Tips på fotomobil?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av SweDuck, 4 okt 2011.

1. SweDuck

SweDuck Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör en HTC Desire idag men även om kameran är ganska bra på den så finns det bättre alternativ som, vilket är viktigt, inte är så farligt dyra idag. Att ta foton med mobilen har blivit det dominerande för mig och just därför söker jag en bättre android för ändamålet. Givetvis gör jag mycket annat också, men att kunna ta bra bilder är viktigast.

Jag funderar bland annat på Xperia Ray. Den kostar bara runt 2600:- idag och har, vad jag sett, en väldigt bra 8MP-kamera. Det som oroar mig är att den inte har en kamerablixt utan bara lampa som i testet här på Swedroid visat sig väldigt krånglig. Storleken på mobilen är perfekt också, lätt att ha med i fickan.

Xperia Neo har jag också tittat på lite. I grund och samma mobil, lite större fast ändå i samma prisklass. Jag vet inte vad den har för blixt/lampa, det står att både Neo och Ray har blixt på Prisjakt. Kan denna ta bättre bilder tro, exempel inomhus? Storleksmässigt föredrar jag nog ändå Ray, smidigare att ha med sig.

CyanogenMod finns för Xperia, bibehålls kvalitén på fotona fast man inte använder S-E's mjukvara?

Vad finns det för andra androider som tar bra bilder, inte är för slöa (800MHz och upp) och har ett överkomligt pris? Jag är glad i HTC och S-E går an, har ingen vidare erfarenhet av andra androider.

Många frågor men kanske finns här någon som har lite mer erfarenhet än mig och även kan det här med kamerorna på mobiler.

(Jag är ensamstående sjukpensionär med två barn, ett lågt pris på mobilen är viktigt i sammanhanget, säg helst under 3,000 i alla fall.)

Tack på förhand!

Last edited: 4 okt 2011
  2. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

En Sony Ericsson skulle jag rekommenera. Dom har ju fått utmärkelse för sin kamera på mobilen.
    Mor min har en Arc, och den har väldigt bra kamera enligt vad jag har prövat.

Men kolla över SE's mobiler. Far och prova några olika på någon butik så hittar du nog rätt :)

Skickat från mobilen via Tapatalk

3. SweDuck

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Arc funderade jag på ett tag men 4.2 tum är alldeles för osmidigt. Men jag ska ändå ha den i åtanke, ligger ju helt ok prismässigt.

4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

En ray eller neo skulle jag säga
    Med tanke på att alla nuvarande SE lurar har samma kamera förutom play så behöver du inte fundera så mkt över bildkvaliten

Bildkvaliten brukar oftast bli sämre med cyonagen i början men eftersom uppdateras kameramjukvaran där också

Syrran har en neo
    Lika bra bilder som arcen tog och smidigare format men själv skulle jag valt en ray för pengarna
    Skönt med lite metall

5. SweDuck

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, lutar mer och mer åt Ray. Då ska man bara precis spara pengar någon/några månader först. :P

Jag har inte telefonen än på ett tag, är där fler som vill säga sin mening så kör hårt. Kanske dyker upp fler tips.

6. Azfor

Azfor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Om du kan tänka dig nått annat än Android så ska du köpa En samsung pixon12 den är oslagbar när det gäller foto, blir riktigt bra bilder, å den har en riktig fotoblixt!

7. hattori hanzo

hattori hanzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Skall du ha bäst kamera, men bryr dig inte om OS så gå på Nokia N8. Lite gammal nu kanske, men får fortf uppdateringar och har OSLAGBAR kamera, bättre än Pixon 12.

Men hade annars gått på SGS2 el kanske nya HTC Sensation XL, som sägs ha en bra kamera, fast då blir mobilen stooor.

8. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om du inte håller dig stenhårt till Android skulle jag satsat på en Sony Ericsson Satio den är (vad jag känner till) fortfarande värst med sina 12.1 megapixel.
    Den borde du kunna komma över billigt begagnad.

9. hattori hanzo

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    Fortf N8 som är bäst på foto! Den knäcker allt än så länge.

10. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Hattori fortfarande sub 3000 kronor budget ))))

11. hattori hanzo

Mottagna gillanden:
    32
    Telefon:
    Oneplus 6t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6t
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Nexus 7 (2 gen)
    kollade. N8 går på 2900 ca, ialla fall under 3000!

12. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Ah
    Kompis köpte en nyligen och han sa 3200
    Men inte så över att han inte köpt billigast Heller :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk