Tips på hur optimera batteritid - "kinatablet"

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av stevraex, 5 dec 2012.

1. stevraex

stevraex Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Hej,

jag har köpt en billig "kinatablet" ($67) för enkom att använda som läsaplatta för bibliotekets elibböcker. Plattan har givetvis dålig batteritid, vilket jag var medveten om men jag vill ändå ha tips på hur man optimerar batteritiden, dvs stänger av eller tar bort så mycket som möjligt som kan tänkas driva batteritid.
    Har installerat Bluefire Reader.

Har gjort följande:
    - Sänkt skärmstyrkan så mycket det går utan att påverka läsbarheten för mycket.
    - Stängt av all form av googlesyncning som jag hittat
    - Airplane mode på förutom när jag via WiFi lånar ny bok. Tar ca 5 min max.
    - Avinstallerat alla förinstallerade appar
    - Installerat en batteriapp (BetterBatteryStats), men jag kan inte säga att jag direkt förstår mig på den

2. mumia

mumia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ett par saker du kan testa:

1. Kalibrera batteriet i minst två omgångar innan du gör något annat. Upprepa det varje gång du flashar om plattan (annars kör du med nån annans batterihistorik) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nema.batterycalibration

2. BetterBatteryStats och liknande är bra för att visa dig vilka appar drar mest batteri eller håller plattan vaken när den borde sova, men dom själva också drar en del batteri så du vill nog avinstallera appen när du har optimerat klart.

3. En del appar vaknar då och då och håller plattan igång tills dom kommit ut på nätet, så ibland kan det vara bättre att låta wifi vara på när den sover. Du kan se detta med BetterBatteryStats men också i under inställningar -> batteri om du har ICS eller bättre

4. Installera gärna catlog för se vad som händer på plattan, t.ex. om det är nåt program som kraschar i bakgrunden och startas om hela tiden (sånt kan hända om du tagit bort något viktigt systemprogram) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nolanlawson.logcat

5. Jag använder SystemPanel lite då och då för att se vilka appar plattan dragit igång. Ser jag en app som inte borde köra i backgrunden avinstallerar jag den direkt. https://play.google.com/store/apps/details?id=nextapp.systempanel

Ett tips om du läser eböcker är att alltid ha nån form av bakgrundsbelysning i rummet, du ser texten bättre och ögonen mår bättre av det. Sen kan du antagligen sänka ljuset på plattan ett snäpp till.

stevraex gillar detta.