Tips på mobil till Mor (Ännu en tråd)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Seitar, 21 nov 2017.

1. Seitar

Seitar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en telefon som skulle passa min mor, jag är själv inte så insatt eller speciellt intresserad av telefoner så jag är ganska vilsen (trots allt skapade jag mitt konto just för detta).
    Hon är 55 och säger själv att hon bara vill ha telefonen att ringa med men sanning är att hon använder sin telefon till lite mer än det så som Facebook, Youtube, Bank app (+mobilt ID) och några andra mindre appar typ pricerunner, väder och lite sånt.

Tidigare hade hon någon form av Samsung Galaxy i ett par år men tappade bort den i våras. När vi sedan skulle skaffa ny telefon till henne genom Telenor så förklarade vi hennes behov för försäljaren och blev erbjudna Samsung Galaxy J3(2016 års model).
    Dock är denna telefon på gränsen till värdelös för henne, det gick att ladda ner de saker hon behövde men redan efter drygt en månad så är telefonens minne fullt och av någon anledning kan man inte flytta över appar till SD-kortet. Och trots att jag tar bort appar så växer och växer alla appar som är förinstallerade på telefonen (som man inte får kan radera endast "inaktivera").

I alla fall, då hon har svårt att vänja sig vid nytt så tänker jag mig att hon får fortsätta med något ur Galaxy serien men jag har ingen aning om vad som är bra eller vilka modeller som är för gamla vid det här laget.
    Edit: Oj detta ser nästan ut som ett brev till Bullen eller nått.

Last edited: 21 nov 2017
    H-M gillar detta.
  2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 924
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kan du få tag i en S7 till vettigt pris står den sig säkert i flera år för mor.

Jag tror det är ide att gå in i Galaxy-serien i alla fall. Man kan gå ända tillbaka till nästan uråldriga S4 och den slår ändå många av Samsungs andra varianter (J och vad de nu heter) på fingrarna. Nu tycker jag inte att du ska gå tillbaka så långt om det inte är så att någon i familjen råkar ha en liggande.

(Har kompisar i din mors åldersom fortfarande kör S4. Inte några "power-användare", men ringa/meddelanden/Swish/Bank-ID. En närstående tonårs-tjej som i stort sett lever med mobilen i handen har en S5 och klarar sig med den. Utan att bli mobbad till och med. ;) )

3. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
  4. hahadaoc

hahadaoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Var noga med vilken Android-version det är på luren / går att uppdatera till om du köper något lite äldre då BankID kommer kräva Android 5.0 i sommar. Bör ej vara ett problem, mera som en heads-up!