Tips på "mobil plånbok"

Diskussion i 'Applikationer' startad av berg35, 11 feb 2013.

1. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

jag ska ta och hoppa på tåget med mobil plånbok och letar efter olika alternativ. WyWallet har jag hittat men skulle gärna jämföra några olika innan jag börja.

Vilka mobila plånböcker finns det? Och vilka är något att ha? Spelar det någon roll vilken man skaffar?

Ber om ursäkt om det redan finns en tråd om detta men jag hittade ingen.

2. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Om det är ut och åka du ska göra, och beta via sms/mobil, ja då är mitt råd att du kollar vilka alternativ de du ska åka med erbjuder.
    WyWallet fungerar tex inte för SL, Västtrafik, SJ... om jag har fattat det hela rätt.

3. sweak

sweak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom
    Tänk om alla använde Swish. livet hade varit lite lättare ;)

Danne... gillar detta.
  4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Personligen kommer jag göra allt för att bojkotta WyWallet, på grund av hur de har skött sig.

Dels har de försökt vilseleda folk att man MÅSTE skaffa WyWallet (bland annat med SMS som ser ut att komma från ens mobiloperatör), dels försöker de skylla på finansinspektionen (när det i själva verket handlar om att de vill tjäna mer pengar) och sen ska vi ju inte glömma deras avtalsvillkor där man i princip ger bort sin förstfödde (ok, inte riktigt). Avtalsvillkoren har de väl nu slutligen ändrat, men att de över huvud taget blev som de var från början och att det dessutom tog så lång tid att ändra inger inte direkt förtroende. Jag litar inte på dem alltså.

Deras avgifter gör ju också att enskilda småköp blir en väldigt dålig affär.

Sen har jag ingen koll på de andra alternativen, de kanske är lika illa de. Jag gjort totalt kanske 5 SMS-köp de senaste åren så jag fortsätter använda kort istället.

5. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

WyWallet är ju din mobiloperatörs bolag för att hantera SMS-betalningar så det kanske inte är så konstigt om det är de som skickar ut informationen? WyWallet är ett finansinstitut som står under Finansinspektionens kontroll i enlighet med EU-direktiv för att operatörerna ska slippa ombilda sig till banker. Däremot är deras villkor både då och nu tvivelaktiga och jag tycker att det är lite småkul hur de gick på pumpen när de trodde att de med automatik kunde ta över alla SMS-betalningar från ägarbolagen när det i stället ledde till offentliga upphandlingar som de sällan vann.

Du betalar ingen avgift när du betalar med WyWallet, den får den du handlar av stå för. Jag vet inte hur stor den är men vet att den är saftig även när du betalar småbelopp med kort så det gör nog ingen skillnad för den du köper av. I slutändan hamnar det naturligtvis på varans pris ändå.

6. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, ingen avgift när man betalar med den. Men om man inte har kontokort så måste man antingen sätta in pengar (minimininsättning 50 spänn, som då blir "låsta") eller köra faktura (där de väl tar faktureringsavgift)?

De har ju med andra ord tagit bort mycket av den enkelhet som gjorde att SMS-betalningar blev populärt. Det är ju krångligare att betala med WyWallet än att betala med kort.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag trodde ärligt talat att WyWallet var ren skam.

När Västtrafik bytte SMS-biljettsystem nu så skickades det ut SMS om att man var tvungen att registrera sig på WyWallet. Annars skulle det inte fungera längre.

Jag reggade mig men la aldrig in några pengar. Jag tycker det kändes jävligt korkat att göra på det viset så jag stängde ner appen och sket i att betala spårvagnen den vägen.

När jag skulle åka hem skickade jag som vanligt till 72450 men fick då ett annat SMS. Man skulle registrera sitt kort genom någon länk ifrån Västtrafik. Gjorde det på spårvagnen och sedan dess dras alla biljettköp direkt ifrån mitt konto. Precis som jag vill.

Varför skall jag ha WyWallet?

Edit, länken jag reggade kort på var www.vasttrafik.se/smsmobil

Last edited: 13 feb 2013
  8. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jo, det var ju det som hände. Alla trafikbolag var tvungna att göra offentliga upphandlingar av tjänsten SMS-betalning och WyWallet fick bara ett enda avtal, med Skånetrafiken. Västtrafik ordnade en egen lösning medan de flesta andra verkar ha valt SMSreg. WyWallet trodde de med automatik skulle kunna ta över rubbet men det gick inte så bra...

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo det enda som skiljer sig i Västtrafiks system är att man nu skickar sin biljettkod till ett annat nummer och att det dras ifrån ens bankkonto istället för att det läggs på mobiltelefonräkningen.

Så borde alla ha. Det är smidigast, snabbast och enklast att förstå :)

10. ezone

ezone Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vet inte om man ska skaratta eller gråta jag har efter en månad ännu inte fått wywallet att fungera .. får roligt felmeddelande "Ditt mobilnummer kan tyvärr inte registrera ett WyWallet-konto" har i en månad dividerat med wywallet och min opereratör(halebop) om vad problemet är ..och det är inte löst ännu efter 1 månad ..
    Lanserar man en tjänst så ska den väl iaf fungera eller ?? Tror inte detta verkar vara ett fungerade system för mobilbetalningar ..swish är skit bara ett sätt för bankerna att tjäna mera pengar på oss kunder ..

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kan du inte bara skita i att använda det?

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2