3
Ett förslag kan vara 3Mini Plus med tillvalet 3Mobilsurf Plus. Detta ger dig då 2GB surf i upp till 6Mbit/s. SMS kostar 0,19kr/styck och samtal kostar 0,99kr i öppningsavgift + 0,19kr/minut. Fast kostnad för abonnemanget är 49kr/månad och surftillvalet 89kr/månad.
Jag räknar med att dina samtal är 10 minuter långa i snitt samt att du ringer 40 samtal och skickar 200 SMS;
fast månadskostnad 49+89= 138
SMS 200st 38kr
Samtal öppningsavgift + minutkostnad = 39,6+76
Total månadskostnad=49+89+38+39,6+76=ca 292kr
För mer surf, 5GB i upp till 10Mbit/s lägger du till 60kr.
-ingen bindningstid
Telenor
Har ni dålig täckning med 3, så har ni nog dålig 3G-täckning med Telenor också (beror på vart i Sverige ni bor).
Pott med surf 249
3000 fria SMS, 15GB fri surf i upp till 16Mbit/s, 0,99kr i öppningsavgift och 0,39kr/minut.
Med samma uträkning så blir priset som följer:
fast månadskostnad 249kr (som allt dras av)
SMS 200st 0kr
Samtal öppningsavgift+minutkostnad=39,6+156
Total månadskostnad
39,6+156)-249=249kr där du har ca 53kr kvar att använda
Halebop
Om du verkar gilla Telias täckning, kanske
Halebop är något bättre. Om du däremot inte gillar Tele2s 3G-täckning så skulle jag låta
Halebop och Telia vara. Värt att tillägga är att Telia just nu har överbelastning i sitt 3G-nät. Det skrivs ganska mycket om det på deras Facebook-sida, till exempel.
Halebop Rubbet
4000sms, 4GB surf (upp till 10Mbit) samt 200 samtal ingår
med samma uträkning:
fast månadskostnad 249kr
SMS 200st 0kr
Samtal 40 stycken 0kr
Total månadskostnad=249kr
Comviq
Om du inte har något emot att behålla
Comviq så har de ju släppt ett abonnemang nu.
Fria SMS, samtal samt 1GB surf ingår
Du får helt enkelt en fast kostnad, 245kr/månad för abonnemanget. Men om du inte vill ha
Tele2/
Comviq så är ju detta ett dåligt alternativ också.
SLUTSATS
Det flexiblaste abonnemanget är 3Mini Plus, där påverkas din månadskostnad av hur mycket du ringer. Ringer du t.ex. väldigt lite en månad, så blir det ju inte så jätte hög kostnad. Ringer du t.ex. samtal på 5 minuter, istället för 10 så blir det ju nästan 40kr billigare/månad, skulle du ringa t.ex. 30 samtal som är 5 minuter i snitt en månad så blir ju kostnaden också lägre - även om du SMSar mindre så blir det lite lägre. Så det är det mest rörliga abonnemanget.
Telenors abonnemang har en fast månadskostnad, fördelen med detta är att du får 3000 fria SMS. Ringer du mycket en månad, så kan kostnaden överstiga 249kr/månad - den kommer dock aldrig sjunka under 249kr/månad.
Halebops är ganska säkert också, men om du inte gillar Tele2s täckning (Speciellt 3G) så kommer du inte gilla
Halebop heller. Fördelen med detta abonnemang är att du kan ringa 200 samtal som är hur långa som helst, utan att behöva oroa dig över kostnaden. Ringer du mer än 200 samtal så kostar det ju extra.
Comviq - inte ett alternativ egentligen om du är missnöjd med Tele2s täckning. Dock är detta ett ganska prisvärt alternativ utan telefon. Men det är snåligt med 1GB surf, vill du ha mer surf så kostar det ju extra.
-Är du inte nöjd med
Tele2 täckning idag, välj inte
Halebop eller
Tele2. Om jag var dig så skulle jag köra på
Telenor eller 3. Jag hade nog valt
Telenor om jag var i samma sits som dig och brydde mig om kostnaden samt inte var i behov av en ny telefon. Även att surf ingår och att SMSen ingår är ju ett plus.
Egentligen är ju det mest prisvärda, ett abonnemang från de erbjudandena som
Tele2 och 3 hade i våras. 3 körde ju med obegränsade samtal/SMS och MMS samt 10GB surf i upp till 32Mbit/s för 349kr/månad - här är t.ex. en som vill överlåta abonnemanget
http://www.blocket.se/halland/Abonnemang_3total_349_kr_manaden_41467304.htm?ca=10&w=3
(Vill be om ursäkt om detta är lite rörigt, men det tog ett tag att skriva ihop detta samt att jag är lite trött!)
Click to expand...