tips på nästa steg upp från Tattoo?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av haftigsticka, 16 sept 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. haftigsticka

haftigsticka Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 5
    ROM:
    Android 6 original
    Köpte en Tattoo för 6 månader sen. Första smartphone, ville testa.

Suverän på många sätt men upptäckte att det är begränsat med apps pga skärmstorleken vilket är tråkigt,
    (är detta ett reellt problem? är skillnaden stor i utbud? har ju inget att jämföra med)

samt att jag tycker telefonen är lite seg i allmänhet. Det är alltid nån sekunds fördröjning när jag ska starta en app eller göra nånting överhuvudtaget, lite seg reaktion på touchscreenen ibland, ofta stannar den bara upp 2-3 sekunder och låser sig helt när jag avslutar ett program eller ska använda webläsaren etc.

Jag kan inte så mkt om hårdvaran och innehållet men utgår från att denna telefon som är billigast också är sämst hårdvarumässigt och att en dyrare telefon inte har dessa problem. Känns löjligt när jag ska göra rutingrejer som korta sms och vet att jag kunde gjort det på mindre än halva tiden på en Nokia 3310.

Skulle således gärna vilja ha tips på telefoner som är något vassare, snabbare, bättre skärm (och en upplösning som stöds av största antal apps, vad är standard?)
    och i prisklassen 3000-4000 kr (kontantpris olåst).

Tillverkare spelar ingen roll.

Om nån vill ge lite råd och tankar skulle det uppskattas!

Last edited: 16 sept 2010
  2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nästa steg skulle jag vilja påstå att Sony Ericssons kommande X8 tillhör. Den har en högre skärmupplösning och en något snabbare processor och kommer inom kort får Android 2.1-uppdateringen (om den inte levereras med det direkt ur kartong). Du kommer då få tillgång till betydligt fler apps utan krångel.

Med den prisnivån du nämner så skulle jag dock vilja så ett slag för en outsider, nämligen Motorola XT720, för under 3700 kronor. Betydligt snabbare hårdvara, större skärm, mer högupplöst skärm. En riktigt trevlig telefon helt enkelt.

Även Acer Liquid E (den uppdaterade varianten med dubbla RAM-mängden, 512 MB) är ett bra val, för under 3300 kronor.

3. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Motorola XT720 har bara 550Mhz CPU och 256MB RAM, bättre då att ta Acer Liquid E om inte blixt och kamera är viktigt för dig eller X8.

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Processor:
    - Chipset: TI OMAP P3440
    - Speed: 720 Mhz

:)

5. tomle

tomle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Last edited: 17 sept 2010
  6. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hahah okejdå, jag vet när jag är besegrad, det känns ganska lönlöst att argumentera mot Motorolas hemsida. Jag kollade bara på ett par sidor och båda listade den som 720MHz, uppenbarligen har de fel^^

Men det är hursomhelst lite skillnad på prestanda i förhållande till klockfrekvens om man jämför TI OMAP med Snapdragon läste jag någonstans, antagligen inte jättemycket, men tillräckligt för att visa på att man inte riktigt kan jämför processortekniker med varandra enbart utefter klockfrekvensen. :)

Last edited: 17 sept 2010
  7. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
  8. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det vad som... Kan inte ens Motorola bestämma sig. Känns aningen rörigt. Men eftersom telefonen heter XT720 så tror jag på 720MHz ;)

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det är dock bara 256 MB RAM, och det är en klar nackdel. På Motorolas dev-sida stod det 512 till en början, men de har ändrat till 256. Frågan är om de avser 256 tillgängligt för användaren eller 256 totalt.

10. Dawe

Dawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag skulle ha gott på en htc desire om jag var du. Den uppfyller alla dina krav och har dessutom htc sense som du har på din nuvarande tattoo så du kommer bli van med det. Då får du en telefon som är snabb och nu har android 2.2 (den senaste versionen) om man bortser från 2.2.1 som inte ens google har gott ut med vilka ändringar som är gjorda.

Utöver en snabbare telefon har den mycket större skärm som inte begränsar dig något. Du får en mer responsiv skärm. Stora anledningen till att tattoo inte flyter på lika bra är att den har en resistiv skärm. Kapacitiv är att föredra och de flesta av dagens android nallar har det. åtminstone dem som ligger över 2000kr uppåt t ex sony ericsson x10 mini. Den skulle jag inte rekommendera på grund av mindre skärm än vad du har idag och endast android 1.6 dvs samma version som du har idag på din tattoo.

Samsung galaxy 3 kan också vara ett alternativ. Även google nexus one om du får tag i någon beggad till bra pris. Är i stort sett likadan som desire fast utan sense och en del andra grejer.

http://www.htc.com/europe/product/desire/overview.html Htc desire
    http://www.htc.com/europe/product/nexusone/overview.html
    http://www.samsung.com/se/consumer/...AXEE/index.idx?pagetype=prd_detail&returnurl= samsung galaxy 3

en acer telefon skulle jag inte köpa med tanke på att jag inte tycker att de gör bra eller stabila bärbara datorer så av den enkla anledningen skulle jag heller inte köpa någon av deras telefoner.

Motorola har många fina android telefoner men inte en ända går att köpa här i Sverige för att motorola för flera år sedan gav upp den svenska marknaden och verkar inte vilja återkomma än heller.

Av de anledningarna skulle jag hålla mig till htc eller samsung

11. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

720 i namnet hänvisar till dess möjlighet att filma i HD (vilket den dock gör med skrämmande dålig framerate).

720 MHZ är dock vad som gäller. De släppte en mjukvaruuppgradering som klockade upp den. Jag har själv mailat dem och kontrollerat att så verkligen är fallet.

12. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    HTC Desire, du lär inte ångra dig ;)

13. Rawbean

Rawbean Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är riktigt sugen på Motorola Milestone xt720, men är lite oroad över processorkraften. Jag är ute efter en bra kamera med blixt, vilket den verkar ha. Men finns det bättre alternativ om man vill ha en hyfsad kamera med blixt och starkare processor?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.