Tips på Mediaserver/Mediacentral

Diskussion i 'Applikationer' startad av larreva, 1 mar 2011.

1. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag är på jakt efter en typ av mediaserver.
    Det är så att jag har en server (Windows-baserad) ståendes hemma idag där jag har all musik, filmer, foton utdelat. Sedan så ser jag film och så från den. Typ NAS. Det jag söker nu är att förenkla detta! Jag vill kunna komma innanför dörren, browsa min musik (som ligger på servern) från telefonen, välja album, välja "Play in sovrum" så körs det där.

Jag vet att det finns funktioner som Gmote, WIN-Remote, Unified Remote osv. Idag använder jag WIN-Remote mestadels mot en dator. Men om jag sedan skulle vilja använda det på en annan dator så måste jag gå in och ändra server-adress. Funkar ju jättebra, men jag vill ha en central plats där jag enkelt väljer vart jag vill att min musik/film ska spelas!

Tänk er en server-programvara jag installerar på min server, klient-program på mina datorer, app på mobilen. För de som är bekanta med ljudsystemet Sonos så är det nog enkelt att förstå vad jag söker.

Om programmet även har WakeOnLan -funktion så är det ju helt jävla strålande.
    Någon som har någon idé?

2. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

3. larreva

larreva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt bra tips. Använde XBMC tidigare (på Xbox-tiden) och det har ju alltid varit nice.
    Appen är fan riktigt grym! Nu ska man bara få WOL-funktion att funka och att kunna starta XBMC direkt från appen, så borde jag vara nöjd sedan :)

4. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Det finns ju en "power on" knapp. Men jag har aldrig testat hur den fungerar.
    Annars så kanske man kan använda sig av någon annan app som skickar ett WOL, och så gör man i tasker eller liknande att när man startar xbmc så körs WOL programmet först...