Tips på nybörjarhjälp för apputveckling?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sundrik, 17 dec 2012.

1. sundrik

sundrik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

hejsan!

Har precis börjat läsa och testa mig fram för att lära sig göra appar.

Någon med tips på bra forum eller hemsidor som gör att man kan komma igång bra.
    Där man kan ställa alla dom här basic frågorna som pro´s tycker är fjantiga. Något ställe med skön stämning där man slipper bli kallad n00b och hänvisas hela tiden till tunga texter skrivna för pro-codare.

Helt enkelt ett ställe där man pratar med bönder på böndersvis. På ett lätt och pedagogiskt sätt?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det beror lite på vad du är ute efter. Är det programmering generellt, Java eller Android?

Jag tycker att Swedroids utvecklarforum tar väl hand om nybörjare. Jag försöker i alla fall hjälpa till om jag känner att jag kan bidraga med något.
    Så jobba på med alla tutorials på http://developer.android.com/training/index.html och kom tillbaks med frågor (efter att du har gjort några sökningar på nätet. På t.ex. http://stackoverflow.com/ finns svar på det mesta).

Det mesta går ju att hitta på nätet när det gäller programmering. Det gäller bara att komma på hur man söker för att få rätt svar.

3. Zambuca

Zambuca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har precis börjat kika på Java programmering. Laddade ner de filer som behövs och har kommit igång lite smått. Vad är skillnaden på Jdk och Sdk? Kan man använda vilken som? Tog hem båda för säkerhetsskull men använder sdk just nu

4. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    JDK - Java Development Kit - För utveckling av Java-program endast. Alltså inte för Android så länge du inte har en Java Runtime för Android.
    SDK - Software Development Kit - För utveckling av någon typ av mjukvara, t.ex. program för Android.

Last edited: 27 jan 2013
  5. Zambuca

Zambuca Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok. Tror jag har koll nu :)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2

6. zhoulom

zhoulom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan rekommendera thenewbostons video tutorials, riktigt brra gjorda. Vissa saker kan kännas lite gammalt då dem gjordes under Android 2.2-2.3 tiden men dem täcker av det mesta. 200 youtubefilmer för Android och det finns för flera språk också om man gillar det. Dem startar från grunden med installation av Eclipse, JDK, SDK och ADT. Dock så har ju Google gjort det lite lättare idag med ADT bundle paketet där alla dessa är inbakade i en installationsfil.

http://thenewboston.org/list.php?cat=6 (video tutorials)

http://developer.android.com/sdk/index.html (ADT bundle)

7. fluffen

fluffen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Hej jag hade tänkt att också börja lära mig koda, och varför då inte börja med Android. Men är det lika bra att lära sig Java helt och hållet först eller lär man sig Java om man kollar på Android tutorials?

8. e7andy

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du lär dig Java under tiden.
    Sen lär du dig inte Java helt och hållet. Det är för stort för att kunna utantill. Jag har programmet Java i över 10 år och lär mig saker hela tiden och Googlar extremt mycket för att ta reda på hur olika saker fungerar.

fluffen gillar detta.