för 99kr så får du skicka 3000sms (du tjänar typ 40kr på det om du skickar 200SMS/månad, du börjar tjäna på det när du skickar det 144 SMSet).

Har dina kompisar Telia, Tele2, Telenor, Halebop, Comviq, 3 eller fast telefon så kan du köra tillval för 276kr/månad som dras av potten. Det ger dig 3000SMS till respektive operatör (Tele2/Comviq, Telia/Halebop, Telenor och 3 (totalt 12000SMS)) samt 3000 minuter till respektive operatör (Tele2/Comviq, Telia/Halebop, Telenor samt 3/Fast Telefon (totalt 12000 minuter). Har ingen du känner t.ex. Telenor, då kan du plocka bort telenor och sänka tillvalskostnaden med 69kr.

Tillvalen dras av potten, alltså har du med ovan nämnda förslag 123kr kvar att använda till öppningsavgifter om du väljer 3Pott 399 :)

Hoppas att du är med på hur jag menar?

Med 3Pott 399 ingår en iPhone 4S 16GB.

Som svar på din fråga om du kan sänka potten, så är detta ej möjligt. Om det var möjligt skulle operatörerna som tillåter det förlora mycket pengar, förutsatt att du inte börjar betala mer för telefonen, ett alternativ som inte finns hos 3.

13. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Har bara testat o klickat o får 261 kr att göra av med för sms och samtal. Men efter 399kr stryps summan och jag kan alltså inte ringa det fasta nätet eller sms:a de som har 3 abonnemang? Jag förstår med tillvalen att det ingår i summan, men antar jag kan ringa fritt och sms:a fritt till de övriga abonnemangen hur mycket jag vill trots att potten är slut på 399kr?

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan använda abonnemanget hur mycket du vill, även fast potten på 399 är slut, ja. Tänk på att det tillkommer öppningsavgift på de samtalen du ringer.

Vilka tillval har du valt då? De jag har valt är 3Vänner Plus Telia, Telenor, Tele2 samt 3Vänner 69. Alla har ett pris på 69kr/månad. Du behöver alla tillval, tillvalen representerar vilken/a operatör/er du ringer fritt till (endast öppningsavgift på 0,69kr/samtal tillkommer).

Fria SMS/MMS och samtalsminuter påverkas inte av hur mycket du har kvar av potten, eller om potten är helt slut. Det användandet (öppningsavgifter, bussbiljetter osv) faktureras ovanpå potten.
    -Du kan alltså använda abonnemanget obegränsat, förutsatt att du manuellt satt en kostnadsspärr på en viss summa.

Är du med på hur jag menar? :)

15. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Jo jag är med på noterna. Dock har jag suttit och räknat lite och kommit fram till att halebop känns mest prisvärt. Om det nu ingår 200samtal i månaden o deras mobilsurf når upp till 10mbit så känns det som ett självklart val. Såg nu dock att det hade haft problem med driftstörningar på fejan. Men kanske ska chansa o se om det är bra, eftersom jag bor i mellanstor stad, borde vara bättre 3g där än ute i skogen. Verkar som 3 har haft en hel del driftstörnignar oxå, folk klagar på deras facebook sida.

Halebop
    Om du verkar gilla Telias täckning, kanske Halebop är något bättre. Om du däremot inte gillar Tele2s 3G-täckning så skulle jag låta Halebop och Telia vara. Värt att tillägga är att Telia just nu har överbelastning i sitt 3G-nät. Det skrivs ganska mycket om det på deras Facebook-sida, till exempel.
    Halebop Rubbet
    4000sms, 4GB surf (upp till 10Mbit) samt 200 samtal ingår
    med samma uträkning:
    fast månadskostnad 249kr
    SMS 200st 0kr
    Samtal 40 stycken 0kr
    Total månadskostnad=249kr

16. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alla operatörer har driftstörningar, här är t.ex. en lång tråd om Telias (samma som Halebops) överbelastade 3G-nät: https://www.facebook.com/teliasverige/posts/390786067643605 (finns även en del andra som klagar på 3G-nätet). Telia har fortfarande problem med detta: http://feber.se/mobil/art/224104/telia_och_tele2_tagna_p_sngen_/

Vissa påverkar detta mer än andra, vissa påverkas mindre av detta. I min lägenhet är t.ex. endast 3 och Telenor fungerande alternativ, Telia och Tele2 ger mig båda under 2Mbit/s - konstant.

Hur som helst, om din tjej (och du) är nöjd med Telia så kan Halebop mycket väl vara ett jättebra alternativ för er :)

17. Pienso

Mottagna gillanden:
    164

MINA ENHETER

Men tänker på om 250 samtal ingår per månad eller totalt? Likadant med sms:en? I halebop rubbet?

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det ska vara per månad. Deras prislista visar inte detta, men något annat vore sjukt och det hade garanterat tagits upp, vilket det inte har gjort :)

19. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Men du är med på att Telia/Halebop delar 3g master med Tele2 och har ett allmänt känt rätt dåligt 3g-nät både täckningsmässigt (framför allt inomhus då de satsat på yttäckning) och kapacitetsmässigt så var du missnöjd med Tele2s surf kommer du nog vara det med Halebop också. 3 är suveränt när surf räknas enligt min åsikt men Telenor funkar ju också. Jag tycker däremot att det är en nackdel att Telenor har 2G-nät. Avskyr när telefonen hoppar över till 2g och man plötsligt knappt kan surfa.
    Men har du övervägt kontantkort? Fyll på med 200 varje månad hos 3 så får du fri surf och kan använda pengarna. Också väldigt flexibelt då du kan spara pengarna till nästa månad om du inte bränner allt vilket ju inte går i pottabonnemang och du är helt fri att hoppa på ngn fin kampanj om din telefon plötsligt skulle gå sönder eller någon operatör har ett supererbjudande igen.

20. NitroSvennen

NitroSvennen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Scheisse, det där var nya nyheter för mig, har ändå varit kund hos telenor i över två år nu... Tack för den informationen! Detta innebär ju att alltihopa är bara båg, jag menar när dom säger "Helt obegränsad surf" och att det inte finns några som helst övre gränser så har man ju egentligen blivit lurad...

För att återgå till ämnet, det finns så många olika abonnemang där ute på marknaden att man blir snurrig, men som sagt tidigare så är just detta abonnemang (även om det nu var gräns på surfen ;) ) ett väldigt bra alternativ!